Publicysta „Gazety Wyborczej”: trudna sytuacja, wykupujcie prenumeratę. Agora uspokaja: brak ogłoszeń MSP mało istotny

- Sytuacja „GW” jest finansowo trudna, a może być jeszcze gorzej, bo przeciwnicy będą kombinować. Redakcja jest znacznie zredukowana, zarobki ograniczone - zaalarmował Piotr Pacewicz, publicysta i były wicenaczelny „Gazety Wyborczej”. Agora nie podaje, czy sytuacja biznesowa tytułu zmieniła się po wyborach, natomiast zaznacza, że utrata ogłoszeń od spółek państwowych nie jest dla niego istotna.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Publicysta „Gazety Wyborczej”: trudna sytuacja, wykupujcie prenumeratę. Agora uspokaja: brak ogłoszeń MSP mało istotny

- Tych, którzy nie mogą przeczytać, bo nie mają prenumeraty Wyborczej.pl proszę: wykupcie prenumeratę, bo w ten sposób też bronicie demokracji - zaapelował Piotr Pacewicz w poniedziałek na Facebooku, we wpisie linkującym do jego artykułu w serwisie „Gazety Wyborczej”.

- Serio, sytuacja „GW” jest finansowo trudna, a może być jeszcze gorzej, bo przeciwnicy będą kombinować - ocenił. - Panuje przekonanie, że „Wyborcza” i Agora to potęga finansowa. Tymczasem sprzedaż papierowej „Wyborczej” spadła w XXI wieku ponad dwukrotnie (!), reklam jest (pip) razy mniej, a duże czytelnictwo w sieci nie przynosi dochodu, bo ludzie uważają, że „jak w sieci to za darmo”. Redakcja jest znacznie zredukowana, zarobki ograniczone, pracują jak wściekli - opisał. - Nie mam w tym apelu osobistego interesu, nie jestem już zatrudniony w „GW” - zaznaczył.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/adam-michnik-zapraszamy-tomasza-lisa-do-gazety-wyborczej-trzeba-przetrwac-konfrontacje-z-nowa-wladza-wideo ##

W drugiej połowie listopada „Gazeta Wyborcza” zrezygnowała ze stron lokalnych w sobotnich numerach w 10 miastach. Niedługo po utworzeniu rządu przez Prawo i Sprawiedliwość pojawiły się pogłoski, że instytucje i firmy państwowe ograniczą wykupywanie reklam w „GW” i jej prenumeratę. Jednak „Rzeczpospolita” w zeszłym tygodniu podała, że w Kancelarii Premiera, Ministerstwie Finansów i Ministerstwie Obrony Narodowej jeszcze w październiku zamówiono na przyszły rok prenumeratę po ok. 20-40 egz. „Gazety Wyborczej”, tyle samo co przed rokiem, a nowe kierownictwa resortów po wyborach nie zmieniły tych zamówień.

Za to Ministerstwo Skarbu Państwa przygotowało przepisy, zgodnie z którymi resort i kontrolowane przez niego spółki nie będą już wykupywać komunikatów i ogłoszeń w ogólnopolskiej prasie, co ma dać rocznie ok. 6-8 mln zł oszczędności. Według analizy Instytutu Jagiellońskiego 12 ministerstw, które przekazały mu dane, w latach 2010-2014 na wszystkie reklamy w prasie wydało ok. 23 mln zł, z czego 5 mln zł trafiło do Agory.

Wydawca „GW” nie ujawnia, czy zainteresowanie prenumeratą dziennika i promowaniem się w nim przez instytucje i firmy państwowe zmalało po wyborach ani czy spodziewa się takiego spadku w najbliższym czasie. - Jesteśmy spółką publiczną i nie podajemy prognoz dotyczących naszej działalności. Wyniki finansowe „Gazety Wyborczej” - zarówno ze sprzedaży egz., jak i sprzedaży reklam - zostaną opublikowane wraz z wynikami Agory za czwarty kwartał 2015 roku - odpowiedziała na nasze pytania Agata Staniszewska, rzeczniczka prasowa firmy. - Działalność reklamowa „Gazety Wyborczej” opiera się na współpracy z wieloma klientami, którzy reprezentują różne branże. W związku z tym udział wpływów z ogłoszeń i komunikatów zamawianych przez MSP nie jest istotny w skali przychodów „Gazety Wyborczej”, a tym bardziej Grupy Agora - zaznaczyła.

W pierwszych trzech kwartałach br. Agora zanotowała 835,4 mln zł wpływów ze sprzedaży (8,7 proc. więcej niż rok wcześniej) i 1,9 mln zł straty netto. Ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” miała 76,1 mln zł (2 proc. więcej niż przed rokiem), a ze sprzedaży reklam w niej - 75,8 mln zł (4,7 proc. mniej).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dziennikarze-gazety-wyborczej-pisza-w-die-zeit-bloga-o-sytuacji-politycznej-w-polsce ##

„Gazeta Wyborcza” przed tegorocznymi wyborami prezydenckimi wprost poparła Bronisława Komorowskiego, a przed wyborami parlamentarnymi przestrzegała przed głosowaniem na PiS. Po przejęciu władzy przez partię dziennik krytykuje większość jej działań, zwłaszcza te związane z Trybunałem Konstytucyjnym. Jednocześnie popiera Komitet Obrony Demokracji także sprzeciwiający się nowemu rządowi - na pierwszych stronach ostatnich dwóch piątkowych wydań zapraszała na marsze organizowane w soboty przez KOD. Hasła „demokracja”, „konstytucja” i „wolność słowa” są eksponowane w rozpoczętej właśnie kampanii reklamowej „GW”.

Z drugiej strony w ostatnich tygodniach reklamy kilku dużych spółek państwowych zaczęły regularnie pojawiać się w niektórych mediach określanych jako prawicowe, zdecydowanie przychylnych PiS-owi. Telewizja Republika i „Gazeta Polska” relacjonują we współpracy sponsorskiej z Orlenem przygotowania ekipy Orlen Team do Rajdu Dakar, a „Gazeta Polska Codziennie” od piątku zwiększyła objętość każdego wydania o cztery strony bez podwyżki ceny, co ma zostać sfinansowane wpływami z reklam.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gw-polityka-i-lis-na-marszu-kod-sakiewicz-przemawial-na-marszu-dla-rzadu-pis-to-obciach-i-upadek ##

W październiku br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej”  według danych ZKDP wynosiła 155 735 egz., a jej serwis internetowy Wyborcza.pl zanotował 4,25 mln użytkowników i 87 mln odsłon (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz pełne wyniki serwisów tematycznych). W październiku Agora zapowiadała, że na koniec br. powinna mieć 75 tys. osób płacących abonament za treści „GW” w internecie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"