Prawie połowa Polaków ma swoje ulubione reklamy. Gdzie je spotyka?

Ponad 76 proc. Polaków ma kontakt z reklamą w telewizji. 45 proc. Polaków twierdzi, że ma swoje ulubione reklamy, 27 proc., że oglądanie reklam to miłe zajęcie, a 24 proc., że ufa ich przekazom – wynika z badania opinii zrealizowanego na zlecenie Instytutu Inbound Marketingu, we współpracy z agencją badawczą SW Research oraz agencją zintegrowanej komunikacji marketingowej LoveBrands Group.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Prawie połowa Polaków ma swoje ulubione reklamy. Gdzie je spotyka?
(Fot. Pixabay)

Z badania Instytutu Inbound Marketingu zrealizowanego w lutym 2024 na reprezentatywnej grupie Polaków wynika, że spontanicznie reklamy wciąż najbardziej kojarzymy z telewizją (55 proc.), następnie z internetem i reklamami banerowymi lub pop-up’ami (45 proc.). Tylko 24 proc. z nas kojarzy je spontanicznie z radiem.

Gdzie konsument spotyka reklamę

Odpowiedzi na pytanie „Gdzie na co dzień masz kontakt z reklamą?”, sformułowane jako pytanie zamknięte  z opcją wskazania kilku odpowiedzi pokazuje, że telewizję doganiają inne media. Choć niewątpliwe utrzymuje ona pozycję lidera (76 proc. wskazań), to na kolejnych pozycjach uplasowały się już media społecznościowe: Facebook (58 proc.) i YouTube (56 proc.). Radio uzyskało 50 proc. wskazań, a strony www (np. bannery, video, pop-upy) zaledwie (37 proc.).

- Gorsza pozycja reklam banerowych nie dziwi, w kontekście zjawiska nazywanego „ślepotą banerową. Wyzwaniem jest jednak także budowanie przekazu z wykorzystaniem innych kanałów – tłumaczy Joanna Niemiec, ekspertka Instytutu Inbound Marketingu i strateg w agencji LoveBrands Group

Badanie pokazuje, że Polacy wyrażają raczej negatywny stosunek wobec reklam. 73 proc. uważa, że jest ich za dużo, a 59 proc., że są za długie. 74 proc. Polaków zauważa, że świat i życie ukazywane w nich są wyidealizowane, a 58 proc. wręcz twierdzi, że reklamy nas oszukują i nami manipulują.

- Wśród krytyków reklam jedno stwierdzenie powinno zwrócić uwagę, choć nie uzyskało ono najwięcej ze wszystkich wskazań. Aż 51 proc. odbiorców reklam stwierdza, że reklamy mają na nich wręcz szkodliwy wpływ, bo zaniżają ich samoocenę. Życie przeciętnego Polaka odbiega bowiem od tego ukazywanego w reklamach” – podkreśla Joanna Niemiec. „To oznacza, że na reklamodawcach ciąży odpowiedzialność także za samopoczucie odbiorców ich przekazów – dodaje ekspertka.

Reklama pozytywna – jak to zrobić?

Z badania Instytutu Inbound Marketingu wynika, że oczekiwania Polaków wobec reklam, można zamknąć w dwóch punktach: realizm i rozrywka.

Polacy mają już dość sztucznego świata wykreowanego przez reklamy, bo po prostu w niego nie wierzą, lub takie ukazywanie świata ma na nich negatywny wpływ. Oczekują tego, co prawdziwe. 41 proc. nadal chce, aby reklama przede wszystkim pokazywała, jak produkt działa w rzeczywistości i dostarczała prawdziwych informacji na jego temat (51 proc.). Taki przekaz powinien być podany w sposób możliwie krótki (39 proc.) i zrozumiały (29 proc.) oraz zdecydowanie mniej wyidealizowany (26 proc.).

Polacy stali się też bardziej wymagający wobec twórców reklam pod kątem ich kreatywności. 27 proc. oczekuje od reklamy, by była pomysłowa i oryginalna,  miała ciekawą fabułę i postaci (21 proc.), była zdecydowanie bardziej zabawna (17 proc.), a na dodatek żeby także poprawiała nam humor (23 proc.). 17 proc. uważa też, że pożądaną cechą reklamy jest to, by wywoływała prawdziwe emocje.

grafika

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Instytutu Inbound Marketingu przez agencję SW Research w dniach 26-27.02.2024 techniką CAWI na panelu badawczym SW PANEL, na reprezentatywnej dla populacji Polski 16+ pod względem łącznego rozkładu płci, wieku i miejsca zamieszkania, N=1002 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025