Polska reklama o 1,9 proc. w górę dzięki wydatkom farmacji i FMCG, ostro w dół prasa

W I połowie br. wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 3,616 mld zł, o 1,9 proc. więcej niż rok wcześniej - szacuje Starlink. Wzrosły inwestycje branży farmaceutycznej oraz wpływy telewizji, internetu i radia, natomiast zmalały nakłady sektora telekomunikacyjnego i bankowego oraz przychody prasy, kin i outdooru.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Polska reklama o 1,9 proc. w górę dzięki wydatkom farmacji i FMCG, ostro w dół prasa

Od stycznia do czerwca br. wartość netto polskiego rynku reklamowego wyniosła 3,616 mld zł, o 66,6 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 1,9 proc.

Do tego wzrostu w największym stopniu przyczyniły się większe wydatki sektorów farmaceutycznego i dóbr szybko zbywalnych (FMCG). Producenci leków i farmaceutyków przeznaczyli na reklamy o 12,1 proc. więcej niż przed rokiem. - W pierwszej połowie roku bardzo silnie reklamowane były różnego rodzaju witaminy i suplementy diety wspomagające odporność, preparaty wspomagające układ rozrodczy i moczowy oraz środki wspomagające układ trawienny, jak również preparaty odchudzające - opisują analitycy Starlinka.

Jeśli chodzi o FMCG, to inwestycje całego sektora wzrosły o 0,2 proc., przy czym o ile producenci artykułów do higieny i pielęgnacji wydali o 3,6 proc. więcej , a napojów i alkoholi - o 8,7 proc. więcej, o tyle budżety na reklamy produktów do użytku domowego zmalały o 10,9 proc., a na reklamy żywności - o 3 proc. (a w samym II kwartale - o 6,2 proc.).

Z kolei inwestycje branży telekomunikacyjnej zmniejszyły się o 9,3 proc. (to spadek o 33,8 mln zł), a finansowej - o 7,4 proc.

Zdecydowanie największym medium dla marketerów niezmiennie jest telewizja, do której w I półroczu trafiło 1,908 mld zł inwestycji reklamowych, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei wydatki na reklamy w internecie wzrosły w skali roku o 6,4 proc. (do 782,2 mln zł), a w radiu - o 7,2 proc. (do 278,4 mln zł).

W sieci 43,2 proc. inwestycji reklamowych zostało przeznaczonych na formaty display, a 42,3 proc. na marketing w wyszukiwarkach. Wzrost w reklamie graficznej nastąpił głównie dzięki rozwojowi formatów mobile display, natomiast nakłady na spoty wideo emitowane in-stream podskoczyły aż o 29 proc.

W radiu o 22 proc. więcej niż rok wcześniej (to 12,3 mln zł w górę) wydali marketerzy z branży handlowej, a o 11 proc. więcej (6,3 mln zł w górę) - producenci leków i farmaceutyków. Z kolei inwestycje firm z sektora higieny i pielęgnacji wzrosły aż o 125,8 proc. (czyli o 4,1 mln zł). Zmalały natomiast nakłady siedmiu branż - łącznie o 9,2 mln zł, z czego większość przypadło na sektor telekomunikacyjny, który ograniczył wydatki o prawie 5 mln zł (24,5 proc. w dół).

Wartość reklamy outdoorowej zmniejszyła się o 1,8 proc., do 217,4 mln zł. Przypomnijmy, że według Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej ten spadek wyniósł 1 proc., a łączna wysokość wydatków - 218,3 mln zł (zobacz szczegółowy raport). Natomiast wartość reklamy kinowej zmniejszyła się o 9,6 proc., do 41,6 mln zł.

Zdecydowanie najbardziej zmalały wydatki na reklamę prasową: w magazynach o 15 proc. (do 227,8 mln zł), a w gazetach o 20,6 proc. (do 160,3 mln zł). - Magazyny kolorowe, podobnie jak prasa codzienna, przestają być medium masowym, a stają się medium niszowym, docierającym do wąskiej, lecz zaangażowanej grupy celowej - komentują analitycy Starlinka.

grafika

Według Starlinka wzrost ogólnej wartości polskiego rynku reklamowego w całym 2014 roku nie przekroczy 2 proc. - Rozwój rynku reklamy zależy od dwóch rodzajów czynników: kondycji gospodarki, w szczególności kilku kluczowych sektorów, oraz sytuacji po stronie mediów - ocenia Anna Lembas, analityk mediów w firmie.

- Szacunki polskiego PKB pozostają optymistyczne, jednak należy zachować ostrożność co do prognoz z uwagi na konsekwencje konfliktu Rosji i Ukrainy dla polskiego eksportu - zauważa Anna Lembas. - Po stronie popytowej widzimy szanse na wzrost wydatków reklamowych sektorów FMCG i farmacji, również sektor handel daje nadzieję na stabilny poziom inwestycji. Negatywnie na rynek oddziałują natomiast spadki sektorów telekomunikacji oraz finansów. Po stronie podażowej rok na plusie zakończy reklama w telewizji, internecie oraz radiu. Reklama zewnętrzna może liczyć na stabilny poziom przychodów, zaś spadki dotkną prasę i reklamę w kinie - opisuje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu