Po co markom podcasty? „Medium eksperckie, wiarygodne i merytoryczne”

Boom na podcasty tak na rynku krajowym, jak i globalnie trwa. Przynajmniej jednego podcastu słucha w Polsce co trzecia dorosła osoba. To gigantyczny potencjał promocji dla marek. - Widzimy, że marki nie tylko coraz chętniej sięgają po podcastu, ale także wykorzystują go w coraz bardziej nowatorski sposób, wykraczając poza tradycyjne schematy – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Majka, organizator konkursu Podcast Roku imienia redaktora Janusza Majki.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Po co markom podcasty? „Medium eksperckie, wiarygodne i merytoryczne”
fot. Unsplash

W Polsce rośnie dynamicznie popularność podcastów, które stają się coraz bardziej masowym medium. Raport „Słuchacz podcastów w Polsce” Grupy Eurozet i Publicis Groupe pokazuje, że już 8,4 miliona Polaków słucha podcastów co tydzień, a ich miesięczny zasięg sięga niemal 11 milionów. Statystycznie więc, co trzeci Polak jest słuchaczem jakiegoś podcastu. Dynamicznie rośnie też liczba tzw. heavy userów podcastów - z 4,4 mln w 2020 do 8,4 mln w 2024 roku.

Szacunki grupy eMarketer wskazują, że globalnie liczba słuchaczy podcastów na całym świecie sięga już 547 mln osób (dane za 2024 rok), co oznacza wzrost o blisko 8 proc. rok do roku. Według prognoz trend będzie tylko rósł – do 2027 r. liczba słuchaczy podcastów na całym świecie wyniesie 652 mln.

Marketingowy potencjał podcastów

Podcasty są także coraz chętniej wykorzystywane w marketingu. Jak wskazuje Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biura reklamy Grupy Eurozet, w ubiegłym roku aż 72 proc. odbiorców miało kontakt z reklamą w podcastach. 

Co ważniejsze, trzy czwarte z nich akceptuje sponsoring jako naturalny element audycji. To najwyższy poziom akceptacji wśród formatów reklamowych w podcastach – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Michał Dobrzański, jeden z pomysłodawców kategorii „Marka zlecająca bądź sponsorująca podcast” w konkursie Podcast Roku imienia redaktora Janusza Majki.

W ocenie naszego rozmówcy podcasty wyróżniają się też na tle innych mediów pod względem cech kluczowych dla reklamodawców.

Z naszych badań wynika, że to medium uchodzi za najbardziej eksperckie, wiarygodne i merytoryczne. Słuchacze wybierają je właśnie po to, by zdobywać wiedzę i zgłębiać specjalistyczne tematy. W tych obszarach podcasty mają wręcz miażdżącą przewagę nad innymi formatami. Rośnie regularność ich słuchania, liczba stale słuchanych audycji, a także preferowana długość odcinków. I właśnie dlatego coraz więcej marek zaczyna postrzegać podcasty nie jako chwilowy trend, ale jako strategiczny kanał komunikacji – wyjaśnia menadżer Grupy Eurozet.

Tomasz Majka, organizator konkursu Podcast Roku, dodaje: Widzimy, że marki nie tylko coraz chętniej sięgają po format (podcastu), ale także wykorzystują go w coraz bardziej nowatorski sposób, wykraczając poza tradycyjne schematy. Dotychczasowe edycje pokazały, że najbardziej doceniane są projekty, które wychodzą poza schematy reklamowe i oferują słuchaczom realną wartość merytoryczną lub angażującą formę narracji.

Jako przykład wskazuje nagrodzony w 2024 roku w kategorii „Marka zlecająca bądź sponsorująca podcast” projekt mBanku "Jazgot", nazwana przez jury "powieścią audio na wyższym poziomie sztuki produkcji audio".

Krzysztof Drozd, który z ramienia mBanku odpowiadał za projekt podcastu „Jazgot”, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl mówi, że miał on głównie wymiar edukacyjny. 

– Już dekadę temu jako pierwszy bank w Polsce, na szeroką skalę rozpoczęliśmy edukację klientów w zakresie bezpieczeństwa. Jednak są mechanizmy, które warto wyjaśnić w bardziej rozbudowany sposób, by odbiorcy mogli dokładnie poznać, jak działają mechanizmy oszustów. Forma kryminalnego serialu audio była do tego idealna. Pozwala opowiedzieć historię w sposób emocjonalny i realistyczny, co zwiększa szansę na zrozumienie mechanizmów oszustwa i empatię wobec ofiar. W pierwszym sezonie szczegółowo skupiliśmy się na metodzie na fałszywą inwestycję. Scenariusz napisał Łukasz Orbitowski, a narratorem był Jarosław Kuźniar. Nieocenionym wsparciem merytorycznym przy tworzeniu historii byli również ekspertki oraz eksperci mBanku ds. bezpieczeństwa – opowiada specjalista ds. relacji z mediami w mBanku.

Niewykluczone, że w przyszłości nadal będziemy sięgać po podcasty jako narzędzie edukacji i budowania świadomości nie tylko w obszarach związanych z bezpieczeństwem finansowym i cyfrowym – konkluduje Krzysztof Drozd.

Najlepsze podcasty firm można zgłaszać do konkursu Podcast Roku imienia redaktora Janusza Majki do końca czerwca. Wirtualnemedia.pl objęły konkurs patronatem medialnym.

W tegorocznej edycji przyjmowane są zgłoszenia w następujących kategoriach: 1. Polityka, społeczeństwo, gospodarka 2. Lifestyle, kultura, hobby 3. Nauka, edukacja, technologie4. Kryminał5. Debiut6. Marka zlecająca bądź sponsorująca podcast

Zgłoszenia do konkursu dla Twórców pod tym LINKIEM

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą