Reklama zewnętrzna zyskała 31 proc. Pomogły podwyżki i nośniki cyfrowe

W ub.r. polski rynek reklamy zewnętrznej urósł o 30,7 proc. do 554,4 mln zł, a w przypadku nośników cyfrowych dynamika wyniosła 66 proc. IGRZ spodziewa się w br. wzrostu do 10 proc., m.in. dzięki kampanii przed wyborami parlamentarnymi.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i agencji mediowej Starcom wynika, że w drugim półroczu wzrosty rynku reklamy zewnętrznej były znacznie niższe niż w pierwszej połowie roku, dla której punktem odniesienia sprzed roku był okres objęty jeszcze lockdownem.

W pierwszym kwartale rynek zwiększył się o 70,1 proc. do 109,7 mln zł, w drugim o 33,7 proc. do 151,3 mln zł, w trzecim o 15,5 proc. do 136,9 mln zł, a w czwartym o 22,3 proc. do 156,6 mln zł (porównując tę samą bazę firm).

Według IGRZ za jedną trzecią wzrostu odpowiadają podwyżki cen ekspozycji reklam. Na początku ub.r. ceny zwiększyły się o 8-10 proc., potem stawki o ok. 30 proc. podnieśli operatorzy nośników cyfrowych, a latem część firm wprowadziła kolejne podwyżki, w związku ze wzrostem cen prądu, transportu oraz wynagrodzeń podwykonawców.

Natomiast dwie trzecie dodatniej dynamiki zapewniła większa liczba kampanii, zwłaszcza realizowanych z użyciem citylightów, frontlightów, backlight i ekranów. Wybuch wojny zahamował wzrost tylko na krótko.

- W kolejnych dniach odbywały się szeroko zakrojone konsultacje dotyczące ewentualnych ograniczeń kampanii komercyjnych lub zgoła ich zawieszenia. Nośniki reklamy OOH zaczęły służyć deklaracjom solidarności (np. „Warszawa solidarna z Ukrainą”), wszelkim informacjom na tematy związane z pomocą dla uchodźców oraz dotyczących szeroko rozumianej edukacji (np. językowej). Jednak wbrew w części pesymistycznym przewidywaniom rynek OOH szybko wrócił na ścieżkę dynamicznego wzrostu - podkreśla IGRZ

Ponad 20 proc. wpływów od branży handlowej

Najważniejsze dla branży outdoorowej sektory gospodarcze zwiększyły w ub.r. swoje wydatki w tym kanale komunikacji. Liderem pozostał handel z 22 proc. udziału w rynku.

Na 14 proc. osiągnięte przez akcje społeczne złożyły się nie tylko szeroko komentowane kampanie Fundacji Kornice (m.in. „Gdzie są te dzieci”, „Maria jest z nami”), lecz także instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji z sektora energetycznego: Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie („Nie marnuj ciepła”) i Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej.

Sektor mediów (obejmujący też platformy streamingowe i dystrybutorów filmowych) zanotował 13 proc. udziału, a telekomunikacja - 12 proc.

grafika

Na rynku outdoorowym nadal dominują nośniki klasyczne. W ub.r. wartość wyświetlonych na nich reklam zwiększyła się o 23,6 proc. do 409,1 mln zł, z czego prawie 70 proc. zapewniły citylight i billboardy. - Wpływ na rezultat sprzedaży miały także nośniki typu Backlight, których wykorzystanie w miesią-cach letnich było wyższe niż w latach poprzednich. Stały poziom dużego wykorzystania wykazują nośniki typu frontlight wielkości 36 m kw. oraz 48 m kw. W sprzedaży ich powierzchni dominują długoterminowe kampanie - opisano w komunikacie IGRZ.

Segment nośników na pojazdach komunikacji miejskiej urósł o 33,3 proc. do 38 mln zł, m.in. dzięki większej liczbie kampanii w okresie letnim i standaryzacji nośników.

Dwie trzecie więcej na nośniki cyfrowe

Natomiast wartość reklam na nośnikach cyfrowych poszła w górę o 66,1 proc. do 107,3 mln zł i stanowiła rekordowe 19,3 proc. całego rynku outdoorowego (w 2021 roku było to 15,2 proc., a w 2019 roku 11,3 proc.). Wynika z większych inwestycji marketerów oraz rosnącej liczby ekranów reklamowych, które są instalowane zarówno w budynkach (np. centrach handlowych, klubach fitness), jak też w przestrzeni publicznej (w pasie drogi, przejściach podziemnych, na dworcach, przystankach itd.).

W samym czwartym kwartale outdoor cyfrowy urósł o 64,7 proc. do 37,4 mln zł, podczas gdy wartość reklam na nośnikach klasycznych zwiększyła się o 12,6 proc. do 108,8 mln zł, a na pojazdach transportu miejskiego - o 19,5 proc. do 10,4 mln zł.

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej prognozuje, że w br. rynek outdoorowy zanotuje wzrost do 10 proc. przy stabilnym udziale w całym rynku reklamowym. Nieznacznie przyczyni się do tego kampania przed jesiennymi wyborami parlamentarnymi.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów