Polscy użytkownicy Facebooka coraz starsi i mniej wykształceni

Połowa polskich internautów odwiedzających Facebooka jest w wieku 15-34 lat, 59 proc. ma wykształcenie średnie lub wyższe, a 36 proc. jest ze wsi. W ostatnich latach najbardziej wzrosła liczba użytkowników mających powyżej 35 lat i średnie wykształcenie oraz mieszkających na wsi. Szczegóły w raporcie Wirtualnemedia.pl.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według Megapanelu PBI/Gemius w listopadzie ub.r. Facebooka odwiedziło 15,73 mln polskich internautów. To o 2,4 mln więcej niż rok wcześniej (co daje wzrost o 15,2 proc.), o 3,4 mln więcej niż dwa lata wcześniej (wzrost o 21,5 proc.), a o 6,6 mln więcej niż trzy lata wcześniej. Tym samym w ciągu trzech lat zasięg portalu wzrósł o 42 proc.

Przy czym nie wszyscy wśród odwiedzających Facebooka mają na nim konto, ponieważ spora część znajdujący się na nim treści (głównie na fanpage’ach) jest dostępna dla każdego. Według danych Socialbakers profile w serwisie ma obecnie 13,2 mln polskich użytkowników.

Wśród wszystkich polskich internautów, którzy w listopadzie ub.r. odwiedzili Facebooka, zdecydowanie największe grupy wiekowe tworzą osoby w wieku 15-24 i 25-34 lat. Tych pierwszych było 3,89 mln, a drugich - 4,06 mln. Razem stanowili 50,6 proc. ogółu użytkowników portalu. Z kolei 2,88 mln odwiedzających serwis miało 35-44 lat, stanowiąc 18,3 proc. wszystkich - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Internauci z pozostałych grup wiekowych stanowili łącznie 30,1 proc. użytkowników Facebooka. 1,65 mln to osoby w wieku 7-14 lat (10,5 proc. wszystkich), 1,69 mln w wieku 45-54 lat (10,8 proc.), a 1,55 mln w wieku 55 lat i więcej (9,9 proc.).

W ostatnich trzech latach Facebook zyskiwał użytkowników w każdej grupie wiekowej. Co ciekawe, najbardziej zwiększyła się popularność portalu wśród osób w wieku 35-44 oraz 55 i więcej lat. W obu grupach liczba jego użytkowników przez trzy lata podwoiła się - w pierwszej z 1,37 do 2,88 mln, a w drugiej z 718 tys. do 1,55 mln.

Wśród pozostałych internautów ten wzrost wyniósł od 50 do 72 proc. Najmniejszy był wśród osób w wieku 15-24 lat (z 2,59 do 3,89 mln), a najwyższy wśród użytkowników w wieku 25-34 lat (z 2,36 do 4,06 mln).

Ogółem Facebook w ciągu trzech lat wśród polskich internautów w wieku 7-14 lat zyskał 600 tys. użytkowników, w wieku 15-24 - 1,3 mln, w wieku 25-34 - 1,7 mln, w wieku 35-44 - 1,5 mln, w wieku 45-55 - 642 tys., a w wieku 55 i więcej - 835 tys.

W efekcie grono polskich użytkowników Facebooka nieznacznie się zestarzało. Osoby w wieku 7-14 lat w listopadzie ub.r. stanowiły w nim 10,5 proc., o 1 pkt proc. mniej niż trzy lata wcześniej, a osoby w wieku 15-24 lat - 24,7 proc., o 3,6 pkt proc. mniej. Za to udział użytkowników w wieku 35-44 lat wzrósł o 3,3 pkt proc., do 18,3 proc., a tych w wieku 55 lat i więcej - o 2 pkt proc., do 9,9 proc.

Tym samym największą grupę użytkowników portalu nie stanowiły już osoby w wieku 15-24 lat, tylko 25-34 lat. W poprzednich latach tych pierwszych było o 200-360 tys. więcej, natomiast w listopadzie ub.r. już o 170 tys. mniej niż drugich.

- Te zmiany wynikają z kilku nakładających się na siebie czynników: przede wszystkim pokolenie pierwszych użytkowników tego portalu się po prostu starzeje i zasila grono w wieku 34-44 lata; do tego przedziału wiekowego też stale napływają osoby dopiero rozpoczynające swoją zabawę z social media, więc ta grupa dość naturalnie staje się dominująca - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Dorota Brzozowska, research manager w agencji Mint Media. - Pokolenie 55+ to nowi użytkownicy: znaleźli się na Facebooku z ciekawości albo z potrzeby... bycia obecnym w życiu własnych dzieci. Kto z nas, pokolenia pierwszych facebookowiczów,  jeszcze nie ma swoich własnych rodziców na Facebooku? Mój ojciec nie tylko odkrył Facebooka, ale też założył i moderuje własny fanpage (klubu golfowego) świetnie się czując ze swoimi znajomymi w social media - dodaje. - Wzrost udziału pokolenia 55+ pokrywa się z całościowym wzrostem z korzystania z internetu w tej grupie. Po prostu: masz internet, pewnie masz też profil na Facebooku, niezależnie od wieku - podkreśla.

4,86 mln polskich internautów, którzy odwiedzili Facebooka w listopadzie ub.r., ma wykształcenie średnie, a 4,4 mln - wyższe (to odpowiednio 30,9 i 27,9 mln wszystkich odwiedzających serwis). 3,69 mln użytkowników (23,5 proc. wszystkich) to osoby bez średniego wykształcenia, a 2,78 mln (17,7 proc. wszystkich) - z wykształceniem zawodowym.

Dalsza część analizy na kolejnej podstronie

W ciągu trzech lat podwoiła się liczba użytkowników Facebooka mających wykształcenie zawodowe lub średnie - pierwszych przybyło 1,42 mln, a drugich 2,42 mln. Z kolei grupa korzystających z serwisu osób po studiach lub przed maturą wzrosła o połowę - pierwszych o 1,27 mln, a drugich o 1,48 mln.

W efekcie o ile w listopadzie 2010 roku użytkowników z dyplomem uczelni wyższej było o 480 tys. więcej niż tych z wykształceniem średnim, o tyle trzy lata później - 465 tys. mniej.

W listopadzie ub.r. osoby po studiach stanowiły 27,9 proc. użytkowników Facebooka, o 4 pkt proc. mniej niż w listopadzie 2010 roku. Za to udział użytkowników z wykształceniem średnim wzrósł o 4,2 pkt proc., do 30,9 proc., a tych z zawodowym - o 2,8 pkt proc., do 17,7 proc.

Pod względem miejsca zamieszkania niezmiennie największą grupą polskich użytkowników Facebooka są osoby ze wsi. W listopadzie ub.r. było ich 5,75 mln, co stanowiło 36,5 proc. wszystkich odwiedzających portal. Wśród internautów z małych miast (do 50 tys. mieszkańców) serwis miał 3,71 mln użytkowników (24,6 proc. wszystkich), wśród tych z miast średniej wielkości (50-200 tys. mieszkańców) - 2,84 mln (18 proc. wszystkich), a wśród osób z dużych miast - 3,44 mln (21,8 proc. wszystkich).

W ciągu trzech lat liczba użytkowników Facebooka na wsi zwiększyła się o ponad 100 proc. - z 2,66 do 5,75 mln. Jeśli chodzi o internautów z miast, to im większa miejscowość, tym ten wzrost mniejszy. I tak w miastach mających do 20 tys. mieszkańców portal zyskał 71 proc. użytkowników, w miastach od 20 do 50 tys. - 60 proc., natomiast w miejscowościach mających od 200 do 500 tys. ludności - 44 proc., a metropoliach powyżej 500 tys. - 31 proc.

W konsekwencji internauci ze wsi w listopadzie ub.r. stanowili już 36,5 proc. użytkowników Facebooka, o 7,4 pkt proc. więcej niż trzy lata wcześniej. W tym okresie udział użytkowników z miast mających od 200 do 500 tys. mieszkańców zmalał z 11,5 do 9,6 proc., a tych z miast powyżej 500 tys. mieszkańców - z 16,1 do 12,2 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"