Po skargach klientów UOKiK zbada podwyżkę w T-Mobile

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy T-Mobile wprowadził podwyżkę cen dla części swoich abonentów zgodnie z prawem. UOKiK otrzymał w tej sprawie wiele skarg od klientów tej sieci.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Pod koniec lipca T-Mobile Polska zaczął informować użytkowników niektórych taryf abonamentowych (zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych), że do końca sierpnia mogą przejść do wprowadzonych w czerwcu br. taryf Jump! (przeczytaj o nich więcej), a jeśli tego nie zrobią - ich opłata miesięczne zostanie podniesiona o 5 zł.

- Propozycja skierowana jest do stosunkowo małej grupy klientów korzystających z ofert nieobejmujących promocyjnego telefonu komórkowego i taryf wprowadzonych dawno temu - tłumaczyła Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej T-Mobile Polska.

W tej sytuacji klienci mogą rozwiązać umowy bez ponoszenia kar ani dodatkowych kosztów, co natychmiast zaczął podkreślać Orange w reklamach, w których wysyła SOS użytkownikom T-Mobile (zobacz szczegóły).

Wielu klientów T-Mobile mocno nie spodobało się takie postępowanie ich sieci, na co narzekali m.in. na forach i w serwisach społecznościowych. Niektórzy wysłali w tej sprawie skargi do UOKiK-u.

- Otrzymaliśmy około dziesięciu skarg. Konsumenci skarżą się przed wszystkim na jednostronną zmianę warunków umowy zawartej na czas oznaczony, niedotrzymanie warunków umowy - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Majchrzak, główny specjalista w biurze prezesa UOKiK-u.

Na podstawie tych sygnałów urząd wszczął postępowanie wyjaśniające. Sprawdzi m.in., czy T-Mobile nie złamał warunków umowy z konsumentami, czy należycie poinformował ich o zmianie ceny, oraz czy wyznaczył odpowiednio długi termin na decyzję. UOKiK zbada także, czy z otrzymanych pism konsumenci mogli dowiedzieć się, że w przypadku braku akceptacji zmian mogą wypowiedzieć umowę, a operatorowi w takiej sytuacji nie będzie przysługiwało roszczenie o zwrot ulgi udzielonej w związku z zawarciem umowy.

UOKiK podkreśla, że postępowanie wyjaśniające jest prowadzone w sprawie operatora, a nie przeciwko niemu. Postępowanie powinno się zakończyć w ciągu 30, a w sprawach szczególnie skomplikowanych - 60 dni (o ile firma odpowiednio szybko przekaże Urzędowi żądane informacje). Jeśli stwierdzone zostaną nieprawidłowości, UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Członek zarządu, dyrektor ds. prawnych, ochrony danych i zarządzania zgodnością z T-Mobile Polska, prof. nadzw. dr hab. Maciej Rogalski zapewnił w przesłanym Wirtualnemedia.pl stanowisku, że firma informując klientów o planowanych zmianach warunków świadczenia usług zastosowała obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa. "T-Mobile Polska poinformował zgodnie z przepisami Prawa telekomunikacyjnego o zmianie cen świadczonych usług, z odpowiednim wyprzedzeniem, wyraźnie informując o przysługujących konsumentom w takim przypadku uprawnieniach. Dowodem to potwierdzającym jest treść pisma wysłanego do klientów, gdzie wszystkie te informacje są zawarte" - wyjaśnił Rogalski. Według niego nie można także uznać, że w pismach tych jest stwierdzenie, iż jeśli klient nie zgodzi się na zmianę taryfy, to abonament telefoniczny wzrośnie. "Klient w piśmie został bowiem wyraźnie poinformowany o czymś zupełnie innym, tj. przysługującym mu w takiej sytuacji uprawnieniu" - dodał. Rogalski zaznaczył, że T-Mobile będzie ściśle współpracował z Urzędem, aby wyjaśnić wszystkie wątpliwości.

Na koniec czerwca br. T-Mobile Polska miał 15,675 mln klientów, o 294 tys. mniej niż rok wcześniej, natomiast wpływy firmy zmalały w skali roku o 10,3 proc. (więcej na ten temat).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"