Ponad 70 procent Polaków korzysta z internetu. 52 złote na opłaty za usługi komórkowe

W Polsce 70,5 procent mieszkańców korzysta z internetu, a 91,2 procent ma mobilny dostęp do sieci - wynika z nowego badania konsumenckiego Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Na telefon komórkowy Polacy wydają średnio ponad 52 złote miesięcznie, a ponad połowa respondentów obawia się negatywnego wpływu sieci 5G na ich zdrowie.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Raport zatytułowany „Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów” został przygotowany na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) przez firmę Danae.

Badanie przeprowadzono w listopadzie 2019 r. na próbie 1,6 tys. osób metodą CAPI (wywiad indywidualny wspomagany komputerowo).

Z raportu wynika że wśród usług telekomunikacyjnych największą popularnością cieszy się telefonia komórkowa, z której korzysta więcej niż dziewięciu na dziesięciu pytanych. Znacznie mniejsze znaczenie ma telefonia stacjonarna, użytkowana przez co dziesiątą osobę.

Dość powszechne wśród Polaków jest także korzystanie z internetu (70,5 proc.). Najwięcej użytkowników internetu posiada dostęp mobilny w telefonie (91,2 proc.), drugi w kolejności jest internet stacjonarny, z którego korzysta czterech na dziesięciu posiadaczy usług internetowych (39,7 proc.). Natomiast internet mobilny (inny niż w telefonie) użytkuje 14,4 proc. tej grupy badanych.

grafika

52 złote na telefon komórkowy

Raport podaje, że wśród Polaków najbardziej popularnym typem telefonu komórkowego jest smartfon, z którego korzysta 75,6 proc. badanych. Znacznie mniejszy odsetek respondentów używa tradycyjnej komórki (23,7 proc.).

grafika

Najczęściej stosowaną formą korzystania z usług operatorów komórkowych jest abonament – posiada go 66,2 proc. Polaków. 28,4 proc. to użytkownicy ofert na kartę, a 5,2 proc. respondentów korzysta z usług typu mix.

grafika

Średnie miesięczne wydatki na telefon komórkowy wynoszą 52,2 zł. Z kolei najwyższa zadeklarowana kwota wydatków w miesiącu to 500 zł. Niemal tyle samo respondentów płaci miesięczny rachunek w wysokości od 31 do 50 zł, co do 30 zł. Z kolei dla 21,9 proc. koszt ten waha się od 51 do 80 zł za miesiąc.

grafika

Według badania 67,4 proc. respondentów korzysta z internetu w swoim telefonie komórkowym. Przeważająca większość (90 proc.) ma mobilny dostęp do sieci w ramach abonamentu.

grafika

Raport wskazuje, że Polacy wykorzystują internet w komórce przede wszystkim do przeglądania stron (79,5 proc.), na dalszych miejscach są media społecznościowe oraz korzystanie z komunikatorów.

grafika

Ponad połowa (54,2 proc.) użytkowników mobilnego internetu korzysta z aplikacji bankowych, zaś 40 proc. respondentów z tej grupy używa smartfona do płatności zbliżeniowych za zakupy.

grafika
grafika

Najwyższy odsetek badanych (29,3 proc.) deklaruje korzystanie z usług Orange Polska, na podium znalazły się także sieci Play (24,7 proc.) oraz Plus (22,5 proc.).

grafika

Z kolei pod względem zadowolenia z jakości usług operatora najwyższe noty wśród badanych zdobył T-Mobile Polska, najgorzej wypada pod tym względem sieć Plus.

grafika

Usługi Premium Rate, czyli dodatkowo płatne połączenia lub SMS-y nie są powszechnie wykorzystywane przez posiadaczy telefonów. Korzysta z nich jedynie 4,2 proc. badanych, w takim samym stopniu kobiety co mężczyźni. W tym segmencie najbardziej popularne są akcje charytatywne.

grafika
grafika

Dominuje internet mobilny

Według badania UKE najczęstszym sposobem korzystania z internetu jest dostęp mobilny w telefonie komórkowym – z analizy wynika, że posiada go 91,2 proc. korzystających z internetu. Z usługi stacjonarnej korzysta czterech na dziesięciu posiadaczy internetu, mniej powszechny jest dostęp mobilny na innych urządzeniach przenośnych.

