Programy lojalnościowe kontra konkursy promocyjne

Konkursy promocyjne są wśród Polaków coraz mniej popularne, za to coraz częściej bierzemy udział w programach lojalnościowych.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

Wynika z badania „BTL Monitor 2005” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.

W 2005 roku aż 68,1% respondentów zadeklarowało, że zetknęło się kiedykolwiek z programem lojalnościowym. W 2003 r. odpowiedziało tak tylko 58,7% badanych a w 2004 r. 66,3%. Co ciekawe ze względu na program lojalnościowy aż 36,2% badanych zaczęło częściej nabywać objęte nim  produkty.

W porównaniu z ubiegłymi latami znacznie wzrosła liczba osób, które biorą udział w programie lojalnościowym (kiedykolwiek: 2003-27,4%; 2004-36,3%; obecnie: 2003-15,3%; 2004-24,9%).

Jak wynika z badania „BTL Monitor 2005” im wyższe wykształcenie mają badani tym częściej stykają się z programami lojalnościowymi (niepełne średnie i niższe 56,8%; średnie 72,8%; wyższe i niepełne wyższe 82,2%).  W porównaniu z rokiem 2003 i 2004 wzrosła liczba osób, które zetknęły się z programami lojalnościowymi oraz tych, które kiedykolwiek wzięły nich udział.

Udział w programie lojalnościowym częściej deklarują osoby lepiej wykształcone (im wyższe wykształcenie tym częściej kiedykolwiek badani brali udział w programie lojalnościowym od 15,5% do 55,8%).

Obecnie programy lojalnościowe stały się częścią konsumenckiej rzeczywistości Polaków – mówi dr Adam Czarnecki wice prezes Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia. Wynika to z dwóch czynników: po pierwsze firmy coraz częściej uznają, że bardziej opłaca się im dbać o klientów, których już pozyskały niż za duże pieniądze przyciągać nowych.

Po drugie na pewnych rynkach niejako standardem stało się oferowanie klientowi uczestnictwa w programie lojalnościowym. I tak programy lojalnościowe to już codzienność klientów stacji benzynowych, operatorów komórkowych czy nawet supermarketów.

Konkursy promocyjne cieszą się w tym roku mniejszą popularnością niż w latach ubiegłych. Tylko niecałe 40 % badanych zadeklarowało, iż bierze udział w konkursach promocyjnych, podczas gdy rok wcześniej takich osób było 47,4%. Osoby biorące udział w konkursach promocyjnych to częściej osoby w wieku poniżej 44 lat.

W tym roku 59,1% osób deklaruje, iż w ogóle nie bierze udziału w tego typu konkursach, podczas gdy w 2004 roku było takich osób 51,8%.

Konkursy promocyjne są jednym z częściej stosowanych instrumentów mających wpłynąć na okresowy wzrost sprzedaży produktów - mówi dr Adam Czarnecki wice prezes Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia. Zastanawiający jest spadek liczby osób biorących w nich udział w 2005 roku. Może - po prostu - jest on związany z mniejszą ilością tego typu akcji? Może to być związane z tym, że zorganizowanie konkursu jest dość skomplikowane. To duża inwestycja finansowa, która wymaga dobrego zaplanowania, wypromowania i zaoferowanie atrakcyjnych nagród. A poniesione na konkurs nakłady nie zawsze przynoszą oczekiwane efekty. Co więcej, konkurs kosztuje tyle samo, niezależnie od ilości osób, które wezmą w nim udział. A może nie przynieść spodziewanych efektów, z powodów zupełnie od organizatora niezależnych – na przykład konkurs zorganizowany przez producenta lodów nie odniesie sukcesu w zimne lato. Producenci nie zawsze chcą ponosić takie ryzyko.

Głównym powodem brania udziału w tego typu konkursach są atrakcyjne nagrody – stąd tak ważne poznanie preferencji potencjalnych klientów co do atrakcyjności nagród. Znaczna część osób bierze w nich udział niejako przy okazji zakupu.

Badanie zostało zrealizowane w lipcu 2005 r. metodą indywidualnych wywiadów kwestionariuszowych. Badanie „BTL Monitor 2005” przeprowadzono na reprezentatywnej, miejskiej próbie ludności Polski w wieku 15 - 50 lat, (N=1000). „BTL Monitor” to coroczne, cykliczne badanie realizowane przez Instytut ARC Rynek i Opinia.

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+