Badanie: generalnie blokujemy reklamy, ale dopuszczamy pewne formaty marketingu

Blisko 9 na 10 użytkowników adblocków na różne sposoby dopuszcza komunikację marketingową – wynika z raportu IAB Polska. Liczba użytkowników programów blokujących reklamy w sieci wyhamowuje.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Badanie: generalnie blokujemy reklamy, ale dopuszczamy pewne formaty marketingu
fot. Shutterstock.com

Ostatnie badanie IAB Polska pokazuje, że odsetek dorosłych internautów stosujących adblocki w 2023 roku wyniósł 45 proc., co jest tylko nieznacznym wzrostem w stosunku do 42 proc. odnotowanych w 2017 roku.

5 proc. ogółu internautów blokuje reklamę online w sposób zdecydowany. Ponad 80 proc. użytkowników adblocka dopuszcza pewne „rozluźnienie” blokady, korzystając z rozwiązań, które pomimo zainstalowania oprogramowania pozwalają na styczność z komunikacją marketingową.

grafika

Kiedy pozwalamy na reklamy

Połowa użytkowników stosuje tzw. white listy i zezwala na nienatrętne reklamy, 60 proc. nie blokuje wszystkich stron internetowych, a 28 proc. nie korzysta z adblocków we wszystkich przeglądarkach. 

– Szacowana penetracja adblocków utrzymuje się od 7 lat na poziomie 42-45 proc., po uprzednich bardzo dynamicznych wzrostach, co świadczy o dojrzałości i nasyceniu rynku w tym zakresie. Ciekawi fakt, że w tym samym czasie o 10 punktów procentowych wzrósł odsetek osób dopuszczających komunikację marketingową. To może sugerować, że użytkownicy są bardziej skłonni do zaakceptowania reklam, ale pod warunkiem mniej inwazyjnej formy i lepszego dopasowania komunikatu marketingowego – mówi Paweł Korzeniowski, AdStack architect z Ringier Axel Spirnger Polska.

Gdzie korzystamy z adblocków 

Ponad jedna trzecia internautów (38 proc.) korzysta z adblocków na komputerach, zdecydowanie mniej w smartfonach (18 proc.), zaś w tabletach zjawisko to występuje w skali marginalnej (6 proc.).

grafika

Ponad połowa (56 proc.) użytkowników adblocków jest skłonna do wyłączenia wtyczki blokującej na stronach, które lubią i chcą wspierać finansowo. Kolejne 14 proc. nie odrzuca takiej możliwości. Jedynie 30 proc. odrzuca taką możliwość. 

grafika


Wśród powodów korzystania z oprogramowania blokującego reklamy najczęściej wskazywano chęć blokowania natrętnych reklam. Ponad połowa zwracała też uwagę na ułatwienie w przeglądaniu internetu. Powody związane z bezpieczeństwem są rzadziej wskazywane.  

- 35 proc. respondentów korzysta z adblocków w celu ochrony swojej prywatności, co sugeruje, że użytkownicy coraz bardziej zwracają uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem danych osobowych i prywatności online. Dla wydawców treści oznacza to konieczność zapewnienia odpowiednich standardów ochrony danych oraz transparentności wobec użytkowników. Dla wydawców treści istotne będzie zrozumienie różnorodnych potrzeb i preferencji użytkowników, które wyrażają się w różnych motywacjach korzystania z adblocków, aby sprostać zmieniającym się trendom i preferencjom, jednocześnie respektując prywatność i komfort użytkowników  – komentuje w raporcie Wiktor Gerliński, ad product manager w Ringier Axel Springer Polska. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące