##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2016-roku-jaki-bedzie-2017-wydawcy-i-sieci ##
Jakub Butkowski, country executive director w DaWanda.pl

Wydarzenie rokuAllegro - największa transakcja w historii polskiego e-commerce, która mocno wpłynie na polski rynek w kolejnych latach. Czy nowi właściciele Allegro będą próbowali konkurować z podmiotami, które pozostały w portfelu Naspersa? Co z Amazonem, który wykonuje kolejne kroki zbliżające go do polskiego konsumenta?
Alibaba - wtedy, kiedy Europa i Stany Zjednoczone emocjonują się Black Friday i Cyber Monday, Jack Ma podsumowuje wyniki Singles Day, a są one imponujące - prawie 18 mld $ obrotu (wzrost o 32 proc. rok do roku), z czego ponad 80 proc. transakcji dokonanych zostało na urządzeniach mobilnych. Niesamowita jest również rosnąca aktywność polskich kupujących, którzy w ramach grup facebookowych wymieniają się opiniami, doświadczeniami czy poszukiwanymi produktami - zaangażowanie, którego pozazdrościć mogłaby niejedna marka.

Sukces rokuGrupa Wirtualna Polska - konsekwencja w budowaniu koncernu mediowego na miarę dzisiejszych czasów, przemyślane akwizycje (w tym roku Nocowanie.pl), dywersyfikacja przychodów, a wszystko zwieńczone wykupem (części) akcji przez członków Zarządu Grupy.
Facebook - za bycie w ciągłym ruchu, nieustannie rozwijany produkt reklamowy, który pozwala coraz lepiej docierać do wąskich grup, wszystkich - od małych, rozwijających się biznesów po największe korporacje. Dodatkowo, zredefiniowanie Social Video - czy to formaty live czy wideo, gdzie dźwięk zastępują napisy, a ludzie i tak udostępniają jak szaleni.
Porażka, rozczarowanie rokuW Polsce - pomysły o zamykaniu e-commerce w niedzielę świadczące o zupełnym niezrozumieniu idei handlu w Internecie.
Na świecie - „fake news” i przynajmniej w tym momencie - brak widocznego pomysłu na walkę z nimi.

Człowiek rokuSpołeczność DaWandy. W przypadku marketplace’ów takich jak nasz wracamy do podstaw i relacji człowiek - człowiek. Niezależny twórca, projektant zakładając swój sklep, nie myśli o klientach w charakterze cookiesa. Koncentruje się na osobie, która mu zaufała, składając zamówienie. Dokłada więc wszelkich starań, by obsługa zamówienia, jakość opakowania, szybkość dostawy były jak najlepsze. Cieszy, że grono osób, które wybiera unikalne przedmioty od niezależnych twórców zamiast produktów z sieciówek, stabilnie rośnie.
Serwis, kampania, projekt rokuAllegro - „Czego szukasz w święta”. Od bardzo dawna nie było w Polsce kampanii, która odbiłaby się takim echem również poza granicami naszego kraju, w najważniejszych i najbardziej opiniotwórczych mediach. O samej kampanii napisano już chyba wszystko, więc pozostaje jedynie pogratulować :)

Premiera, nowość rokuMotomi - wystartowało w drugiej połowie roku i widać, że ma zapędy, by konkurować z wydawałoby się niezagrożoną pozycją otoMoto. Ciekawe również w kontekście Wydarzenia Roku i planów Allegro w tym sektorze.
„Pokemon Go” - wydawałoby się, że pomysł znany i umiarkowanie popularny (Ingress), ubrany w szaty Pokemon staje się wiralnym hitem, a na ulice miast wylegają tłumy osób ze smartfonami w poszukiwaniu uciekających Pokemonów. Emocje chwilowo opadły, natomiast wskazuje to na potencjał w VR/AR.
Trend rokuMobile. Stało się. Po raz pierwszy w historii liczba użytkowników korzystających z intermetu mobilnie (telefony i tablety) przekroczyła liczbę tych surfujących na komputerze (51,3 proc. wg StatCounter). W końcu globalny trend stał okazał się rzeczywistością.
Mobile, więc rośnie i będzie rósł.. RWD, aplikacje, strony mobilne to już absolutna konieczność dla marek (nie tylko tych dużych). Należy jednak myśleć o tym w kategoriach stworzenia maksymalnie jednolitego doświadczenia dla użytkownika bez względu na urządzenie, a nie jako dodatek do wersji dekstopowej.

Wideo. Zdjęcie to 1000 słów, a wideo - milion. Tak mawiają niektórzy i patrząc na zaangażowanie generowane przez ten rodzaj treści, trudno się nie zgodzić. Nic nie wskazuje na to, by miało się coś zmienić w tej kwestii 2017 roku. Wideo jednak niejedno ma imię - treść, która działa na YouTube, niekoniecznie dobrze sprawdzi się na Facebooku czy Snapchacie. Wymusza to na marketerach dostosowanie się do konkretnego medium. Kto jeszcze jakiś czas temu planował przygotowywanie wideo niemal bez dźwięku, za to z napisami?
Content. Klienci nie poszukują już wyłącznie produktów, gdyż w wielu kategoriach asortyment jest bardzo zbliżony, a coraz trudniej konkurować ceną. Coraz większą rolę odgrywa wartość dodana, którą zaoferować może e-sklep, a którą stanowić może dobrze stworzona treść angażująca użytkownika.

Prognoza na 2017 rokPersonalizacja - unikalny cookie to unikalny człowiek, który oczekuje od nas dopasowanej informacji czy treści - na każdym etapie kontaktu z marką.
Social commerce - platformy społecznościowe (m.in. DaWanda.pl) stają się naturalnym miejscem do zawierania transakcji. Przez długi czas działo się to w sposób nieformalny (grupy na Facebooku, bezpośrednie wiadomości). Zmieniło się wiele wraz z zeszłorocznym uruchomieniem Buyable Pins (na razie tylko w wybranych krajach). Do tego Facebook Marketplaces i widoczne działania idące w kierunku monetyzacji Instagrama.
Mobile is the new king. Właściwie nie mówimy już o sprzęcie, ale o zaawansowanym narzędziu marketingowym.
Norbert Kowalski, dyrektor zarządzający sieci AdRetail Grupy Interia.pl
Wydarzenie rokuW Polsce: Kupienie Allegro wraz z Ceneo przez konsorcjum funduszy Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Niezmiernie ciekawi strona, w jaką z nowymi właścicielami pójdzie Allegro. Spektrum możliwości jest wielem, sprzedaż usług, biletów czy pokoi hotelowych. Czas pokaże jak bardzo Allegro się rozwinie pod nowa flagą.
Na świecie: Akwizycje i działania jakie prowadzi IBM w związku z rozwojem AI Watson. Z branżowego punktu widzenia natomiast rozwój gałęzi user experience in e-commerce u Watsona. Rozwiązania, nad którym pracują, mogą dać w przyszłości mniejszym firmom możliwość rywalizacji z gigantami takimi jak Amazon, dzięki doświadczeniom jakie oferują użytkownikowi, a nie tylko ofertę i cenę.
Sukces rokuZarówno na świecie jak i w Polsce za sukces można uznać wzrost udziału realizowanych transakcji w mobile. Trend ten pokazuje, że konsumenci zaczynają ufniej podchodzić do rozwiązań, jakie rynek im oferuje, dając możliwość porównania i nabycia żelazka, butów czy zakupów spożywczych jadąc tramwajem do domu. Niesamowity jest fakt, w jakim stopniu dzięki rozwiązaniom mobilnym możemy podczas bezproduktywnie marnowanego czasu np. na dojazd do pracy komunikacją miejską, wykonywać czynności, które musielibyśmy wykonać po powrocie do domu, tracąc na nie swój czas wolny.
Porażka, rozczarowanie rokuBrak wprowadzenia zunifikowanych rozwiązań dających możliwość kontrolowania i mierzenia efektu ROPO, głównie części purchase offline. Kupony, rabaty, becony, aplikacje - wszystkie rozwiązania dające możliwość mierzenia tego efektu mają dużo ograniczeń, wysoką barierę wejścia dla użytkownika i dodatkowo są bardzo rozdrobnione. Brakuje jeszcze rozwiązań technologicznych, które pozwolą zunifikować proces monitorowania i wprowadzą wiarygodny i wygodny element mierzalności.
Człowiek rokuElon Musk za ciągłą pogoń za rozwojem, wprowadzaniem innowacji, kolejny 5-letni plan rozwoju na przyszłość (poprzedni się sprawdził). I oczywiście ciągłe zarażanie entuzjazmem.
Bartosz Dobrzyński, dyrektor marketingu Play. Dzięki niemu Play stał się najbardziej atrakcyjnym, rozpoznawalnym i świeżym telekomem w kraju, a nie jest to łatwa sztuka na rynku, w którym każdy oferuje prawie takie same produkty i usługi.
Kampania, serwis, projekt rokuJako projekt roku mogę wymienić otwarcie salonu Reserved w Monachium. To pokazuje, jak dobrą pozycję zaczyna sobie wyrabiać marka w Niemczech i jak skutecznie rozpycha się na tamtym rynku.
Start sprzedaży Microsoft HoloLens, które nie znajdą dużej ilości nabywców komercyjnych przez zaporową cenę, ale są wielkim krokiem w rozwoju i adaptowaniu Mixed Reality do użytku zarówno komercyjnego, jak i rozwojowo technologicznego.
Premiera, nowość rokuPowstanie i premiera Audience Center, dmp wchodzącego w skład Google Analytics 360 Suite. Pomimo kilu miesięcy, które minęły od premiery, jeszcze nie za dużo informacji wyszło na światło dzienne odnośnie tego rozwiązania, ale jest to kamień milowy, który zamyka krąg usług oferowanych przez Googe i powiększa dystans dzielący go od konkurencji.
Trend rokuMulti-device shopping, który stał się normą w robieniu zakupów online: zaczynamy na smartfonie, wybieramy produkty, czytamy recenzje i dodajemy do listy różne artykuły, a później w domu finalizujemy transakcje. Trend ten jednak może zostać zahamowany przez rosnącą liczbę transakcji kończonych na smarfonie, wracając do one-device shopping, tylko przenosząc go do mobile.
Prognoza na 2017Rozwój technologii virtual reality i augmented reality oraz ich wprowadzenie do szerszego grona rozwiązań dla branży retail i ecommerce. Możemy zobaczyć i dowolnie zmodyfikować samochód w niektórych salonach Jaguara, nie dotykając prawdziwego pojazdu. Możemy przymierzyć marynarkę, zmienić jej fason i kolor nie dotykając prawdziwego produktu… to tylko przykłady rozwiązań, które już są wprowadzane w sklepach. Dzięki powiększającej się dostępności do narzędzi VR i w ecommerce coraz częściej będziemy widywać wirtualne przymierzalnie, w których będziemy przymierzać produkty i oglądać je na sobie jak w lustrzanym odbiciu, nie wychodząc z pokoju.
Masowo wprowadzane chatboty i podobne rozwiązania w zakresie AI, dzięki którym klient będzie miał dostęp do informacji czy porad 24/7. Podczas takiej rozmowy użytkownik będzie mógł dostać do wyboru propozycję kilku dopasowanych produktów, wraz z ich recenzjami. Chatbot będzie w stanie poprowadzić całą ścieżkę zakupową od zwykłego przywitania, przez wybór koloru ubrania na podstawie podanych preferencji czy opisu charakteru, do przesłania potwierdzenia płatności i pożegnania się z pokazaniem informacji o czasie dostawy/odbioru.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm Feedink, Cube Group, Internet Mall Polska (Mall.pl), Dreamcommerce, eMAG.pl, Hypermedia linked by Isobar i Trusted Shops.
Piotr Zabuła, CEO w Feedink
Wydarzenie rokuSprzedaż takiego giganta jak Allegro na pewno było ważnym wydarzeniem dla e-commerce w roku 2016. Ciekawe jak potoczą się ich dalsze losy?
Sukces rokuCieszy mnie, że e-sklepy coraz częściej oferują darmową dostawę i zwrot zakupów. Optymizmem napawa też rosnąca popularność click-and-collect, strony dopasowane do mobile czy dobrze przemyślane i proste procesy zakupowe z wykorzystaniem wygodnych form płatności. Polski e-commerce dorasta, profesjonalizuje się i jest to niewątpliwy sukces roku 2016!
Porażka, rozczarowanie rokuW 2016 ciężko wskazać konkretne porażkę czy rozczarowanie, co nie oznacza oczywiście, że wszystko wszystkim się udało. Cały czas możemy narzekać na rozczarowujący omnichannel, na dużą liczbę stron zaniedbujących mobile, na słaby UX. Niemniej w każdej z tych dziedzin cały czas czynimy postępy i z roku na rok jest coraz lepiej! A to, że dość daleko nam jeszcze do poziomu jaki prezentuje zachód ciężko nazwać porażką samą w sobie.
Człowiek rokuNa świecie: Od kilku lat cały czas podziwiam pracę Jack Ma. Kolejne rekordy sprzedaży z roku na rok robią na mnie coraz większe wrażenie.
W Polsce: Zarząd grupy WP, co prawda temat nie jest tegoroczny, ale dopiero w 2016 widać, jak bardzo przemyślane były wszystkie podjęte na początku decyzje.
Serwis, kampania, projekt rokuPolska: Zdecydowanie muszę wyróżnić cykl „Legendy Polskie” od grupy Allegro, która w 2016 roku pokazała wiele ciekawych i kreatywnych reklam wizerunkowych. W moim odczuciu głównym ich wyróżnikiem były świetne ścieżki dźwiękowe!
Premiera, nowość rokuW 2016 roku Feedink.com wystartował jako start-up. Stworzyliśmy pierwsze tego rodzaju narzędzie w Polsce - umożliwiamy firmom z branży e-commerce automatyzację zarządzania plikiem produktowym, który jest podstawą efektywnych działań promocyjnych w każdym e-commerce. Jako pionier edukujemy branżę e-commerce z zakresu data feed managementu. Łamiemy przy tym barierę technologiczną i oddajemy w ręce ecommerce managerów narzędzie, które pozwala im bez kontaktu z IT bez czekania tygodni na wdrożenia, bez ponoszenia wielkich kosztów, w sposób w pełni zautomatyzowany zarządzać plikami produktowymi. Przy okazji udało nam się także zdobyć Ekomersa w kategorii: debiut roku - aplikacja saas.
Trend rokuReklama produktowa mocno rozwinęła swoje skrzydła. Duża zasługa w tym globalnych graczy: Google’a i Facebooka. Dzięki temu trendowi każdy e-commerce może dość łatwo i bezboleśnie spróbować remarketingu produktowego i przekonać się o jego zaletach. „Myślenie produktowe” było wyraźnym trendem w 2016 i na pewno będzie się stale rozwijać, szczególnie że zarządzanie plikiem produktowym staje się coraz łatwiejsze.
Wyraźny rozwój m-commerce, chociaż z roku na rok jest lepiej, to na tym polu pozostaje jeszcze dość dużo do zrobienia.
Na świecie natomiast wszyscy zachwycają się chatbotami, czekam na duże wdrożenia w Polsce, aby móc ocenić ich rzeczywistą wartość.
Prognoza na 2017 rokStały i stabilny wzrost. Sklepów ciągle będzie przybywać, konkurencja rośnie, więc rozwój będzie jest coraz trudniejszy. Rynek powoli będzie się konsolidował w obrębie największych graczy, którzy docelowo będą zajmować coraz większą jego część.
W roku 2017 warto także zwrócić uwagę na dwóch szczególnie mocnych graczy w e-commerce.
Pierwszym z nich to firmy z państwa środka: Alibaba, Aliexpress czy gearbest to marki, które już teraz są u nas rozpoznawalne w Polsce, czasami nawet bardziej niż Amazon. Mocniejsze wejście na polski rynek z dużą kampanią wizerunkową może spowodować niemałe zamieszanie wśród dużej części polskiego e-commercu. Często zakupy w tych serwisach pozwalają pominąć pośrednika, a nie da się ukryć, że cena cały czas odgrywa bardzo istotną rolę w procesie zakupowym.
Drugim jest Allegro, które jeżeli zdecyduje się na wejście w sprzedaż własnych produktów może spowodować duże zamieszanie na rynku.
Bartosz Kowalczyk, managing director w SalesMedia, marce Cube Group
Wydarzenie rokuW Polsce to niewątpliwie sprzedaż Allegro.pl przez Naspers. Oświadczenie firmy o sprzedaży: „to zgodne ze strategią dbania o naszych akcjonariuszy”, które wiąże się pewnie m.in z informacjami o wejściu grupy Alibaba na polski rynek, co zwiększa ryzyko inwestycyjne. Mam nadzieję, że nowi inwestorzy mają świetną strategię na dalszy rozwój Allegro.
Na świecie: Walmart - gigant na amerykańskim rynku - zamyka 270 sklepów stacjonarnych i z rozmachem wykłada 3,3 mld dolarów na Jet.com, e-sklep założony przez branżowego weterana Marca Lore’ego, wspieranego przez inwestorów z Alibaba.com, Google Ventures i Goldman Sachs. O tym, że Lore będzie wiedział, jak konkurować z Amazonem, świadczy fakt, że wcześniej sam Jeff Bezos wyłożył ciężkie miliony na jego e-sklepy Diapers.com i Soap.com i zatrudnił go w Amazonie.
Sukces rokuNa świecie: Alibaba bije rekord sprzedaży - 14,3 mld dolarów w ciągu 15 godzin.
W Polsce: szampana może otwierać Grupa Wirtualna Polska. Uważnie obserwują nie tylko, co #dziejesiewpolsce, ale i co dzieje się na rynku. Ostatnie akwizycje opłaciły się - 40 proc. przychodów grupy jest związanych właśnie ze sprzedażą internetową.
Porażka, rozczarowanie rokuWróciłem do rynkowych prognoz i trendów na 2016 rok i na pierwszych miejscach wszędzie omnichannel i m-commerce. Tymczasem jeszcze sporo do zrobienia w obu przypadkach. Myślę, że 90% sklepów stawia pierwsze kroki w rzetelnej analityce i w zbieraniu danych o użytkownikach… Skupmy się na strategii małych kroków i rozwijajmy stopniowo swoje kompetencje w tym zakresie, zamiast mieszać w głowach wielkimi hasłami.
Jestem też rozczarowany poziomem m-commerce. Biorąc pod uwagę, że mówimy o „roku mobile” od 4 lat, a wzrost liczby urządzeń mobilnych nie pozostawia wątpliwości, wychodźmy temu naprzeciw i inwestujmy w rozwój stron mobilnych, aplikacji, bo widać znaczny wzrost ruchu z mobile. Tylko nie zawsze przekłada się to na wyższe współczynniki konwersji.
Człowiek rokuZarząd Wirtualnej Polski - patrz: Sukces Roku. Spójna strategia, przemyślane akwizycje, teraz w planach najlepsza telewizja internetowa. Trzymam kciuki!
Serwis, kampania, projekt rokuDollar Shave Club (chyba każdy zna ich viralowe video), kupione przez Unilever za 1 mld dolarów. Prosty model subskrypcyjny, prosty marketing, szybko zbudowana marka, a do tego gigant kosmetyczny wykłada kwotę pięciokrotnie przekraczającą roczne obroty DSC.
Premiera, nowości rokuAmazon debiutuje z własną flotą samolotową, przy okazji rozwijając usługę Amazon Prime i fantastycznie integrując elementy układanki w ekosystemie e-commerce, wcześniej inwestując w centra logistyczne, tworząc własne usługi kurierskie.
Trend rokuDynamika rozwoju e-commerce nigdy nie podlegała wątpliwości, ale widać, że zaczyna coraz silniej oddziaływać na biznes klientów. Jak wcześniej wspominałem, gigant na rynku amerykańskim Walmart zamyka 270 sklepów, Macy’s zamyka 100 sklepów stacjonarnych. Trend pokazuje, że zmiana warty „sklepy stacjonarne vs. e-commerce” może nastąpić szybciej, niż myśleliśmy.
Prognoza na 2017 rokDalsze ulepszenie zbierania i wykorzystywania danych o użytkownikach do tworzenia modeli predykcyjnych w zakresie ich intencji zakupowych, co pozwoli jeszcze efektywniej przeznaczać budżety marketingowe.
Dynamicznie dopasowywany content sklepu do użytkownika mobilnego, który będzie pozwalał na personalizację doświadczeń zakupowych, tak jak w sytuacjach gdy „wchodzisz do sklepu stacjonarnego i doradcy klienta wiedzą od razu, czego potrzebujesz”.
Trwają prace nad udoskonalaniem conversational commerce, który wymaga ulepszeń w zakresie sztucznej inteligencji, wiąże się to też z rozwojem rynku chatbotów, które mają być substytutem dla doradców klienta w sklepach stacjonarnych.
Wzrost świadomości w zakresie zaawansowanej analityki, pozwalającej dokładnie mierzyć i wyciągać wnioski z prowadzonych działań marketingowych. Widzę, że zaawansowane sklepy internetowe mocno wchodzą w modelowanie atrybucji i przestają się skupiać tylko na kanałach, które zamknęły sprzedaż.
Vit Endler, prezes Internet Mall Polska (Mall.pl)
Wydarzenie rokuW przypadku branży e-commerce myślę, że długo jeszcze słychać będzie o tym, że największy serwis aukcyjny w naszej części Europy zmienił właściciela ponoć aż za 3,25 miliarda dolarów. W przypadku Polski to transakcja jest niewątpliwie wyjątkowa i niepowtarzalna. Dla nas bardzo ważnym tegorocznym wydarzeniem było przejęcie przez fundusz Rockaway Capital sieci galerii handlowych online Mall i utworzenie międzynarodowej Grupy Mall, która będzie koncentrować się i umacniać w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. W grupie poza galeriami Mall w 6 krajach europejskich są także sklepy specjalistyczne - CZC.cz, Vivantis, Proděti, BigBrands, Koloniál, BUX, Sportowa i Rozbaleno.
Sukces rokuWskazałabym tutaj sukces handlu transgranicznego w związku z wejściem ustawy o prawach konsumentów sieci. Coraz więcej Polaków kupuje już w zagranicznych e-sklepach korzystając z międzykrajowej dostawy i możliwości zwrotu towaru bez podania przyczyny. Polskim sukcesem jest też mcommerce wspierany przez mobilne płatności i rozwój mwalletów. My z kolei jesteśmy bardzo dumni z przeprowadzonych z sukcesem pierwszych testów dostarczania przesyłek dronami w tej części Europy. Lot dronem w ramach programu pilotażowego Grupy Mall na trasie Jirna - Zeleneč, a cały proces dostawy zajął zaledwie 5 minut. Nie mógłbym także nie wspomnieć o otwarciu jednego z największych i w pełni automatyzowanych centrów logistycznych Europy na powierzchni 50 000 m2.
Porażka, rozczarowanie rokuUważam, że największym rozczarowaniem tego roku w przypadku e-commerce jest pojawienie się tematu zakazu handlu w niedzielę. Charakterystyczną dla handlu elektronicznego cechą jest jego transgraniczny charakter i w związku z tym na pewno będziemy postulować o wyłączenie e-sklepów spod zakresu zastosowania projektu ustawy o zakazie handlu w niedziele. Niestety, ale Polska zamiast stawać się krajem coraz bardziej wspierającym przedsiębiorczość i rozwój handlu wręcz bardzo mocno go hamuje.
Człowiek rokuKażdy klient dokonujący zakupów w sieci, po raz pierwszy, bądź też powracający. To on jest najważniejszy i najdroższy będąc głównym motorem napędowym maszyny zwanej e-commerce. Wskazałbym także w tym miejscu MALLkołaja, który udowodnił Polakom, że #dobrowraca.
Serwis, kampania, projekt rokuWish.com, czyli aplikacja i serwis umożliwiający zakupy przez telefon. Do tego ekonomia współdzielenia, której globalny przychód może przynieść nawet 335 mld dol i sukces Airbnb, czy Ubera. Kiedy dołożymy do tego e-sprzedaż dla pokolenia #weareotwaiting to już na liście robi się gęsto. Cenię sobie kampanię „Legend Polskich” i zdecydowanie warto wskazać tutaj premierę „Twardowsky 2.0” czy „Bazyliszek”. Ze świątecznych hitów na pewno reklama – „#BusterTheBoxer”, ale nie byłbym sobą nie chwaląc naszej kampanii z MALLkołajem, której jedno video z “wścibskim dziadkiem” w ciągu zaledwie 5 dni zgromadziło prawie 4 mln obejrzeń.
Trend rokuTo, co trzy lata temu wydawało się być standardem w e-commerce, w związku z rozwojem internetu, mobilnych technologii i logistyki, przestało już pozytywnie zadziwiać. Na naszych oczach dokonują się głębokie zmiany w zachowaniach konsumenckich, które przekładają się na zmiany na rynku. W obszarze marketingu e-commerce na pewno warto wskazać marketing rekomendacji, emocji, czy big data. W obszarze strategii 2016 rok to już era nowoczesnego konsumenta, korzystającego z różnych kanałów styku dzięki rozwiązaniom sprzedaży wielokanałowej (omnichannel). Niebanalnym wyzwaniem dla handlu stało się stało się zapewnienie spójnego i wygodnego procesu bez względu na urządzenie, z którego kupujący dowiaduje się o produkcie, czy go kupuje. Trend omnichannel wiele zmieni w branży.
Prognoza na 2017 rokWielokanałowość i integracja sprzedaży tradycyjnej, e-commerce i m-commerce to wręcz już oczywista konieczność. Wiele sklepów stacjonarnych stoi przed, bądź jest w trakcie realizacji strategicznego wyzwania, jakim jest przejście na model omnichannel. To trend, który będzie jeszcze obowiązywał przez min. 3 lata i wiele nowego przed nami, by umiejętnie zarządzać doświadczeniami klienta migrującego pomiędzy światem offline’u i online’u. Oczywiście nie można tutaj pominąć trendu m-commerce - mobilność rozumiana jako filozofia mobile first. Do tego coraz lepsza automatyzacja e-commerce z uwzględnieniem zarówno personalizacji stron internetowych, działań marketingowych, ale dla mnie przede wszystkim logistyki wykorzystującej zaawansowane rozwiązania technologiczne.
Dołożyć do tego można rozwiązania digital signage - coraz chętniej wykorzystywanego także w przypadku e-commercowych punktów osobistego odbioru towarów. Przed nami, zarówno na rynku retail jak i e-commerce, coraz silniejsza obecność nowych technologii, urządzeń mobilnych, kupowania real time, w tym umocnienie usług click&collect, czy same day delivery, oraz sprzedaży wielokanałowej (omnichanel).
Łukasz Kozłowski, client growth expert w Dreamcommerce
Wydarzenie rokuDla lokalnego rynku najważniejszym wydarzeniem była niewątpliwie sprzedaż Allegro, ale jestem przekonany, że ten transfer będzie mieć znaczenie nie tylko dla polskiego e-commerce. W czerwcu serwis otworzył się na Niemcy, umożliwiając rodzimym sprzedawcom dostęp do niemieckiego rynku, w przyszłym roku czekają nas zapewne kolejne ważne i ekspansyjne ruchy z jego strony.
Ciekawymi i wartymi obserwacji są na pewno pierwsze sprzedażowe ruchy sieci IKEA w internecie - nie dlatego, że sprzedaż mebli w sieci to jakieś novum, bo od dawna już nie jest, ale z powodu przenoszenia niestandardowych modeli sprzedażowych z kanału offline do online, bo to zasadniczo nigdy się nie udaje.
Są sieci, które w sprzedaży stacjonarnej stanowią klasę samą dla siebie, a w online nie potrafią wznieść żadnego powiewu świeżości. Za przykład mogą tu posłużyć sklepy takie jak MediaMarkt czy Decathlon – fajnie, że są, ale przyglądając się bliżej ich ofercie online, nie wyróżniają się niczym szczególnym.
Niestandardowe rozwiązania potrafiła natomiast zaproponować firma Nike, np. wprowadzając personalizację kupowanych na stronie sklepu produktów, ale trudno powiedzieć, czy wskaźnikiem sukcesu w projektach producenckich jest sprzedaż, czy jednak medialny szum i kwestie wizerunkowe.
Mam więc nadzieję, że Ikea - która ma niewiarygodnie przemyślaną pozycję na rynku i wciąż ogromny potencjał, by zrobić coś ciekawego – zaskoczy pozytywnie nas wszystkich swoimi ruchami w ecommerce.
Sukces rokuBardzo cieszy znaczący w ostatnich latach rozwój systemów SaaSowych, który w 2016 roku osiągnął już bardzo dojrzały poziom. Coraz więcej firm ze średniej półki zmienia myślenie o software i zamiast podejścia typu: „potrzebuję dedykowanego rozwiązania”, stwierdza, że potrzebuje „dobrej platformy, która zabezpieczy większość moich potrzeb i da gwarancję niezawodności”. Rozwiązania SaaS są bardzo dojrzałe i godne zaufania dla większości graczy na rynku. Widać to choćby po rozwoju platformy gotowych sklepów internetowych Shoper, widać to także po rozwoju Shopify na świecie.
Porażka, rozczarowanie rokuNiedbałe podejście branży do technologii RWD – że stron responsywnych w polskim internecie przybywa mimo wszystko powoli, że mamy słabe poczucie estetyki i mniejszą uwagę przykładamy do tego, jak e-biznes wygląda. Branża wciąż w dużej mierze skupia się na sprzedaży desktopowej, po macoszemu traktując urządzenia mobilne, których nie tylko przybywa, ale które przede wszystkim coraz częściej służą jako narzędzia do zakupów.
Porażką (z punktu widzenia handlu) jest też dla mnie omnichannel, bo to cały czas omnichannel cyfrowy, natomiast bardzo mało jest jeszcze technologii łączących kanały offline i online.
Człowiek rokuMoim zdaniem trudno mówić o konkretnych ludziach na dojrzałym rynku, gdzie sukces osiąga się kolektywem. Jeśli musiałbym jednak pokusić się o wspomnienie konkretnych osobowości, to byłby to na pewno Jack Ma z Alibaba Group.
Serwis, kampania, projekt rokuZamiast wskazywać jedną kampanię czy projekt, wolę zwrócić uwagę na to, jak wiele „rzemieślniczych”, napędzanych wskaźnikami sprzedażowymi, kampanii jest bardzo profesjonalnie realizowanych w kilku kanałach na raz. Facebook, Google, przeglądarki, reklamy oparte na geolokalizacji – wszystko z jednym spójnym przekazem. To już standard rynkowy, i bardzo mi się to podoba.
Trend rokuŚwiat z dnia na dzień faktycznie staje się mobilny, ale choć to powód do radości, trzeba też brać pod uwagę, że do sprzedaży mobilnej podchodzimy bardzo niedbale. To zapewne jest pochodną tego, że trend w tej materii nadaje firma Google, która – nie ma co się oszukiwać – do świata estetyki nie wnosi zbyt wiele. Wolałbym, by wraz z napędzaniem ruchu mobile w parze szła też dbałość o kwestie wizualne i funkcjonalne.
W Polsce warto zwrócić uwagę na polepszającą się, jakościową obsługę klienta. Firmy, które to rozumieją, zmieniają podejście do obsługi na takie, które znamy z krajów zachodnich czy USA. Ilość programów, które pomagają w tym procesie i są coraz częściej używane przez e-biznesy, tylko potwierdza ten trend. Większą wagę przykłada się również do ciągłej i sprawniejszej komunikacji – nie tylko w postaci rozmów telefonicznych, ale także za pośrednictwem aplikacji takich jak Messenger. Wierzę, że komunikacja z klientem „tu i teraz” stanie się u nas wkrótce standardem.
Trendem staje się też, od strony klienta, coraz mniejsza rola przy podejmowaniu decyzji zakupowej kosztów przesyłki – zastępuje ją czas dostawy. Innymi słowy, koszt transportu tanieje (relatywnie, dla klienta), czas dostawy się skraca.
Na przeciwległym biegunie z kolei mamy internalizację dużej części ecommerce w Google Merchant Center. Ten trend akurat powinniśmy traktować jako niebezpieczny dla rynku. Kiedy marketplace’y mają się świetnie, GMC zabiera ruch z Adwordsów tekstowym i wyników organicznych, przez co cierpią platformy ecommerce. Wobec całej tej walki gigantów, coraz trudniej małym sklepom, które pracują pod własną marką, przebić do świadomości klientów, bez zasilania któregokolwiek z dużych marketplace’ów na rynku.
Jest też mnóstwo głupich trendów, jak np. wyzwolony przez wiarę w nowe strategie SEO w Google, szał na generowanie powtarzalnych i banalnych treści, które mogą być przyswojone przez potencjalnych klientów przed zakupem. Renesans content marketingu jest, tak naprawdę, kolejną falą zaśmiecania internetu.
Prognoza na 2017 rokPo pierwsze: rozwój aplikacji typu Messenger i głosowych asystentów w kierunku obsługi klienta. Ecommerce będzie pierwszą branżą gotową płacić za rozwój tego typu rzeczy – tym bardziej, że na rynkach rozwiniętych główni gracze już oferują możliwość dyktowania zakupów itp.
Zakładam, że w 2017 roku standard obsługi klienta w Polsce będzie wzrastał, głównie ze względu na szeroką implementację nowoczesnych narzędzi (połączenie czatów, CRMów itp.), natomiast trzeba brać pod uwagę, że z czasem trend się odwróci i będziemy musieli przyzwyczajać się głupich automatów, które zastąpią ludzi i będą odpowiadać na zapytania w sklepie bardzo szablonowo.
I jeszcze trend związany z treściami w internecie – myślę, że będziemy mieli coraz więcej kiepskich stron, generowanych „w locie” czyli wolniej i automatycznie na podstawie tego, co w ciągu ostatnich 30 dni przypadkowo (lub nie) ktoś kliknął w naszym komputerze czy komórce.
Remigiusz Chrzanowski, dyrektor zarządzający eMAG.pl (dawne Agito.pl)
Wydarzenie rokuNiewątpliwie jednym z najważniejszych wydarzeń w mijającym roku, zarówno w Polsce, jak i na świecie, było ogłoszenie sprzedaży Allegro przez Naspers. Sama wartość transakcji robi wrażenie, nie tylko w Polsce – sprawa opisywana była przez największe media na całym świecie.
Dla nas osobiście, transakcja ta ma wyjątkowe znaczenie - przez wiele lat byliśmy częścią grupy Allegro. Obecnie, w portfolio Naspers, eMAG jest jedynym sklepem e-commerce w Polsce. To dla nas wielka odpowiedzialność i równocześnie wielka szansa na rozwój. Między innymi dlatego pod koniec września zmieniliśmy markę, pod jaką działamy - nazwa Agito.pl została zastąpiona przez eMAG, gracza znanego już w innych krajach naszego regionu.
Sukces rokuTrzeba tu powiedzieć o intensywnym rozwoju sprzedaży e-commerce z Chin. Być może firmy te nie oferują takiej jakości produktów czy usług, jak ich europejscy i amerykańscy konkurenci, ale na pewno są atrakcyjne, jeśli chodzi o ceny. Na nas, spółkach działających w branży e-tail w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej wymusza to jeszcze większy nacisk na wartości dodane na klientów.
Walka wyłącznie cenami jest w starciu z potentatami z Chin skazana na porażkę, dlatego tym bardziej cieszę się, że we wszystkich krajach, w których działa eMAG, już od dawna staramy się oprócz atrakcyjnych cen zapewnić klientom jak najlepszy customer experience, usługi dodatkowe, wysokiej jakości, rzetelną obsługę posprzedażową itd.
Porażka, rozczarowanie rokuNajwiększym rozczarowaniem jest chyba tempo „wchodzenia” sklepu Amazona do Polski. Czekamy na to, bo wiemy, że na całym rynku wymusi to zwiększenie efektywności oraz dalsze usprawnienia jakości obsługi – bo to klient jest najważniejszy z naszej perspektywy.
Smutnym przypadkiem jest to, co stało się z Merlinem - szkoda sklepu, z którym wielu miłośników książek ma tak dobre wspomnienia.
Człowiek rokuDla mnie na miano człowieka roku e-commerce zasługuje cały polski zespół eMAG. W bardzo krótkim czasie byli w stanie sprostać zwiększającym się i dynamicznie zmieniającym wymogom rynku, całkowicie przeorganizować firmę tak, by być gotowym na rebranding i móc dołączyć do międzynarodowej marki – także przez wdrożenie wszystkich wartości firmy, zmianę struktury, filozofii sprzedaży itp.
Jeśli chodzi to nominację globalną, to skoro „Time” mógł tytuł człowieka roku dać w 1982 roku komputerowi PC, ja przyznałbym tytuł człowieka roku w e-commerce klientom. To zdecydowanie oni mieli największy wpływ na zmiany w branży.
Serwis, kampania, projekt rokuPonownie przywołać trzeba Allegro - z dwoma świetnymi kampaniami. Chodzi oczywiście o drugą część „Legend Polskich” oraz wzruszającą, świąteczną kampanię ze starszym panem, uczącym się angielskiego dla swojej wnuczki. Obie, w mojej ocenie zasłużenie, są chwalone przez w zasadzie całą branżę marketingową i e-commerce, a wzmianki o nich pojawiają się w mediach na całym świecie – od brytyjskich tabloidów, po poważne amerykańskie, niemieckie czy francuskie dzienniki i tygodniki opinii.
Premiera, nowość rokuZdecydowanie nowością roku nazwałbym technologię VR wchodząca pod strzechy, czy to pod postacią PlayStation VR, Oculus Rift czy tekturowych zestawów od Google. To, że możliwe jest kupienie gogli VR za niecałe 40 złotych w spożywczych sieciach dyskontowych pokazuje, jak szybko zmienia się cały rynek technologii konsumenckich. Oczywiście, może okazać się, że – tak jak to było z technologią 3D w telewizorach – także i VR skończy w niszy zastosowań marketingowych. Dla mnie jednak jest to obecnie najciekawiej zapowiadająca się kategoria produktów – także z punktu widzenia geeka, którym jest w głębi sercu chyba każdy, kto pracuje w ogólnie pojętym internecie.
Trend rokuNa całym świecie trendem w naszej branży jest wzrost znaczenia Marketplace, który będzie widoczny także w Polsce w 2017. Rozwiązanie to pozwala szybko i łatwo uruchomić sprzedaż w internecie podmiotom, które dotychczas nie miały wiedzy, środków czy wystarczającej liczby pracowników, żeby robić to samemu. Widzimy coraz większe zainteresowanie takim rozwiązaniem, także wśród tych mniejszych firm czy producentów, którzy co prawda sprzedają w internecie – robią to jednak za pomocą własnego, niemal nie reklamowanego sklepu internetowego, lub po prostu przez platformy aukcyjne – co wymaga skierowania dodatkowych środków np. na obsługę klientów.
Prognoza na 2017 rokZ przewidywaniem trendów jest tak, że najczęściej przewidywane trendy się nie sprawdzają. Tak było ze smartwatchami, końcem ery PC, czy tzw. internetem rzeczy, wieszczonym od lat a póki co widocznym na razie w beaconach czy podłączonych do sieci żarówkach. W zasadzie jedynym trendem, który utrzymuje się od lat jest wzrost wagi rozwiązań mobilnych, zarówno w zastosowaniach konsumenckich, jak i w biznesie. Widać to także w e-commerce. Nawet, jeśli klienci finalnie dokonują zakupów na desktopie – bardzo często wyszukują wcześniej produkty właśnie w telefonie.
Myślę, że, jeśli chodzi o nasza branżę, w 2017 roku nastąpi znacznie większe, niż dotychczas skoncentrowanie na potrzebach klientów, nie tylko na cenach. Wygląda na to, że globalny rynek e-commerce dalej będzie rosnąć w tempie podobnym, jak dotychczas - 20-25 proc. Wraz z nim nastąpi wzrost dostępności kategorii dotychczas zarezerwowanych dla tradycyjnego handlu, większa dostępność sklepów dla klienta (łączenie się online/offline) oraz znacznie głębsza personalizacja zakupów, także jeśli chodzi o komunikację marketingową i social media.
Dla klientów w Polsce najważniejsze będzie moim zdaniem to, że coraz więcej firm e-commerce zacznie wdrażać zasadę sustomer first - co przełoży się na krótsze czasy realizacji zamówień, większy zakres dostępnych towarów i poprawę obsługi w razie jakichkolwiek trudności. Mam nadzieję, że z rynku niemal zupełnie znikną też takie bariery zakupowe, jak drogie dostawy i jeszcze bardziej kosztowne zwroty czy kompletnie nieresponsywne działy customer care.
Giuseppe Tamola, country manager w Zalando
Trend roku: zintegrowany handelW ostatnim roku zauważalnym trendem jest połączenie handlu online i offline. Współdziałanie tych dwóch kanałów sprzedaży jest odpowiedzią na rosnące oczekiwania konsumentów. Dzięki urządzeniom mobilnym klienci mogą nieustannie być online, dzięki czemu zakupy mogą wykonać w dowolnym miejscu i czasie. Wiemy jednak, że prawie 90 proc. produktów modowych wciąż znajduje się w sklepach stacjonarnych. Zintegrowanie możliwości, jakie oferuje online, z wartościami, jakie zapewnia offline są korzystne dla obu stron - zarówno dla przedsiębiorców, którzy docierają do klientów wielokanałowo, jak i dla klientów, którzy są w stanie kupić interesujący ich produkt w każdym miejscu. W tym roku, w Zalando rozpoczęliśmy pilotażowe projekty w tym kierunku: po udostępnieniu lokalnego asortymentu dwóch berlińskich sklepów adidas, Zalando umożliwia małym przedsiębiorcom i lokalnym sklepom sprzedaż produktów naszym klientom.
Prognoza na 2017 rok - mobileZauważamy, że aplikacje nadal cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród naszych klientów, dlatego nie rezygnujemy z działań w kanale mobile. Na ten moment mamy już 25 milionów pobrań aplikacji. W trzecim kwartale 2016 roku zamówienia składane przez smartfony stanowiły ponad 50 proc. Moda i mobile tworzą ze sobą idealny duet: są szybkie, podążają za trendami, a dotyk jest głównym kanałem percepcji. Jesteśmy więc podekscytowani kontynuacją działań na rzecz przybliżania klientom usług na smartfonach.
Dla Zalando priorytetem w 2017 roku będzie dalsza promocja wdrażanych technologii z wykorzystaniem „machine learning” oraz personalizacji na platformie tak, aby zapewnić klientom indywidualne i unikalne doświadczenia. Wykorzystując zebrane informacje na temat zachowań konsumenckich, zdolność do prognozowania preferencji i trendów sprowadza się do doświadczeń modowych naszych klientów. Otrzymując informacje z różnych źródeł, maszyny są w stanie rozpoznać i sklasyfikować w wirtualnym świecie każdy produkt modowy tak, aby stworzyć z niego złożony projekt. Zarówno personalizacja, jak i wdrażanie technologicznych rozwiązań dopasowanych pod konkretnego klienta mają szansę zrewolucjonizować przyszłość platform, takich jak Zalando.
Bartosz Sobczak, strategy consultant w Hypermedia linked by Isobar
Wydarzenie rokuWydarzeniem kończącego się roku w Polsce dla mnie osobiście jest przejecie grupy Allegro z rąk Naspersa przez fundusze Cinven, Permira i Mideuropa. Kwota transakcji 3,253 mld $ to największa transakcja w historii Polskiego internetu. Transakcja ta wpłynęła na wyceną całego rynku e-commerce w PL jak i na dyskusje o jego potencjale. W końcu Allegro.pl dociera do 61 proc. ogółu Polskich internautów. Drugi w rankingu jest Ceneo.pl (35 proc.). Pamiętajmy ze rynek e-commerce w Polsce gromadzi miesięcznie 22,6 mln użytkowników co stanowi 86 proc. wszystkich internautów.
Sukces rokuZa sukces roku w Polsce określiłbym sukces Ubera. Co prawda nie jest to stricte e-commerce ale jest to sprzedaż usług przez internet. Dla Ubera polski rynek jest trzecim w Europie pod katem ilościowym. Pomimo kontrowersji, które Uber budzi wśród społeczeństwa Polskiego, podziwiam ich szybkość ekspansji i przekonywanie kolejnych kierowców i użytkowników do siebie.
Z perspektywy świata ogromnym sukcesem jest przejęcie przez Alibabę pakietu kontrolnego w sklepie internetowym Lazada.com za 1 mld dolarów. Lazada.com została założony w 2012 roku i dziś dociera do 600 mln klientów w całej Azji południowo-wschodniej. Alibaba rośnie w siłę, w nadchodzącym roku mogą nas jeszcze zaskoczyć.
Drugim nie mniejszym sukcesem był zakup amerykańskiego start-up Dollar Shave Club (zajmują się sprzedażą maszynek do golenia i kosmetyków w modelu subskrypcyjnym) przez koncern Unilever za 1 mld dolarów. Warto odnotować, że swój sukces zawdzięcza kampanii viralowej na YouTube.
Porażka, rozczarowanie rokuPorażka roku - w przypadku polski uznaje wejście Amazona na nasz rodzimy rynek. Samo wejście było dłuuuugo zapowiadane i jeszcze dłużej oczekiwane przez klientów w Polsce. Prace trwają i trwać pewnie jeszcze chwile będą… a tym czasem tylnymi drzwiami do Polski wszedł Aliexpress i zaskarbił serca klientów.
Człowiek rokuPolski konsument, który coraz lepiej wykorzystuje potencjał zagranicznych platform e-commerce (AliExpress). Statystyki pokazują, ze już ponad 2,5 mln Polaków odwiedziło chiński portal aukcyjny a ilość zarejestrowanych polskich kont przekroczyła 2 mln. Wieść niesie, ze w 2017 roku AliExpress planuje wejść na polski rynek. Będzie to silny konkurent dla Allegro. Czy na tej ekspansji skorzysta polski e-konsument?
Serwis, kampania, projekt rokuW Polsce: AliExpress oraz społecznościowe „akcje” w polskich social mediach, gdzie tworzą się grupy konsumentów (aktualnych i potencjalnych klientów AliExpress), którzy opiniują i rekomendują produkty zakupione we wspomnianej sieci. Polecają sobie wybranych sprzedawców i konkretne produkty z jego oferty. Trend ten ma silny społeczny charakter oraz dotyczy głównej zmiennej wyboru produktu czyli rekomendacji.
Na świecie - Black Friday z 3,3 mld dolarów przychodu czyli ustanowiony nowy rekord większy aż o 21,6 proc. w porównaniu do 2015 r. Ponadto aż o 33 proc. większe przychody odnotowano za pomocą urządzeń mobilnych (1,2 mld dolarów co daje 40 proc. całej sprzedaży). Premiera, nowość rokuSprzedaż nowego modelu Tesli 3 - 325 tys. aut sprzedanych w ciągu 7 dni w przedsprzedaży, która odbywała się on line. Zaliczka podczas rezerwacji to 1 tyś $. Sam szef spółki Elon Musk przyznał, ze liczba ta jest co najmniej dwukrotnie większa niż się spodziewał. Teraz spółka głowi się jak wyprodukować tyle pojazdów w jednym roku. Swoja droga - wszystkim życzymy takich kłopotów :)
Trend roku i prognoza na 2017Rozwój komunikacji omnichannel (czyli konieczność towarzyszenia kupującemu na każdym etapie jego ścieżki zakupowej w kanale, w którym można go spotkać – w odwrotną stronę to zbiór danych o konsumencie). Temat wałkowany kolejny rok ale kolejny rok jest wiele do zmiany/poprawy dla dużej grupy ludzi odpowiedzialnej za sprzedaż i marketing
Po drugie globalnie najwięksi marketerzy będą coraz bardziej przykładali wagę do obecności w e-commerce. eCommerce przestał być dodatkiem, ale stał się na wielu rynkach bardzo rozwinięta gałąź handlu wobec samego tradycyjnego retailu. Przewiduje kolejne inwestycje w optymalizacje obecności w przestrzeni ecommerce, content o produkcie, kampanie w sklepach etc.
Anna Rak, country manager Trusted Shops w Polsce
Wydarzenie rokuJednym z ważniejszych wydarzeń dla branży e-commerce jest powstanie polskiej wersji językowej sklepu Amazon. Gigant rynku e-commerce coraz bardziej otwiera się na polskich konsumentów i sprzedawców internetowych. Od października bieżącego roku klienci i e-sprzedawcy mogą korzystać z możliwości wyboru języka polskiego na niemieckiej platformie Amazon. Ułatwieniem dla kupujących online jest także polskojęzyczny dział obsługi klienta, z którym można się skontaktować drogą telefoniczną lub mailową. Dodatkowo w przypadku zamówień produktów dostępnych w polskich centrach logistycznych firmy, można oczekiwać dostawy już następnego dnia. Nikogo nie trzeba przekonywać o znaczącej roli Amazona w światowym rynku e-commerce. Polska wersja serwisu jest dużym wydarzeniem i przyszły rok pozwoli ocenić, jak duży wpływ miała ona na polską branżę e-handlu.
Sukces rokuEuropejscy konsumenci mogą już korzystać z unijnej platformy ODR. Narzędzie umożliwia im polubowne rozstrzyganie sporów przez internet. Obecnie polscy kupujący mogą z niej korzystać w ograniczony sposób, czyli w sytuacji, gdy spór dotyczy zagranicznego sprzedawcy działającego w państwie członkowskim, które implementowało już dyrektywę ADR. Jednak już od 10 stycznia z możliwości szybkiego i niedrogiego sposobu rozwiązywania sporów będzie można korzystać również w przypadku sporów z polskimi przedsiębiorcami prowadzącymi zarówno sklepy stacjonarne, jak i internetowe. Proces sądowy jest procesem długotrwałym i stresującym zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. Metoda polubownego rozstrzygania sporów pozwala zniwelować te niedogodności. Ponadto czas pozasądowego postępowania nie powinien przekraczać 90 dni, a samo postępowanie będzie bezpłatne lub ewentualnie za niewielką opłatą.
Porażka, rozczarowanie rokuNiestety, wciąż zbyt mało jest sklepów internetowych, które przykładają wagę do newsletterów wysyłanych do klientów. Najczęściej są one wysyłane masowo, bez właściwej personalizacji i żadnych wyróżników. Większość spośród wysłanych e-maili nigdy nie zostanie otwarta i gubi się w przepełnionych skrzynkach odbiorczych konsumentów. E-sprzedawcy zapominają także, jak ważna jest personalizacja i wysyłka właściwej oferty we właściwym czasie.
Człowiek rokuTrudno jest wskazać konkretną osobę, ponieważ praca i profesjonalizm wielu przedsiębiorców pozytywnie wpływa na postrzeganie całej branży e-commerce. Mam tutaj na myśli mniejszych sprzedawców internetowych, którzy z pasją i zaangażowaniem pracują na sukces swoich sklepów. Dobrą pracę wykonują także organizatorzy targów i wydarzeń dla branży e-handlu. Organizowane przez nich eventy są na coraz wyższym poziomie, a wiedza merytoryczna, jaką dostarczają prelegenci jest bardzo przydatna w codziennej pracy właścicieli e-biznesów.
Serwis, kampania, projekt rokuNa szczególne uznanie zasługuje sklep internetowy - Endo.pl. Sklep z sukcesem prowadzi sprzedaż w internecie, aktywnie korzystając z mediów społecznościowych. Endo.pl ma między innymi profil na Facebooku, Instagramie i w serwisie Pinterest. Firma chętnie udziela się także charytatywnie. Na szczególną uwagę zasługuje projekt „Razem możemy więcej”. W tym roku odbyła się już piąta edycja akcji charytatywnej „odkrywamy talenty” marki dziecięcej Endo dla fundacji Spełnionych Marzeń. Popularna aktorka Magdalena Różczka stworzyła hasło akcji: „Razem możemy więcej” i zaprojektowała wzór grafiki, który artyści Endo przenieśli na koszulki dla dzieci i dorosłych. T-shirty są do kupienia na stronie Endo.pl, a całkowity zysk z ich sprzedaży przekazywany jest na cel fundacji, wspierającej dzieci ze schorzeniami nowotworowymi. Sklepy internetowe radzą sobie coraz lepiej i osiągają coraz lepsze wyniki finansowe. Udział w akcjach charytatywnych i CSR-owych jest naturalnym krokiem, które powinny podjąć dobrze działające firmy, również te prowadzące działalność w internecie.
Premiera, nowość rokuOd jakiegoś czasu, zarówno w Polsce, jak i na świecie możemy zaobserwować wzrost znaczenia mediów społecznościowych dla branży e-commerce. Coraz więcej sklepów internetowych ma swoje profile w serwisach społecznościowych takich jak Facebook czy Pinterest. Media społecznościowe dodają także funkcjonalności mające pozytywny wpływ na sprzedaż. Facebook już jakiś czas temu wprowadził przycisk „Kup teraz”. W tym roku ukłon w stronę e-sprzedawców uczynił serwis społecznościowy Pinterest. W USA dostępne są już tak zwane pinezki zakupowe. Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie funkcja będzie dostępna w innych krajach, ale na pewno w bliższej lub dalszej perspektywie czasu pojawi się ona także na rynku polskim. Trend rokuJednym z trendów, który odegrał istotną rolę w mijającym roku jest content marketing. Obecnie nie wystarczy już tradycyjne wysyłanie e-maili marketingowych z ofertą sklepu. Tego rodzaju newsletterów jest już zdecydowanie zbyt dużo i konsumenci niechętnie zapoznają się z ich treścią. Zamiast tego, trzeba udowodnić użytkownikom wartość swojej marki, historię jaka za nią stoi oraz wartości, którymi się kierują, a także zaprezentować nowe trendy lub zainspirować konsumentów. Tylko w ten sposób mogą przekonać kupujących online do zakupów w swoim sklepie.
Prognoza na 2017 rokNajnowsze badania, które przeprowadziliśmy w kwietniu bieżącego roku wraz z TNS Polska wskazują, że najczęstszym problemem z jakim zetknęli się kupujący online są zbyt wysokie koszty przesyłki. Taką odpowiedź wskazało 21 proc. ankietowanych. Drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią było niedotrzymanie terminów dostawy przez sklep internetowy. 16 proc. respondentów stwierdziło, że przesyłka dotarła do nich po uzgodnionym terminie. Moim zdaniem, w 2017 roku coraz więcej e-sklepów będzie przykładać większą wagę do logistyki. Oczekiwania kupujących online i aktywnie działająca konkurencja sprawiają, że przedsiębiorcy będą pracować nad usprawnieniem procesu dostawy i wdrażaniem nowych rozwiązań. Z pewnością coraz więcej e-sklepów zdecyduję się na realizację dostawy tego samego dnia.
Monika Sumorek, business development manager w Feedink
Wydarzenie rokuW Polsce po długich oczekiwaniach IKEA wprowadziła w ramach sprzedaży wielokanałowej możliwość dostawy zamówionych przez internet mebli do wybranego punktu odbioru zamówień. Nowy sposób sprzedaży „Meble przez internet” jest na razie dostępny tylko dla mieszkańców Wrocławia i okolic, co też pokazuje, że jest to bardzo złożony proces, który musi być przetestowany i przemyślany. Pierwszym krokiem realizacji strategii wielokanałowości było uruchomienie „Mebli na telefon” w całej Polsce w czerwcu 2016 roku i spotkało się już z dużym zainteresowaniem i zadowoleniem klientów.
Sukces rokuSukces sklepu TIM.pl, który realizuje z powodzeniem strategię omnichannel i rozwija sprzedaż online z uwzględnieniem UX. TIM.pl przekształcił się z tradycyjnej sieci hurtowni elektrycznych w nowoczesnego dystrybutora artykułów elektrotechnicznych w kanale e-commerce. Z sukcesem odpowiadają na potrzeby użytkowników - odbiorców hurtowych - i jednocześnie realizują założenia biznesowe. Jako jedyny sklep z Polski TIM.pl został tegorocznym finalistą międzynarodowego konkursu organizowanego przez Magento Imagine Excellence Awards w kategorii Best B2B User Experience.
Porażka rokuW Polsce wyczekiwane przez wielu Black Friday i Cyber Monday, mimo że z pewnością przyniosły zyski e-sklepom, przyniosły też rozczarowanie użytkownikom, jako że obiecywane rabaty nie były tak duże jak miało wynikać z przekazów reklamowych. Zgodnie z analizami przeprowadzonymi przez Deloitte w niektórych przypadkach różnica w cenach przed i w trakcie „weekendu rabatowego” dla wybranych kategorii wynosiła 0%, a wręcz niektóre sklepy podniosły ceny na te dni.
Druga kwestia jest taka, że w wybranych kategoriach produktowych różnice między cenami oferowanymi przez różne e-sklepy w tych dniach dochodziły do 75%. Być może dobra nowina dla klientów, którzy po długich poszukiwaniach upolowali dobrą okazję, ale - jak sugerują autorzy analizy „Świąteczny barometr cenowy” - w takiej sytuacji warto, by producenci przeanalizowali strategie cenowe i politykę wobec współpracujących z nimi sprzedawców internetowych.
Nowość rokuPojawienie się na horyzoncie dostawców usług i produktów dla e-commerce start-upu zapakuj.to. Odpowiedzieli na potrzebę mniejszych e-commerce'ów, które miały problem z personalizacją opakowań dla swoich produktów ze względu na wymagania drukarni odnośnie minimalnej liczby zamówionych sztuk oraz na wydłużone czasy realizacji zleceń. Założyciele, znając potrzeby i specyfikę pracy w e-commerce, zaoferowali szybki i sprawny sposób na tworzenie opakowań. Do tego dają możliwość regularnego zamawiania mniejszych partii, co ma ogromne znaczenie dla mniejszych sklepów, które mają ograniczone możliwości magazynowe.
Człowiek rokuMichał Szafrański z sukcesem książki „Finansowy ninja”. Michał pokazuje jak content marketing i afiliacja mogą generować sprzedaż w online i po raz kolejny udowadnia swoimi wynikami, że zaangażowanie i skupienie na projekcie przynoszą wymierne rezultaty finansowe.
Kampania, serwis, projekt rokuKampania Spotify na koniec roku, „Dzięki 2016, było dziwnie” (oryginał: „Thanks 2016, it's been weird”). Kampania jest co prawda outdoorowa, ale przeszła w formie marketingu wirusowego do mediów społecznościowych i tym samym napędza sprzedaż abonamentów za pomocą online. Jeden z popularniejszych billboardów obecny w sieci w grudniu pyta osobę z Los Angeles, która 14 lutego przez 4 godziny słuchała playlisty „Forever Alone” czy „Już wszystko OK?”.
Trend rokuRozbudowa treści na karcie produktowej i odejście od dotychczasowej taktyki, która zakładała tytuł, krótki opis, kilka zdjęć i opinii klientów. Użytkownicy i algorytmy Google'a bardziej doceniają sklepy, które oferują dużo treści nawet w niszowych branżach. Dłuższe opisy produktowe dostarczają więcej szczegółów na temat produktu, więcej fraz z długiego ogona i wyrażeń, którymi faktycznie posługują się użytkownicy oraz pozwalają na wyróżnienie się wśród innych e-sklepów, których przybywa z roku na rok coraz więcej.
Drugi trend to coraz szersze stosowanie chatbotów na Facebookowym Messengerze. W Polsce jedną z pierwszych firm testujących to rozwiązanie jest Multikino, którego chatbot pomaga w wyborze filmu oraz zakupie biletów. Zastanawiając się nad sensem tego rozwiązania, można zadać sobie pytanie: „Powinniśmy wprowadzić chatbota w naszej strategii online?” Odpowiedź jest twierdząca, jeśli celem jest personalizacja i lepszy kontakt bezpośredni z klientem bez zatrudniania dodatkowych pracowników. Zachęcający jest również fakt, że klienci korzystający już z live chatów na stronach sklepów online wydają do 30 proc. więcej, a sam współczynnik konwersji zwiększa się 5 do 10 razy, jeśli klient skorzystał z chatu na stronie sklepu.
Prognoza na 2017 rokBlack Friday i Cyber Monday nie będą już otwierać przedświątecznych żniw w e-commerce. Zamiast tego staną się elementami okresu wzmożonych zakupów online, który rozpocznie się już na początku listopada i będzie określany mianem Cyber November. Sprzedawcy skorzystają na rozciągnięciu okresu promocji świątecznych na czas całego miesiąca zamiast koncentrowania się na jednym weekendzie. Ułatwi to logistykę i pozwoli na uniknięcie problemów, które wynikają ze znacznego zwiększenia ruchu i zamówień na stronie sklepu, na które właściciele sklepów często nie są w stanie dobrze się przygotować.











