Ministerstwo Cyfryzacji wznawia kampanię przeciw dezinformacji

W największych stacjach telewizyjnych ponownie można zobaczyć spoty wspólnej kampanii Ministerstwa Cyfryzacji i NASK przeciwko dezinformacji, która wystartowała wiosną. Wznowienie akcji edukacyjnej to efekt rosnącego zagrożenia dezinformacją w ostatnich tygodniach — informuje resort.

Kamila Meller
Kamila Meller
Udostępnij artykuł:
Ministerstwo Cyfryzacji wznawia kampanię przeciw dezinformacji
Kadr ze spotu MC i NASK przeciwko dezinformacji

Kampania dotyczącą zagrożeń w sieci będzie realizowana w największych stacjach telewizyjnych o zasięgu ogólnopolskim do 16 listopada. Do emisji ponownie trafią dwa spoty z wcześniejszych odsłon akcji. Pierwszy z nich zatytułowany "Jak nie dać się trollom?" pokazuje, jak szybko niezweryfikowana wiadomość może prowadzić do niepotrzebnej paniki i napięć społecznych.

Drugi spot, "Nie bądź internetowym trollem", emitowany po raz pierwszy wiosną tego roku, zwraca uwagę na odpowiedzialność za słowa w sieci. Dodatkowo przekaz zostanie wzmocniony materiałami edukacyjnymi dostępnymi na stronie www.nask.pl/dezinfo, gdzie można również zgłaszać przypadki napotkanej dezinformacji — informuje Ministerstwo Cyfryzacji.

Skąd decyzja o wznowieniu kampanii, która pierwsza odsłona ruszyła jesienią ubiegłego roku? Jak tłumaczy resort, to reakcja na obserwowany w ostatnich tygodniach wzrost aktywności dezinformacyjnej. W przestrzeni publicznej i mediach społecznościowych zaczęły pojawiać się fałszywe doniesienia mające na celu wzbudzenie niepokoju i podważenie zaufania do instytucji publicznych.​

Nie bądź internetowym trollem | Ministerstwo Cyfryzacji | NASK

Dezinformacja to jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla stabilności państw demokratycznych, które wpływa na postawy społeczne, decyzje polityczne i gospodarkę. Przykłady fałszywych wiadomości dotyczących ataków dronów pokazały, jak skutecznie można manipulować emocjami społecznymi — wyjaśnia w komunikacie prasowym resort.

Każdy internauta ma wpływ na bezpieczeństwo informacyjne państwa

Ministerstwo Cyfryzacji podkreśla, że świadome korzystanie z informacji stanowi obecnie kluczowy element bezpieczeństwa państwa, równie istotny jak ochrona infrastruktury krytycznej czy cyberbezpieczeństwo, a kampania pokazuje, że w dobie błyskawicznego obiegu treści każdy użytkownik internetu ma realny wpływ na bezpieczeństwo informacyjne państwa.

Ministerstwo Cyfryzacji i NASK razem przeciw dezinformacji

MC i NASK ruszyły z kampanią przeciwko dezinformacji pod koniec listopada 2024 roku. W ramach akcji zatytułowanej "Jak nie dać się trollom?"przygotowano trzy spoty radiowe i trzy telewizyjne z wizerunkiem trolli, obrazujące różne cele dezinformacji: wywoływanie paniki i strachu, polaryzację społeczną oraz podważanie zaufania do instytucji.​

Druga odsłona kampanii ruszyła 22 kwietnia 2025 roku pod hasłem "Nie bądź internetowym trollem", gdzie głównym elementem był 30-sekundowy spot pokazujący metamorfozę użytkowników internetu w trolle po kliknięciu w niezweryfikowaną informację.​

Trzecia kampania została uruchomiona 14 maja 2025 roku pod tytułem "Przepis na dezinformację", składająca się z cyklu edukacyjnych filmów opowiadających o mechanizmach manipulowania informacjami w sieci.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela