Polska e-reklama 9 proc. w górę, SEM dogonił display

W I kwartale br. na reklamę internetową wydano w Polsce 485 mln zł, czyli 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Pod względem udziałów w rynku marketing w wyszukiwarkach zrównał się z reklamą displayową.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Z opublikowanego właśnie badania IAB AdEx wynika, że na reklamę SEM i display wydano po 36 proc. wszystkich środków przeznaczonych w I kwartale br. na marketing internetowy. W porównaniu z całym ub.r. udział SEM-u w rynku zwiększył się o 5 pkt proc., a displaya - spadł o jeden punkt. 

- Właśnie dzięki wzrostom nakładów na SEM i ogłoszenia najbardziej zawdzięczamy dodatni wynik całego segmentu reklamy internetowej - mówi Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska. - Ogólny spadek wydatków na reklamę odcisnął jednak swoje piętno na strukturze wydatków w internecie. Najbardziej odczuły to segmenty bazujące na reklamie wizerunkowej, w przypadku której cięcia wydatków zawsze uwidaczniają się w pierwszej kolejności, a więc display i e-mail marketing - dodaje Kowalczyk. – Mimo wszystko w I kwartale internet jako jedyne medium zanotował istotny przyrost wydatków reklamowych - zaznacza. Podkreśla przy tym, że na reklamę mobilną przeznaczono trzykrotnie więcej środków niż przed rokiem.

grafika

Wśród sektorów gospodarczych inwestujących najwięcej w reklamę internetową wydatki w tym zakresie w skali roku zwiększyła motoryzacja (aż o jedną trzecią), natomiast zredukowały telekomunikacja i finanse. Zanotowano także wzmożoną aktywność branży turystycznej i nieruchomościowej.

grafika

Badanie IAB AdEx jest reazowane przez IAB Polska wspólnie z PwC. Biorą w nim udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady