Rynek reklamowy ma za sobą najlepsze pierwsze półrocze w tej dekadzie. W internecie wzrost większy niż w telewizji

W pierwszej połowie br. wydatki reklamowe w Polsce zwiększyły się w skali roku o 9,2 proc. do 4,66 mld zł. To najwyższy wzrost o 10 lat. Procentowo nakłady reklamowe w internecie i radiu poszły w górę bardziej niż w telewizji - wynika z danych Starcomu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Rynek reklamowy ma za sobą najlepsze pierwsze półrocze w tej dekadzie. W internecie wzrost większy niż w telewizji
fot. Shutterstock.com

W drugim kwartale br. inwestycje na reklamy zwiększyły się rok do roku o 9,4 proc., podczas gdy w pierwszym kwartale wzrost wyniósł 8,6 proc. W efekcie w całym minionym półroczu rynek urósł o 392 mln zł do 4,66 mld zł (to 9,2 proc. w górę).

- Rynek reklamy wykorzystuje dobrą koniunkturę gospodarczą w Polsce. Dynamika wzrostu wartości produktu krajowego brutto wyniosła 5,1 proc. zarówno w pierwszym, jak i drugim kwartale. Wynagrodzenia rosną, stopa bezrobocia notuje kolejne minima. Polacy zarabiają coraz więcej i chętnie wydają zarobione pieniądze. Sprzyja to wzrostowi wydatków reklamowych - uzasadnia Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

grafika

- Świetna passa na rynku reklamy trwa od czwartego kwartału 2017 roku. Od tamtej pory każdy kwartał przynosi jeszcze wyższą dynamikę wzrostu. W pierwszej połowie 2017 r. można było zadawać sobie pytanie: dlaczego wydatki reklamodawców rosną tak wolno mimo świetnej koniunktury w kraju? Wydaje się, że reklamodawcy początkowo podeszli bardzo ostrożnie do pozytywnych danych z gospodarki. Stopniowe zwiększanie nakładów na reklamę dało bardzo dobre efekty, dlatego w tym roku firmy inwestują w reklamę coraz więcej - dodaje Magda Kolenkiewicz.

Internet w górę bardziej niż telewizja, bez ubocznych skutków RODO

Nakłady na reklamę telewizyjną zwiększyły się w minionym półroczu o 176,6 mln zł do 2,2 mld zł (to 8,7 proc w górę). W pierwszym kwartale wzrost wyniósł 9,6 proc., a w drugim 8 proc. - Drugi kwartał był trochę słabszy niż pierwszy ze względu na wyjątkowo ciepły i słoneczny kwiecień oraz spowodowany tym spadek czasu oglądania telewizji, a tym samym spadek dostępnych zasobów - analizuje szefowa Starcomu.

- Stratę z kwietnia rynek odrobił z nawiązką w czerwcu, kiedy rozpoczęły się mistrzostwa świata w piłce nożnej. Przy meczach najmocniej promowały się firmy z sektorów motoryzacja, napoje i alkohole oraz handel - dodaje. W czerwcu br. główne anteny Telewizji Polskiej wygenerowały w grupie komercyjnej (16-49) aż o 60 proc. punktów ratingowych więcej niż rok wcześniej.

Wartość reklamy internetowej wzrosła natomiast o 191,7 mln zł do 1,55 mld zł, co oznacza 14,1 proc w górę. Pod koniec maja br. weszło w życie rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Według Starcomu zamieszanie na rynku reklamowym trwało tylko kilka dni, a u niektórych wydawców pojawiły się chwilowe problemy z zasobami przy zakupie programatycznym.

- Udział internetu w torcie reklamowym wzrósł do 33,4 proc., a od początku roku na rynku reklamy najwyższą dynamikę wzrostu generuje Facebook - podkreśla Magda Kolenkiewicz. Nakłady na reklamę mobilną zwiększyły się w skali roku o 23,5 proc., a jej udział w całym rynku reklamy internetowej - z 31,7 do 34,3 proc.

grafika

Prasa z najmniejszymi spadkami od ponad 5 lat

Nakłady na reklamę radiową zwiększyły się rok do roku z 310 do 340 mln zł, czyli o 9,5 proc. W samym drugim kwartale dynamika wyniosła 12,2 proc., a tylko w maju - aż o 19,9 proc. Przyczyniły się do tego przede wszystkim wyższe inwestycje branży handlowej.

Wartość reklamy zewnętrznej wzrosła o 1,8 proc. do 254 mln zł. W drugim kwartale br., mimo mistrzostw świata w piłce nożnej, wzrost nastąpił tylko dzięki dużym wydatkom na reklamę tranzytową i cyfrową, natomiast na znaczeniu tracą standardowe backlighty i frontlighty.

Reklama prasowa zanotowała natomiast spadki wynoszące ok. 5 proc. Wydatki w magazynach wyniosły 155,7 mln zł, o 5 proc. mniej niż rok wcześniej, co jest najmniejszym spadkiem od 2011 roku. Najwięcej na promocję w czasopismach przeznaczają producenci kosmetyków, farmaceutyków i leków.

Z kolei inwestycje reklamowe w dziennikach zmniejszyły się o 5,3 proc. do 92 mln zł. To najniższy spadek od 10 lat, jeszcze w ub.r. nakłady zmalały o 14,1 proc. W minionym półroczu producenci leków i farmaceutyków na reklamy w gazetach wydali o 3,1 mln zł więcej niż rok wcześniej, firmy z sektora czasu wolnego - o 2,4 mln zł więcej, a firmy telekomunikacyjne - o 0,2 mln zł więcej.

Wartość reklamy kinowej zwiększyła się o 5,4 proc. do 60 mln zł. W drugim kwartale mimo spadku sprzedaży biletów o 15,7 proc. wydatki reklamowe wzrosły o 5,8 proc. Najmocniej w kinach promowały się podmioty z sektorów żywności oraz czasu wolnego.

grafika

Udział telewizji w rynku reklamowym w skali roku zmalał mininalnie - z 47,5 do 47,3 proc., natomiast internet osiągnął wzrost z 31,9 do 33,4 proc.

Dzienniki zanotowały spadek udziału z 2,3 do 2 proc., a magazyny - z 3,8 do 3,3 proc.

grafika

Handel zwiększył nakłady reklamowe o 18 proc.

Sektorem gospodarczym z największymi wydatkami reklamowymi jest niezmienne handel. W minionym półroczu inwestycje tej branży wyniosły 773,4 mln zł, o 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Wynika to z intensywnych kampanii sklepów Lidl, RTV Euro AGD, Media Expert i Kaufland oraz platformy Allegro.

O ponad 15 proc. swoje inwestycje reklamowe zwiększyły też sektor finansowy (o 16 proc. do 369,8 mln zł - głównie dzięki większym wydatkom PKO BP, Alior Banku i Credit Agricole), czas wolny (o 17,1 proc. do 164,9 mln zł) oraz komputery i audio/video (o 19,7 proc. do 60,3 mln zł).

Branża farmaceutyczna przeznaczyła na reklamy o 45,8 mln zł więcej niż rok wcześniej (9 proc. w górę), głównie dzięki nakładom firm Natur Produkt Zdrovit i Sandoz. Natomiast wzrost inwestycji branży żywności o 40,3 mln zł (czyli 9,2 proc.) wynika m.in. z działań spółek Nestle, Wawel Kraków i Maspex Wadowice.

Spadki zanotowały natomiast sektor telekomunikacyjny (o 22,9 mln zł, czyli 6,4 proc.) i mediowy (o 4,6 mln zł, a więc 2 proc.).

grafika

- Perspektywy na kolejne miesiące są bardzo dobre. Według najnowszych prognoz bieżący rok zakończy się wzrostem PKB na poziomie 4,6 proc. W drugiej połowie roku nie będzie już dodatkowego impulsu dla rynku reklamy, jakim były mistrzostwa świata w piłce nożnej - analizuje Magda Kolenkiewicz. - Prognozujemy, iż tempo wzrostu rynku reklamy delikatnie wyhamuje w drugiej połowie roku i cały 2018 r. zakończy się wzrostem w granicach 8-8,5 proc. - dodaje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"