Pierwsza polska edycja YouTube Works Awards: jak tworzyć zwycięskie kampanie?

Statuetki YouTube Works Awards, konkursu nagradzającego najbardziej kreatywne i efektywne kampanie na platformie, zostały w tym roku wręczone w Polsce po raz pierwszy. Podczas gali online jury wskazało laureatów 5 kategorii oraz zdobywcę Grand Prix. Kim są tegoroczni zwycięzcy, czym ich kampanie wyróżniają się na tle innych i jakie czynniki zadecydowały o ich wygranej?

materiał partnera
materiał partnera
Udostępnij artykuł:
Pierwsza polska edycja YouTube Works Awards: jak tworzyć zwycięskie kampanie?

Konkurs YouTube Works Awards zadebiutował w Wielkiej Brytanii w 2017 roku. Od tamtego czasu najlepsze kampanie na platformie są wyłanianie już w 20 państwach. W tym roku do tego grona dołączyła także Polska. Zainteresowanie pierwszą edycją okazało się duże - łącznie zgłoszono 96 kampanii wyświetlanych na polskim YouTube od początku 2020 roku do końca czerwca 2021 roku.

– Większość zgłoszonych kampanii wykorzystywała przynajmniej dwa różne narzędzia dostępne w serwisie YouTube, a na efektywność prowadzonych działań przełożyło się świetne dopasowanie możliwości naszej platformy do odważnie opowiadanych historii nagrodzonych marek. Mam nadzieję, że za rok zobaczymy jeszcze więcej kreatywnych i efektywnych kampanii na YouTube, które zaangażują odbiorców i będą miały szansę powalczyć o zwycięstwo w kolejnej edycji YouTube Works – mówi Iwona Piwek, Head of Video Sales, Google.

24-osobowe jury, które składało się z przedstawicieli reklamodawców, agencji reklamowych, domów mediowych i agencji badawczych, oceniło zgłoszenia pod kątem tego, jak poszczególne kampanie wykorzystały YouTube jako narzędzie, a także czy ten kanał został efektywnie włączony w całościową komunikację. Oceniono także czy pomysł był oparty o ciekawe dane i insighty.

Co sprawiło, że kampanie odniosły sukces w poszczególnych kategoriach?

Multiscreen Excellence

Zwycięzcą w kategorii Multiscreen Excellence zostali Pyszne.pl™ i Kanał Sportowy z kampanią na UEFA EURO 2020 (agencja Sport Brokers). Czym przekonali do siebie jury? Dużą rolę odegrał tu wnikliwy insight: kibice bardzo często łączą przyjemność oglądania sportu z jedzeniem. Opierając się tej myśli przewodniej, Pyszne.pl połączyło siły z Kanałem Sportowym i wspólnie zorganizowali kampanię w całości zbudowaną w oparciu o YouTube, której celem była aktywizacja kibiców oraz zwiększenie świadomości sponsoringu turnieju. Dotarcie do grupy docelowej było bardzo dobrze zaplanowane i precyzyjnie przeprowadzone. YouTube zapewnił sukces kampanii ze względu na precyzyjny targeting, elastyczność działań i relatywnie niskie koszty dotarcia w porównaniu z mediami tradycyjnymi. Duża rolę odegrały natywne rozwiązania Youtube takie jak komentarze, możliwość umieszczania linków w opisie, czy karta  “Na czasie”.

Ingenious Insight

O pieniądzach uczył nas rozmawiać ING Bank Śląski, tym samym zajmując pierwsze miejsce na podium w kategorii Ingenious Insight z kampanią Porozmawiajmy o PIE@#&%!$ (agencje: GONG, MullenLowe Media Hub, 24/7 Communication). Zaskarbiła ona serca jury wnikliwą analizą. Bank zaobserwował, że rozmowy o pieniądzach wciąż stanowią kulturowe tabu, poparły to badania ilościowe: 27% Polaków nie dzieli się informacjami o dochodach z własnymi partnerami, 19% badanych postrzega dyskusję na temat pieniędzy jako potencjalne źródło konfliktu, natomiast 16% w ogóle nie lubi rozmawiać o pieniądzach. Ten insight połączony został z innym wnioskiem: Polacy uwielbiają stand-upy, a oglądają je przede wszystkim na YouTube. Platforma jest również miejscem dialogu z szeroką publicznością, która konfrontuje różne punkty widzenia. ING nie tylko wykorzystał tę informację do rozpoczęcia dialogu w obszarze finansów osobistych, ale też stworzył jakościowa, interesujące filmy i zamieścił je na YouTube.

