OKNOPLAST-Kraków więcej zainwestuje w reklamę internetową (wywiad)

Pomimo trudnej sytuacji w branży budowlanej firma OKNOPLAST- Kraków odnotowała w 2009 r. wzrost przychodów, nie zmniejszono również wydatków marketingowych. Tak zapewnia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Grzegorz Filipek, dyrektor ds. marketingu i reklamy OKNOPLAST-Kraków.

Robert Stępowski / foto
Robert Stępowski / foto
Udostępnij artykuł:

Mamy świadomość, że nakłady finansowe na marketing są swojego rodzaju inwestycją, dlatego też traktujemy je jako istotny obszar naszej strategii firmy - mówi Grzegorz Filipek. - Zatem nawet w sytuacji gorszej koniunktury na rynku budowlanym, nie ograniczamy budżetu na promocję firmy – dodaje.

Filipek przyznaje, że większość z producentów okien PCV to nieduże firmy, które w znaczny sposób odczuły tegoroczne spowolnienie gospodarcze. Na kryzysie stracili także producenci, którzy ukierunkowali się na sprzedaż okien np. dla deweloperów.

OKNOPLAST-Kraków chce kłopoty konkurencji wykorzystać do zwiększenia swojego udziału w rynku i efektywniejszej komunikacji marketingowej. - Mamy nadzieję, że rok 2010 będzie dla nas kolejnym rokiem wzrostów sprzedaży - mówi Filipek. Dodaje również, że firma będzie aktywna reklamowo w tradycyjnych mediach, ale zwiększy także stopniowo udział działań internetowych.

Robert Stępowski: To był trudny rok dla branży budowlanej, a tym samym dla firm działających w tym obszarze. Jak Pan ocenia rok 2009? Grzegorz Filipek, dyrektor ds. marketingu i reklamy OKNOPLAST-Kraków: Na pewno rok 2009 nie należy do najłatwiejszych. Wielu firmom działającym w branży budowlanej kryzys dał się mocno we znaki. Na szczęście dla naszej firmy spowolnienie gospodarcze - osobiście wolę używać tego zwrotu - w budownictwie jednorodzinnym nie było aż tak bardzo odczuwalne (a to właśnie jest nasz podstawowy segment). Świadczyć może o tym wzrost ilości zamówień i przychodów firmy, które zanotowaliśmy w 2009 roku.   Jak w takim trudnym i niepewnym okresie udało się uratować budżet na działania marketingowe? W naszym przypadku nie może być mowy o ratowaniu budżetu. Mamy świadomość, że nakłady finansowe na marketing są swojego rodzaju inwestycją, dlatego też traktujemy je jako istotny obszar naszej strategii firmy. Zatem nawet w sytuacji gorszej koniunktury na rynku budowlanym, nie ograniczamy budżetu na promocję firmy. Oczywiście w takich momentach na pewno dwa razy dłużej zastanawiamy się nad każdą wydaną przysłowiową złotówką, jak również więcej czasu spędzamy nad rozważaniem kierunków działań oraz analizą zwrotu z inwestycji marketingowych.

Mówi się o tym, że kryzys dla niektórych firm może być szansą dla Państwa też? To prawda, kryzys może być swoistą weryfikacją na rynku producentów okien w Polsce. W chwili obecnej funkcjonuje na nim ponad 2,5 tysiąca firm produkujących okna z PVC. Większość z nich to nieduże zakłady, którym może być niezwykle ciężko przetrwać słabszy okres w branży. Z drugiej zaś strony może być również ciężko tym firmom, które ukierunkowały się na sprzedaż okien np. dla deweloperów, a jak wiemy tu kryzys był mocno odczuwalny. Nie ma również co ukrywać, że postawa "przeczekiwania" przez większość firm spowolnienia gospodarczego może być przez inne firmy wykorzystana do zwiększenia swojego udziału w rynku i efektywniejszej komunikacji marketingowej. Dlatego też wyznając tę filozofię nie ograniczyliśmy naszych wydatków, licząc na efekty, o których wspomniałem. Ponadto mocno wierzę, że w takich momentach najmniej tracą silne i uznane marki w swoich branżach, do których zaliczę także OKNOPLAST-Kraków w branży okien PVC. Naszą przewagą jest wysoka jakość i innowacyjność produktów, co szczególnie w czasie kryzysu klienci dużo bardziej doceniają, wiedząc, że nie mogą sobie pozwolić na nietrafiony zakup za niemałe przecież pieniądze.

Dokonywaliście jakiś zmian w swojej strategii marketingowej? W naszym przypadku nie było powodu do tego, żeby dokonywać istotnych zmian w strategii marketingowej firmy. Wynika to z naszego postrzegania roli marketingu w funkcjonowaniu całej firmy. Być może poszczególne działania z zakresu marketingu przeprowadzane były przez nas bardziej ostrożnie, jednak powodów do zmian w ogólnej strategii marketingowej, jak również w komunikacji z klientami nie mieliśmy. Oczywiście w momencie spowolnienia gospodarczego są rozmowy zarządu firmy i działania związane chociażby z nowymi formami dystrybucji czy udziałem na nowych rynkach. Większy nacisk jest kładziony również na bezpośrednie wsparcie sprzedaży. Jednak w dalszym ciągu mieści się to wszystko w ramach przyjętej przez naszą firmę strategii marketingowej.

Planujecie w najbliższym czasie przeprowadzić jakąś kampanię reklamową? W związku z promocją zimową na nasze produkty, do końca grudnia prowadzić będziemy kampanię reklamową w prasie, radiu i internecie, której cel, ze względu na promocje cenowe, jest przede wszystkim sprzedażowy. Jednak pod względem reklamowym ważny jest dla nas cały rok, zarówno w kontekście reklamy sprzedażowej, jak i działań wizerunkowych. Dlatego prowadzimy stałe działania reklamowe o mniejszym lub większym natężeniu, ponieważ obserwujemy coraz większe odchodzenie od sezonowości w naszej branży. Oczywiście największe natężenie naszych reklam związane jest również z wprowadzaniem na rynek różnych nowości produktowych, które w ten sposób chcemy wypromować.

Jakie macie plany na 2010 rok  i czy będzie to rok lepszy? Pod względem działalności marketingowej zakładamy aktywność na pewno nie mniejszą niż w tym roku. Oczywiście mamy nadzieję, że rok 2010 będzie dla nas kolejnym rokiem wzrostów sprzedaży, aczkolwiek w obecnej sytuacji niepewności na rynku, trudno jest wyrokować, jak się zakończy. Na pewno będziemy korzystać z dotychczas wykorzystywanych przez nas mediów, zwiększając stopniowo udział działań internetowych, ponieważ nie da się przejść obojętnie obok liczb mówiących o skali i potencjale tego medium. W naszej branży znani jesteśmy z wprowadzania wielu nowości okiennych, więc mam nadzieję, że rok 2010 będzie pod tym względem udany. Ponieważ lubimy eksperymentować, na pewno będziemy poszukiwać nowych rozwiązań zarówno w kwestiach marketingowych, jak i w komunikacji z klientami. Pozycja lidera w branży zobowiązuje, dlatego nadchodzący rok będzie dla nas na pewno kolejnym rokiem wytężonej pracy.

Robert Stępowski / foto
Autor artykułu:
Robert Stępowski / foto
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online