Polski rynek prasowy przez 5 lat zmaleje o 11 proc.

Wartość polskiego rynku prasowego - mierzona przychodami ze sprzedaży i reklam - w 2017 roku będzie o 10,8 proc. niższa niż w ub.r. Natomiast globalnie rynek prasowy będzie miał podobną wielkość jak w 2012 roku - prognozuje PwC.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według PwC wartość globalnego rynku prasy w ub.r. wyniosła 164 mld dolarów, o 0,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Firma prognozuje, że prasa w wymiarze ogólnoświatowym będzie notować niewielkie spadki jeszcze przez najbliższe dwa lata, a potem nastąpią wzrosty. W efekcie w 2017 roku wartość rynku powinna wrócić do obecnego poziomu.

Prasa najwięcej będzie tracić w krajach dojrzałych i wzrostowych, gdzie infrastruktura cyfrowa jest mocno rozwinięta. Przykładowo w USA średni spadek rynku z roku na rok będzie do 2017 roku będzie wynosić 2,9 proc. W efekcie w 2017 roku wartość rynku prasowego będzie o 40 proc. mniejsza niż w 2008 roku. Za to w Indiach prasa przez najbliższe 5 lat będzie rosnąć z roku na rok średnio o 10,3 proc., w Indonezji - o 9,2 proc., a w Argentynie - o 7,6 proc.

W Europie Środkowo-Wschodniej rynek prasowy zmalał w ub.r. o 1,8 proc. i był to czwarty z rzędu rok spadków. Jednak już w br. tendencja spadkowa ma zostać odwrócona i w kolejnych latach będą następować wzrosty wynoszące średnio 0,8 proc. z roku na rok. W efekcie wartość rynku zwiększy się z 3,8 mld dolarów w 2012 roku do 4 mld dolarów w 2017 roku.

Jednak w Polsce rynek prasowy zmaleje z 612 mln dolarów w 2012 roku do 546 mln dolarów w 2017 roku. Oznacza to spadek o 10,8 proc. Przychody ze sprzedaży zmniejszą się z 484 do 433 mln dolarów (10,5 proc. w dół), a wpływy reklamowe - ze 128 do 114 mln dolarów (to spadek o 11 proc.). Głównie wynikać to będzie z dalszej migracji czytelników do internetu. Dlatego też wydatki na reklamę w wydaniach elektronicznych gazet i czasopism wzrosną od 2012 do 2017 roku z 3 do 6 mln dolarów. Przy czym to ciągle niewiele w porównaniu z prognozami na 2017 rok dla krajów Europy Zachodniej, takich jak np. Wielka Brytania (550 mln dolarów), Niemcy (408 mln dolarów) czy Austria (302 mln dolarów).

- Wydawcy prasy są coraz częściej zmuszani do poszukiwania nowych przychodów w wydaniach internetowych, gdzie treści uniwersalne finansowane są głównie dzięki reklamie, podczas gdy sekcje specjalistyczne utrzymują się dzięki płatnemu dostępowi - komentuje Tomasz Kociołek, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC - Jako że liczba Polaków deklarująca regularne czytanie internetowych wydań tytułów prasowych z roku na rok się powiększa, wydawcy w coraz większym stopniu muszą skupiać swoją strategię na rozwoju wielotematycznych platform w sieci, a nie tylko tradycyjnej prasy. W celu dotarcia do nowych czytelników i grup docelowych coraz bardziej rozpowszechnione jest również zaangażowanie mediów społecznościowych - dodaje Kociołek.

W całej Europie Środkowo-Wschodniej przychody ze sprzedaży prasy drukowanej w najbliższym 5-leciu prawie się nie zmienią, osiągając w 2017 roku wartość 2,3 mld dolarów. Natomiast wartość reklamy prasowej zmaleje do 1,63 mld dolarów w 2017 roku (średnio o 2,4 proc. w dół z roku na rok). Właśnie w Polsce i Czechach nastąpią największe spadki wpływów reklamowych.

Z kolei w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) wartość reklamy prasowej będzie maleć średnio o 1,5 proc., w efekcie czego zmniejszy się z 26,6 mld dolarów w 2012 roku do 24,6 mld dolarów w 2017 roku. Spadek ten nastąpi mimo szacowanych wzrostów cyfrowej reklamy prasowej.

- Treści cyfrowe stanowić będą w 2017 roku 11 proc. globalnego rynku prasy, podczas gdy obecnie udział ten jest szacowany jedynie na ok. 5 proc. Jednak wpływ cyfrowych kanałów dystrybucji na strategie wydawców jest dużo bardziej znaczący niż sugerowałyby liczby: zmieniają one definicję prasy z wyłącznie drukowanej gazety na marki informacyjne, pod którymi treści dostarczane są różnymi kanałami do docelowego odbiorcy - ocenia Tomasz Kociołek. - W najbliższych kilku latach należy spodziewać się, że strony internetowe dzienników będą w dalszym ciągu beneficjentami migracji czytelników i reklamodawców do internetu. Ponadto będziemy obserwować dalszy rozwój płatnego dostępu do zasobów online oraz dystrybucji treści do urządzeń mobilnych, do których dostęp jest często dodawany jako dodatkowa usługa - podkreśla Kociołek.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"