Premier Mateusz Morawiecki o esporcie i sektorze gier: „Branża gier to perełka eksportowa”

- Chcemy jako rząd pomagać, po pierwszym spotkaniu z branżą mamy zaadresowane kierunki kształcenia. Chodzi zarówno o licea, szkoły branżowe, chcemy spojrzeć na cały system - tak, by z gamingu narodziło się coś więcej, by inne branże się z nim przenikały. Aby sprzedawać tę wiedzę na całym świecie z ogromną korzyścią dla pracowników, dla całej Polski - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

nb
nb
Udostępnij artykuł:
Premier Mateusz Morawiecki o esporcie i sektorze gier: „Branża gier to perełka eksportowa”
fot. Kancelaria Premiera

Z danych udostępnionych przez resort kultury wynika, że obecnie na rynku działa 330 firm tworzących gry komputerowe, z czego 18 z nich notowanych jest na GPW. Stanowią miejsce pracy dla 4 tys. osób. Polski rynek gier video zajmował w 2017 roku 23. miejsce na świecie i 7. miejsce w Europie.

O sektorze gamingowym i szansach na rozwój esportu dyskutowano podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdrój. W ramach debaty poświęconej sektorowi gier, premier Mateusz Morawiecki zadeklarował, że branża otrzyma wsparcie rządu i niewykluczone, że powstanie program dedykowany dla jej rozwoju.

Według niego pierwsze spotkania w tej sprawie odbywały się niecałe 3 miesiące temu, kiedy wraz z przedstawicielami firm gamingowych ustalono, jakie są największe potrzeby branży.

Zgodnie z ustaleniami pojawił się pomysł ulgi podatkowej dla twórców gier, którzy stworzą projekty odpowiadające kulturotwórczej roli państwa. Dodatkowym postulatem ma być także odpowiednie kształcenie programistów, scenarzystów i informatyków, a ze strony rządu miała paść obietnica organizowania delegacji przedstawicieli firm gamingowych, którzy będą reprezentować kraj za granicą, a także wsparcie ze strony Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

- Chcemy, aby nasza perełka eksportowa rosła i stała się perłą za granicą – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

Szef rządu dodał, że istnieje szansa na stworzenie programu dedykowanego dla sektora gier.

- Życzyłbym sobie, aby młodzież uczyła się poprzez granie: polskiej literatury, historii, aby kształtować przestrzeń w astronomii, fizyce, wiedzę, że e-sport może się przenikać z innymi dziedzinami – ocenił.

Stwierdził także, że „życzyłby sobie, aby następny >>Wiedźmin<<, który dziś jest na ustach całego świata – powstał, na przykład na podstawie Wańkowicza, Fieldera, Sienkiewicza”.

- Trudno mi sobie wyobrazić lepszą promocję Polski niż to, co robi przemysł gamingowy. To fantastyczna robota w wielu obszarach: kształtujecie ludzi, których kreatywność może być zastosowana w wielu innych dziedzinach, promujecie Polskę, ale przyczyniacie się bezpośrednio do rozwoju gospodarczego. Kapitał intelektualny, duchowy sprzęgnięte w rozwój gospodarczy tworzą wyższą wartość dodaną - podsumował.

Z oceny MKiDN wynika, że „rozwój sektora gier wideo może w istotny sposób przyczyniać się do rozwoju gospodarczego Polski". W Polsce za dotychczasowy największy sukces wśród produkcji gamingowych uznaje się „Wiedźmina”, autorstwa CD Projekt RED. Drugą odsłonę gry otrzymał w prezencie były prezydent USA Barack Obama, kiedy przyleciał do Polski w 2014 roku. Ministerstwo Kultury szacuje, że w 2016 r. polski rynek gamingowy osiągnął wartość 1,85 mld zł. Za rok będzie wart już 2,23 mld zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"