Polski e-commerce idzie w górę

Handlowa hossa nie ominie w tym roku sklepów i aukcji internetowych.

kk
kk
Udostępnij artykuł:

Polscy internauci, jak czytamy w raporcie „E-commerce w Polsce 2006”, nie tylko częściej niż w roku ubiegłym dokonują zakupów on-line, ale i chętniej przeznaczają na ten cel większą ilość pieniędzy. Według szacunków  zainteresowanie internetowymi zakupami będzie systematycznie wzrastać.

Jak wynika z badań Gemius, w sklepach i na aukcjach internetowych z roku na rok przybywa kupujących. Od 2005 r. liczba internautów, którzy dokonali kiedykolwiek zakupu w internecie, wzrosła o blisko jedna trzecią, z 41 proc. do 55 proc. Warto podkreślić, że wśród polskich konsumentów aukcje internetowe są bardziej popularne niż sklepy – w tych pierwszych kupowało 77 proc. internautów, podczas gdy w tych drugich – 57 proc. Co stanowi o przewadze aukcji? Ich użytkownicy na pierwszym miejscu wskazują niższe ceny (76 proc.), następnie duży wybór produktów (70 proc.) i możliwość kupowania o każdej porze (61 proc.). Jednak to w sklepach internetowych – na co wskazują wyniki badania zrealizowanego przez Gemius SA – polscy internauci zostawią więcej gotówki. Kim jest typowy użytkownik sklepów i aukcji internetowych? Jak wynika z raportu na zakupy w sieci częściej decydują się mężczyźni, osoby w wieku 25-34 lata, z wykształceniem pomaturalnym, licencjackim lub wyższym i zarabiające powyżej 3000 pln netto miesięcznie. Niezależnie od cech społeczno-demograficznych polscy konsumenci są raczej ostrożni - zarówno pod względem wyboru produktu, jak i dokonania płatności: aż 62 proc. klientów aukcji przyznaje, że zawsze bierze pod uwagę opinie innych użytkowników o sprzedającym, 58 proc. klientów sklepów internetowych przed dokonaniem zakupu porównuje oferty różnych sklepów i wybiera najkorzystniejszą, nieliczni internauci płacą za zakupy korzystając z serwisu płatności lub przez SMS.

„Prezentowany raport jest efektem realizacji drugiej fali badania poświęconego w całości opiniom i postawom polskich internautów odnośnie handlu elektronicznego w Polsce” – podkreśla Artur Zawadzki, Wiceprezes Zarządu Gemius SA. – „Złożone analizy porównawcze, na które położony został szczególny nacisk, nie tylko przedstawiają jak zmienił się stan polskiego e-commerce na przełomie roku, ale także pozwalają zaplanować przyszłe działania marketingowe w dłuższej perspektywie czasowej”.

Obecnie 2/3 internautów kupujących on-line wirtualny koszyk zapełnia przynajmniej kilka razy w roku. Według raportu, w nadchodzących miesiącach polski handel elektroniczny ma szanse na dalszy szybki rozwój. Aż 38 proc. internautów, którzy więcej niż jeden raz dokonali zakupu przez internet, zamierza w przyszłości kupować częściej niż dotychczas, zaś prawie połowa (46 proc.) – tak samo często. Rzadsze zakupy deklaruje jedynie 1 proc. badanych.Mimo optymistycznych prognoz, przedsiębiorcy powinni jeszcze lepiej zadbać o jakość oferowanych usług i cenową konkurencyjność asortymentu. Niebagatelny wpływ na plany zakupowe internautów mają bowiem warunki oferowane przez polskie sklepy i aukcje internetowe.

 Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 26 kwietnia do 4 maja 2006 roku. W ramach badania od internautów powyżej 15 roku życia zebrano 2 510 wypełnionych do końca kwestionariuszy. Aby dane były reprezentatywne dla całej populacji internautów, odpowiedzi analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu w Polsce, pochodzących z badania Interbus TNS OBOP.

kk
Autor artykułu:
kk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online