Toruńska uczelnia zbadała dla KRRiT rodziny w telewizji. „Rozwiedzeni bohaterowie żyli harmonijnie”

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu na zlecenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przeprowadził badanie dotyczące modelu rodziny w serialach TVP, TVN i Polsatu. Autorzy raportu twierdzą, że generalnie rodziny są pokazywane pozytywnie, a problemy dotyczą najczęściej nastoletnich bohaterów - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Toruńska uczelnia zbadała dla KRRiT rodziny w telewizji. „Rozwiedzeni bohaterowie żyli harmonijnie”
„Na Wspólnej”; fot. TVN

O badaniu modelu rodziny było głośno rok temu. Wówczas KRRiT zapytała o szacunkową wartość monitoringu modeli rodziny, które występują w wybranych produkcjach nadawcy publicznego i stacji komercyjnych. Spośród produkcji Telewizji Polskiej objęte nim miało być 10 odcinków seriali „Stulecie Winnych”, „Leśniczówka” oraz „Na dobre i na złe”.

W przypadku TVN regulator chciał oceny filmu „Tylko mnie kochaj” oraz po 10 odcinków seriali „Na Wspólnej” i „Skazana”. W Polsacie kontroli podlegał film fabularny „Miłość nie słucha” i seriale „Kowalscy kontra Kowalscy”, „Komisarz Mama” (po 10 odcinków).

Badanie bez przetargu  

- Umowa została zawarta zgodnie z przepisami ustawy – Prawo Zamówień Publicznych, tzn. z uwagi na wartość zamówienia niższą niż próg 130 000 złotych (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy), na podstawie oferty złożonej przez Wykonawcę - informowała we wrześniu ub.r. Wirtualnemedia.pl Teresa Brykczyńska, rzecznik prasowy KRRiT.

Analiza została przeprowadzona przez toruńską uczelnię. - Umowa została zawarta z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, a więc z tym samym wykonawcą, który przeprowadził badanie wizerunku kobiet w polskich serialach, z zastosowaniem tej samej metodologii badawczej. Można więc uznać, że badanie rodziny przedstawionej w polskich serialach i filmach będzie kontynuacją poprzedniej analizy - zdradziła Brykczyńska.

Regulator informował, że raport powinien zawierać częstotliwość występowania wątków tematycznych w podziale na: pracę zawodową, wypoczynek i aktywność sportową, kultywowanie tradycji rodzinnych (np. urodziny, święta), uczestnictwo w kulturze, uczestnictwo w życiu religijnym, zajmowanie się dziećmi i domem, czas spędzony w kontakcie z technologią (telefonem lub komputerem), konflikty, działalność społeczna i zakupy.

Regulatora interesowały m.in. sceny zbliżeń intymnych

KRRiT w wymiarze ilościowym interesowały też nałogi w filmowych i serialowych rodzinach, sytuacje trudne (wypadek, choroba, rozwód) i uczucia. - Sceny bezpośrednio dotyczące kultywowania relacji uczuciowych, np. sceny zbliżeń intymnych, przytulania się, całowania, rozmów na tematy intymne - można było przeczytać w zapytaniu ofertowym. Badaniu miałaby podlegać częstotliwość występowania postaci kobiecych, męskich i dzieci oraz ekspozycję czynną i bierną tych postaci (ile proc. czasu milczą, ile proc. czasu wypowiadają się).

Regulator chciał też sprawdzić jakie są rodzaje prezentowanych rodzin w poszczególnych produkcjach (pełne, niepełne, patchworkowe, bezdzietne, wielodzietne, jedno czy wielopokoleniowe). KRRiT chciała zweryfikować czy role poszczególnych płci i dzieci są pokazywane w sposób stereotypowy. Rada nadmieniła, że podane kryteria mają charakter przykładowy i mogą ulec zmianie w porozumieniu ze zleceniodawcą.

Zdaniem przedstawicielki regulatora, raport był kontynuacją  przeprowadzonego wcześniej badania. Wyniki są bowiem porównywane z innymi krajami Unii Europejskiej. - Podobna analiza na zlecenie KRRiT została przeprowadzona w 2020 r. i dotyczyła wizerunku kobiet w polskich serialach. Wówczas badanie zostało zrealizowane w związku z pracami - w ramach Europejskiej Grupy Regulatorów (ERGA) - nad wskaźnikami dla państw członkowskich UE mierzącymi obecność kobiet w różnych rodzajach audycji. Badanie obecności modeli rodziny ma być realizowane wedle tej samej metodologii. W tym aspekcie stanowi kontynuację, a zarazem poszerzenie obszaru badań o nowe konteksty i relacje - tłumaczyła Brykczyńska.

„Najczęściej prezentowano rodziny klasyczne”

Wyniki badania opublikowano razem ze sprawozdaniem KRRiT za 2022 rok. - Najczęściej prezentowanym modelem rodziny była klasyczna rodzina składająca się z rodziców  i nieletnich dzieci. Drugim pod względem częstotliwości występowania, był model rodziny bezdzietnej  lub z dziećmi dorosłymi i usamodzielnionymi. Większość analizowanych seriali i filmów nie różnicowała wizerunku klasycznego modelu rodziny ze względu na charakter i stopień formalizacji leżącego u jej podstaw związku partnerskiego. Narzeczeństwa, trwałe małżeństwa monogamiczne i małżeństwa rekonstruowane w sensie wydźwięku emocjonalnego scen i sposobu funkcjonowania były prezentowane podobnie. W zasadzie nie odnotowano szczególnie negatywnego wizerunku rodzin  rekonstruowanych, ani nawet byłych małżonków. Bohaterowie po rozwodach żyli w swoich nowych rodzinach harmonijnie, w stopniu podobnym do rodzin nierekonstruowanych - czytamy w dokumencie.

grafika

Ekspertyza wykazała, że wielu bohaterów samodzielnie wychowuje dzieci. - Pojawiającym się regularnie modelem rodziny było samotne rodzicielstwo. Sposoby prezentacji samotnego rodzicielstwa miały najczęściej charakter skrajny, albo sielankowo-harmonijny, albo wyraźnie negatywny. W wątkach epizodycznych i serialach kryminalnych obraz tego typu rodzicielstwa służy jako łatwy sposób wprowadzania do fabuły zagadnień związanych z patologiami życia rodzinnego, takimi jak przemoc, znęcanie psychiczne czy uzależnienie. Wizerunek rodzin wielopokoleniowych nie odbiegał zasadniczo od wizerunku rodzin innego typu - relacjonuje wyniki raportu KRRiT.

Sceny o negatywnej wymowie zajmowały mniej niż połowę czasu

Zdaniem regulatora, produkcje TVP, TVN i Polsatu najczęściej dobrze pokazywały rodziny. - Generalny obraz rodziny w analizowanym materiale należy uznać za pozytywny, chociaż największa część czasu ekspozycji miała wymowę neutralną. W dalszej kolejności, ok. 26% czasu zajęły sceny o wydźwięku pozytywnym w stosunku do rodziny, małżeństwa, rodzeństwa lub rodzicielstwa. W połączeniu z faktem, że sceny o wymowie negatywnej zajmowały mniej niż połowę tego czasu, można ocenić całą próbę seriali i filmów jako ukazujące rodzinę w pozytywnym świetle. Dodatkowo warto zaznaczyć, że udział scen o wymowie negatywnej został podwyższony przez jeden, wyjątkowo mroczny serial o charakterze kryminalnym, ale nawet w nim, wydźwięki pozytywne górowały nad negatywnymi - informuje KRRiT w sprawozdaniu.

Niekiedy negatywny wydźwięk miały sceny dotyczące małżeństw, zwłaszcza byłych. - Na ogólny pozytywny wizerunek rodziny składało się przede wszystkim przesłanie, iż relacje rodzinne stanowią bazę bezwarunkowego wsparcia i akceptacji dla członków rodzin. Niezależnie od fabularnych perypetii i ewentualnych przemian bohaterów, to w rodzinie znajdowali oni ostatecznie najważniejsze źródło pomocy. Jako najbardziej pozytywne przedstawiono te relacje, w których występowały dzieci nieletnie. Dotyczyło to zarówno relacji rodziców lub dziadków, jak też rodzeństwa między sobą. Rodzeństwa ogółem przedstawiane były w dobrym świetle, poza rodzeństwami nastolatków, gdzie wydźwięków negatywnych było najwięcej. Role dziadków wplatane były w sceny zarówno bardzo pozytywne, z udziałem dzieci, jak i tam, gdzie odnotowano negatywny wydźwięk, ale ten wydźwięk nie dotyczył samych dziadków, tylko dziadkowie występowali w takich scenach. Z kategorii ogólnych najmniej korzystnie ukazywane były małżeństwa, w tym najgorzej małżeństwa byłe - przekonuje regulator.

W kontekście relacji rodzinnych, częściej były pokazywane kobiety niż mężczyźni. - Analiza jakościowa wyraźnie ujawniła bardzo pozytywny wizerunek macierzyństwa i ojcostwa. Z kolei analiza wydźwięku poszczególnych scen w kontekście relacji rodzinnych ujawniła dość wyraźnie, że jako najbardziej kłopotliwi członkowie rodzin prezentowane były dzieci nastoletnie. W wymiarze ilościowym w wątkach dotyczących relacji rodzinnych między kobietami i mężczyznami, role kobiece zajmowały nieznacznie więcej czasu w stosunku do ról męskich. W warstwie wizualnej analizowane seriale prezentowały równowagę ról płciowych. Była ona jednak nieco fasadowa ponieważ po uwzględnieniu jakościowego ciężaru tych ról i ich znaczenia w prowadzeniu fabuły, to role kobiece zdecydowanie wybijały się na pierwszy plan. Nawet w serialach, w których role męskie były istotne narracyjnie, to role kobiece stanowiły oś fabuły, a mężczyźni często pełnili funkcję swoistego tła dla prezentowanych wydarzeń - wyjaśnia KRRiT.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"