Adresatami apelu są wszyscy, którzy profesjonalnie zajmują się publikowanie treści w internecie, w tym agencje PR, firmy, organizacje publiczne, partie polityczne oraz osoby prywatne pracujące w mediach lub prowadzące działalność komercyjną na zlecenie (np. blogerzy, influencerzy), usługodawcy medialni, agencje zajmujące się pozycjonowaniem stron (świadczące usługi SEO i zajmujące się content marketingiem) itp.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rada-etyki-pr-o-marketingowych-tekstach-udajacych-dziennikarskie-to-wprowadzanie-w-blad-bedziemy-informowac-o-tym-uokik ##
REPR zaniepokojona etyką publikacji w sieci
- Rada Etyki PR z niepokojem obserwuje treści publikowane w mediach internetowych i społecznościowych i wzywa do przestrzegania standardów komunikacji zgodnych z zasadami Deklaracji Helsińskiej przyjętej w 2017 roku przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Konsultantów ds. Komunikacji (International Communications Consultancy Organisation: ICCO) dotyczącymi wiarygodności informacji, poufności oraz transparentności. Zachowanie etyczne jest bezwarunkowym wyznacznikiem standardów profesjonalnych - czytamy w komunikacie REPR.

Rada w swoim apelu zwraca uwagę m.in. na fakt, że komunikowanie się w internecie "nie jest sferą "wolną od etyki", lecz podlega tym samym standardom etycznym co każda działalność komercyjna i wydawnicza". REPR nawołuje do transparentności przekazów i stosowania zasady rozdzielenia publikowanych treści płatnych od redakcyjnych.
- Przy tworzeniu materiału do publicznego rozpowszechniania należy korzystać wyłącznie z wiarygodnych źródeł, oznaczonych co do autorstwa i opatrzonych sprawdzonymi referencjami. Zasadą powinno być również podawanie odnośników do źródeł, aby odbiorca mógł sam zweryfikować ich wiarygodność i motywację - czytamy w dokumencie Rady Etyki PR.
Rada wzywa środowiska profesjonalnej komunikacji i wydawców do honorowania zasad Deklaracji Helsińskiej:
• Pracować etycznie, z uwzględnieniem interesu publicznego.

• W praktyce public relations i szeroko rozumianej komunikacji stosować najwyższe standardy profesjonalne.
• Okazywać poszanowanie prawdzie i zwracać szczególną uwagę na przejrzystość działań i uczciwość relacji ze współpracownikami, mediami oraz wobec społeczeństwa/opinii publicznej.
• Pracować ze zwracaniem szczególnej uwagi na dochowanie poufności informacji, aby chronić prawo do prywatności klientów, organizacji oraz instytucji.
• Będąc reprezentantem branży i środowiska public relations, pracować ze świadomością współodpowiedzialności za reputację profesji.
• Dbać o transparentność podejmowanych działań, w szczególności co do reprezentowanych interesów i sponsorów idei. Nigdy nie stosować nieuczciwych praktyk, takich jak „astroturfing”.
• Pracować ze świadomością potęgi mediów społecznościowych i korzystać z nich z odpowiedzialnością za publikowane treści.

• Unikać/Nie brać udziału w tworzeniu i w rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji, tzw. fake news.
• Pracować zgodnie z Kodeksem Postępowania Stowarzyszenia, pamiętając o odpowiednich regułach obowiązujących w innych państwach i organizacjach. Zawsze okazywać szacunek cechujący profesjonalistę
• Wykonując obowiązki zawodowe wystrzegać się jakiejkolwiek formy dyskryminacji, w szczególności ze względu na płeć, rasę, wyznanie czy niepełnosprawność.