grafika

Badani internauci wykorzystują dostęp do sieci najczęściej do odwiedzania stron internetowych, obecności w mediach społecznościowych oraz korzystania z komunikatorów.

grafika

Osoby używające poszczególnych usług zwykle uważają, że koszty dostępu do nich nie są dużym obciążeniem miesięcznego budżetu gospodarstwa domowego. Dla 28,3 proc. posiadaczy telefonu stacjonarnego koszty utrzymania usługi są dużym obciążeniem. Analogicznej odpowiedzi udzieliło 21 proc. badanych użytkujących płatną telewizję kablową lub satelitarną, 17,9 proc. posiadaczy internetu oraz 16,3 proc. osób korzystających z telefonów komórkowych.

grafika

Internet stacjonarny

Według raportu UKE średni miesięczny koszt dostępu do internetu stacjonarnego wynosi 55,7 zł, przy czym występuje znacząca rozpiętość w wysokości rachunków – wynosi ona od 1 do 130 zł.

grafika

Wśród dostawców internetu stacjonarnego najbardziej popularny wśród respondentów jest Orange (31,9 proc.), który wyprzedza sieci lokalne (15,8 proc.) oraz UPC (12,9 proc.).

grafika

Z kolei pod względem zadowolenia użytkowników z jakości usług oferowanych przez operatorów stacjonarnych najwyższe noty zebrała Netia wyprzedzając Orange oraz UPC.

grafika

45 złotych za internet mobilny

Przeciętny miesięczny koszt internetu mobilnego to według raportu 45,1 zł, przy czym najwyższa opłata wyniosła 130 zł, zaś najniższa, promocyjna cena, to 1 zł. Maksymalnie 30 zł wydaje miesięcznie 16 proc. użytkowników internetu mobilnego, pomiędzy 31 a 50 zł 18,9 proc., zaś powyżej 50 zł 15,1 proc.

grafika

43,3 proc. użytkowników internetu mobilnego nie posiada limitu transferu danych, a co czwarty nie ma o nim wiedzy. Posiadany przez respondentów limit jest zróżnicowany, 28,5 proc. posiada limit poniżej 10 GB, 27,8 proc. od 10 do 19 GB, zaś 26,0 proc. od 20 do 49 GB. W przypadku pozostałych (17,7 proc.) limit ten wynosi powyżej 50 GB.

grafika

Media cyfrowe to rozrywka

Prawie połowa badanych w raporcie (48,5 proc.) zadeklarowała znajomość pojęcia mediów cyfrowych. Jednocześnie 46,2 proc. przyznaje, że nie korzysta z żadnych tego typu usług. Wśród użytkowników natomiast najpopularniejsze są portale internetowe i społecznościowe (41,3 proc.), a także telewizja cyfrowa i internetowa (21,1 proc.).

grafika

Media cyfrowe służą przede wszystkim celom rozrywkowym (79,4 proc.) oraz informacyjnym (64,5 proc.). Podobny odsetek badanych wykorzystuje je w celach edukacyjnych, co chcąc rozwinąć zainteresowania (kolejno 27,2 i 25,6 proc.).

grafika

Większość mediów cyfrowych użytkowana przez respondentów jest bezpłatna (67,9 proc.), a wśród tych płatnych najczęściej wymieniana jest telewizja. Maksymalna akceptowalna miesięczna kwota za korzystanie z mediów cyfrowych to przeciętnie 50 zł. 54,6 proc. badanych użytkowałoby mediów cyfrowych częściej, gdyby były całkowicie darmowe.

grafika
grafika

Obawy przed 5G

W raporcie UKE zadano też badanym pytania związane z wprowadzeniem sieci 5G. Okazuje się, że mniej niż połowa (49,8 proc.) spotkała się z tym pojęciem, zaś świadomość istnienia nowej technologii jest najbardziej powszechna wśród młodszych użytkowników.

grafika

Respondenci badania nie kryją swoich obaw związanych z technologią 5G. 52,3 proc. przyznaje, że obawia się negatywnego wpływu promieniowania związanego z 5G na własne zdrowie. Z kolei aż 60,9 proc. pytanych nie wyraziłaby zgody na postawienie masztu telekomunikacyjnego w swoim bezpośrednim sąsiedztwie.

grafika

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące