Orange Polska z niższymi przychodami i zyskiem netto, ale z większą liczbą abonentów

W III kwartale 2015 roku Orange Polska odnotował spadek przychodów i zysku netto przy rosnącej liczbie abonentów i użytkowników mobilnego internetu. - Pod względem ewolucji bazy klientów III kwartał okazał się najlepszy w tym roku w prawie wszystkich kategoriach usług - podkreśla Bruno Duthoit, prezes zarządu Orange Polska.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Orange Polska z niższymi przychodami i zyskiem netto, ale z większą liczbą abonentów

W raportowanym przez Orange Polska okresie przychody wyniosły 2,97 mld zł., co oznacza spadek o 2,4 proc. rok do roku i o 2,3 proc. w porównaniu z II kwartałem br. Słabsze wskaźniki operator uzyskał także w odniesieniu do zysku netto, który zamknął się kwotą 110 mln w porównaniu ze 140 mln uzyskanymi w analogicznym okresie 2014 r.

grafika

- W III kwartale osiągnęliśmy zadowalające wyniki finansowe - zaznaczył Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansów Orange Polska. - Na przychody korzystnie wpłynęła poprawa w segmencie mobilnym (wynikająca ze znacznego przyrostu liczby klientów abonamentowych oraz poprawy trendu dla wskaźnika ARPU) oraz dobre wyniki w segmencie ICT. Zgodnie z tym, co zapowiedzieliśmy przed trzema miesiącami, inwestycje w przyłączenia klientów wpłynęły na kwartalną marżę EBITDA. Po dziewięciu miesiącach bieżącego roku, organiczne przepływy pieniężne są już bliskie celu całorocznego - opisuje.

grafika

- W czwartym kwartale zamierzamy kontynuować aktywne działania marketingowe oraz intensywne nakłady inwestycyjne na rozbudowę sieci światłowodowej. Kwota, jaką zapłacimy za częstotliwości LTE, ma poważne konsekwencje dla działalności i sytuacji finansowej Orange Polska. Przewidujemy, że na koniec 2015 roku wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA wyniesie około 1,9-2,0, przekraczając założony przez nas poziom 1,5. W najbliższych miesiącach będziemy pracować nad włączeniem pozyskanego pasma LTE oraz inwestycji w światłowody do nowego planu średniookresowego. Zajmiemy się także strukturą bilansu, możliwościami zmniejszenia zadłużenia oraz rozwiązaniami w zakresie wzrostu efektywności. Wszystkie te elementy przedstawimy w lutym 2016 roku. Wiemy, jak ważna jest dla naszych akcjonariuszy dywidenda. W związku z tym, postępując zgodnie z zasadami odpowiedzialności i przejrzystości wobec inwestorów, Zarząd przewiduje, że zaproponuje wypłatę dywidendy w 2016 roku w wysokości 0,25 zł na akcję.

grafika

W III kwartale br. liczba klientów abonamentowych Orange Polska wzrosła rok do roku o 7 proc., co oznacza 190 tys. przyłączeń netto w raportowanym okresie. O 28 proc. w ujęciu rocznym zwiększyła się także grupa użytkowników mobilnego internetu. O 39 proc. wzrosła też liczba klientów usług konwergentnych, a o 307 tys. – liczba użytkowników internetu LTE. Z kolei konsekwentnie maleje grupa abonentów wykorzystujących stacjonarne połączenia głosowe – w III kwartale br. ich liczba spadła o 6,7 proc. rok do roku, zaś o 6,1 proc. zmniejszyła się liczba klientów stacjonarnego internetu.

grafika

- Pomimo tego, że okres letni tradycyjnie nie sprzyja działalności komercyjnej, w III kwartale udało nam się utrzymać dużą aktywność marketingową - podkreślił Bruno Duthoit, prezes Orange Polska. - Było to zgodne z naszymi zapowiedziami z poprzedniego kwartału. Dużym powodzeniem cieszyły się wprowadzone w 2 kw. oferty oraz kontynuowaliśmy wewnętrzne działania w celu ograniczenia utraty klientów i poprawy ich satysfakcji. W efekcie, pod względem ewolucji bazy klientów 3 kw. okazał się najlepszym kwartałem w tym roku w prawie wszystkich kategoriach usług. W segmencie mobilnych usług abonamentowych, liczba przyłączeń netto i wskaźnik utraty klientów (churn) były najlepsze od wielu lat. Stacjonarny dostęp do Internetu pozostaje dla nas największym wyzwaniem, ale w trzecim kwartale wyraźnie zaznaczył się korzystny wpływ wprowadzonych w czerwcu bardziej atrakcyjnych cen, co pozwoliło nam ograniczyć utratę klientów. Liczymy na jeszcze lepsze wyniki w czwartym kwartale, po rozpoczęciu w październiku ogólnopolskiej promocji naszej oferty usług światłowodowych. Aktywne działania marketingowe znalazły odzwierciedlenie w kosztach sprzedaży i wskaźnikach rentowności w trzecim kwartale. W tradycyjnie najlepszym sprzedażowo czwartym kwartale zamierzamy nadal prowadzić aktywną działalność w obszarze komercyjnym. Jesteśmy bardzo usatysfakcjonowani wygraniem aukcji na częstotliwości LTE, w której uzyskaliśmy dwa bloki w paśmie 800 MHz za kwotę niższą od średniej ceny zapłaconej przez naszych konkurentów. Wyniki aukcji poprawiły sytuację konkurencyjną na korzyść Orange Polska i musimy je uwzględnić w naszej strategii. Będziemy intensywnie pracować nad nowym planem średniookresowym, który zamierzamy przedstawić akcjonariuszom w lutym 2016 roku - zapowiedział prezes Orange Polska.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"