Doświadczenie firm organizujących kursy językowe dla pracowników pokazuje, że bardzo często zajęcia tego typu są dla kursantów idealną okazją do notorycznego spóźniania się lub wcześniejszego wyjścia z pracy. Kurs to w ich oczach zajęcia dodatkowe, więc nie czują się w obowiązku, żeby w nich aktywnie uczestniczyć, nawet kiedy odbywają się w godzinach pracy.
Jak wynika z raportu „Kształcenie przez całe życie” przygotowanego przez PARP i Uniwersytet Jagielloński, w 2012 roku dla zdecydowanej większości polskich pracowników największą motywacją do podnoszenia kompetencji były wymogi związane z zajmowanym stanowiskiem (65 proc.) i oczekiwania pracodawcy (40 proc.). W ubiegłym roku tylko 23 proc. osób szkoliło się, by rozwijać własne zainteresowania. Pracodawca może więc wykorzystać potencjał motywacji zewnętrznej czyli firmy, proponując pracownikom cykliczne testy postępów w nauce. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo, że pracownik rzeczywiście przyłoży się do nauki, a pieniądze wydane przez firmę na kurs nie zostaną wyrzucone w błoto.

Firmom wydaje się, że już samo zorganizowanie kursu językowego będzie wystarczającą motywacją dla pracowników. Wiele z nich spotyka rozczarowanie, kiedy okazuje się, że po kilku tygodniach w zajęciach uczestniczy zaledwie niewielki procent, a po pół roku można już właściwie mówić o zajęciach indywidualnych, bo z całej grupy zostaje jedna lub dwie osoby – mówi Richard Cowen z British Council. Z naszych doświadczeń z firmami wynika, że kurs najbardziej procentuje, kiedy w jego ramach stosuje się narzędzia sprawdzające – testy czy egzaminy, dzięki którym zarówno pracownik, jak i pracodawca widzi postępy – dodaje.
Jesienią British Council wprowadził na polski rynek test językowy Aptis. Został on zaprojektowany m.in. z myślą o firmach, które planują zorganizowanie dla swoich pracowników kursów z angielskiego i które chciałyby przedtem sprawdzić ich kompetencje językowe. Aptis pozwala na zbadanie znajomości języka w wybranym przez firmę zakresie, na przykład – umiejętność pisania i mówienia po angielsku. Wyniki testu są dostępne natychmiast lub do 72 godzin – w zależności od wybranego modułu. Test można wykorzystać też już podczas trwania kursu – jako narzędzie sprawdzające postępy w nauce, dzięki któremu pracodawca może zdecydować na kontynuację lub zakończenie kursu.

Aptis jest o tyle wygodny, że po pierwsze sprawdza te kompetencje językowe, na których firmie najbardziej zależy, a po drugie – można go wykonać w dowolnym miejscu i czasie, nie są do tego potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia, a nawet lektor – mówi Dorota Rankowska z British Council.
Poza organizowanymi cyklicznie sprawdzającymi testami językowymi firma decydująca się na kurs językowy dla pracowników powinna zadbać o wykwalifikowanego lektora potrafiącego ciekawie prowadzić zajęcia. Jest to – zdaniem ekspertów z British Council – najlepszy sposób na zmotywowanie i utrzymanie motywacji pracowników do nauki.
O British Council
British Council jest instytucją reprezentującą Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej. Umożliwia ona nawiązywanie kontaktów oraz wymianę wiedzy, pomysłów i doświadczeń pomiędzy Wielką Brytanią a innymi krajami. Jest obecna w ponad 100 krajach na całym świecie.

British Council realizuje swoje cele w wielu obszarach. Polska placówka prowadzi działalność edukacyjną poprzez nauczanie języka angielskiego w renomowanych centrach językowych w Warszawie i Krakowie oraz współpracę z ogólnopolską siecią bibliotek partnerskich i ośrodków egzaminacyjnych oferujących szeroki zakres brytyjskich egzaminów językowych i zawodowych.
Do przedsięwzięć prowadzonych przez British Council należy również szereg projektów kulturalnych, edukacyjnych i społecznych. Ich celem jest dzielenie się twórczymi ideami i osiągnięciami Zjednoczonego Królestwa oraz udostępnianie Polakom wiedzy i umiejętności pomocnych w jednoczącej się Europie.











