Spory wzrost słuchalności podcastów w Polsce

W Polsce, tak jak i na świecie, obserwujemy wzrost popularności podcastów. W ubiegłym roku już blisko 10 mln polskich internautów słuchało treści słownych audio przynajmniej raz w miesiącu - wynika z piątej edycji badania „Słuchacz podcastów w Polsce” przygotowanego przez Grupę Eurozet we współpracy z Publicis Groupe.

Dominik Senkowski
Dominik Senkowski
Udostępnij artykuł:
Spory wzrost słuchalności podcastów w Polsce
fot. Shutterstock.com

- W Polsce rośnie liczba heavy userów podcastów. To już absolutnie masowe medium. W ubiegłym roku przynajmniej raz w tygodniu słuchało ich siedem mln osób - a zatem ponad jedna czwarta internautów. Zasięg tygodniowy podcastów wśród użytkowników sieci w ub. roku wyniósł 26,5 proc. W zestawieniu z rokiem 2022 oznacza to wzrost aż o 5,3 punktów proc. - mówi Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający sprzedażą agencyjną w Grupie Eurozet.

Nowe wyniki zainteresowania podcastami

Zasięg tygodniowy podcastów w Polsce wśród ogółu internautów w wieku 15+ w ostatnich latach wyglądał następująco: 26,5 proc. w 2023r., 21,2 proc. w 2022 r., 21,3 proc. w 2021 r., 17 proc. w 2020 r. To dane z raportu „Słuchacz podcastów w Polsce”.

Rośnie jednocześnie zasięg miesięczny, w ostatnim badaniu wyniósł 37,1 proc. To wzrost o 6 punktów proc. w stosunku do wcześniejszego okresu. Przekładając to na liczby bezwzględne, liczba osób, które przynajmniej raz w miesiącu słuchały w 2023 roku podcastów wzrosła rok do roku o ponad 1,6 mln do 9,8 mln.  

grafika

Analitycy tworzący raport „Słuchacz podcastów w Polsce 2023” wskazują również na wysoką dynamikę wzrostu znajomości znaczenia słowa „podcast”. 

- Już 78 proc. badanych internautów wie, co kryje się pod tym pojęciem. To o 7 punktów proc. więcej w stosunku do wyników z poprzedniego raportu. W 2020 roku było ich 58 proc., czyli aż o 20 punktów proc. mniej. Jednocześnie o 4 punkty proc. zmniejszył się odsetek respondentów, którzy zetknęli się z pojęciem „podcast”, ale nie znają jego znaczenia. W poprzednim roku ta grupa stanowiła tylko 16 proc. Z kolei odsetek badanych użytkowników internetu, którzy nie zetknęli się z tym pojęciem zmalał do 6 proc - podsumowuje Michał Dobrzański, zastępca dyrektora działu badań i analiz ds. analityki i raportowania Grupy Eurozet

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"