Action Driver

Grupa OLX sp z o.o., tegoroczny zwycięzca w kategorii Action Driver, bezbłędnie osadziła swoją historię w polskiej rzeczywistości, która podkreśla znaczenie własności, jednocześnie prezentując nową perspektywę, w rozrywkowej formie. W kampanii Fanatyk. Historia Prawdziwa (agencje: 23HEROES, F25) marka zmierzyła się z mitem “posiadania, a nie pożyczania”, wpływając na zachowania użytkowników i popularyzację kategorii “Wypożyczalnia” na OLX. Dobrze zaprojektowany podział pomiędzy formatami YouTube zarówno w kontekście zasięgu, jak i zaangażowania, w połączeniu z dużym potencjałem samej kreacji dał satysfakcjonujące wyniki - odwrócono trend, aktywując kategorię niecieszącą się wcześniej dużą popularnością, co świadczy o dużej sile oddziaływania. W wyniku przeprowadzonych działań, kategorię “Wypożyczalnia” na OLX odwiedziło ponad milion osób!

Small budget, big results

Statuetką YouTube Works Awards nagrodzone zostało również Centrum Praw Kobiet z kampanią Stop Kobietobójstwu! (agencje: Dziadek do orzechów, OTO Film), zajmując pierwsze miejsce w kategorii Small budget, big results. Warstwa wizualna kampanii, choć dosłowna, została oparta na insightach stawiających przed odbiorcą wizje niczym z horroru. Wykorzystany zabieg jednocześnie wzmocnił społeczną świadomość problemu i wzniósł YouTube’ową realizację call-to-action na wyższy poziom. Nie dziwi więc, że cele kampanii nie tylko zostały zrealizowane powyżej oczekiwań, ale też osiągnęły pułap ROI przekraczający 5000%.

Creative Effectiveness & Grand Prix

Kampania Random. Multiplatformowa historia miłosna marki Storytel, zwyciężyła w kategorii Creative Effectiveness. Co przyczyniło się do tak dużego sukcesu kampanii? Niewątpliwie jej obecność na różnych platformach, a także to, że jej twórcy i twórczynie doskonale zdawali sobie sprawę z tego, do czego mogli wykorzystać YouTube. Perfekcyjnie skroili materiały na potrzeby przyciągnięcia targetowanej grupy. Storytel do perfekcji opanował sztukę - nomen omen - storytellingu. Nawiązał współpracę z aktorami młodego pokolenia: Julią Wieniawą oraz Maciejem Musiałowskim. Widzowie zostali wciągnięci w historię miłosną, która swoje zakończenie znalazła na YouTube w postaci klipu muzycznego - obejrzano go ponad 14 milionów razy! To także zadecydowało o tym, że jury postanowiło nagrodzić Grand Prix YouTube Works Awards właśnie kampanię Random.

– Nic nie angażuje bardziej, niż dobrze opowiedziana historia. Marketing i jego narzędzia mogą zaś być jej naturalną częścią. Stąd cieszyliśmy się, że YouTube dał nam tak wiele możliwości, które pozwoliły nam na innowacyjne jego wykorzystanie, by stał się jednym z centralnych elementów naszej opowieści. „Random” to kolejny dowód na to, że od zawsze chcemy słuchać swoich historii, a wykupienie subskrypcji aby za nimi podążać jest naturalnym krokiem i może przynieść bardzo efektywne rezultaty biznesowe - mówi Jakub Barzak, Dyrektor Marketingu w Storytel.

Pełne opisy nagrodzonych kampanii znajdują się na stronie konkursu YouTube Works.

materiał partnera
Autor artykułu:
materiał partnera
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące