Rośnie rynek reklamowy, boom w stacjach tematycznych

Wartość polskiego rynku reklamowego w pierwszych trzech kwartałach br. wyniosła 5,94 mld zł, czyli o 4,8 proc. więcej niż rok wcześniej- szacuje Starlink. Jednak od września wzrosty zaczęły maleć.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Z raportu domu mediowego Starlink wynika, że w Polsce od stycznia do września br. na reklamę w kinach wydano 25,6 proc. więcej niż rok wcześniej, a w internecie więcej o 23,1 procent. Wzrost wartości odnotowały również reklama telewizyjna (o 8,3 proc.) i radiowa (o 0,9 proc.). Z kolei mniej niż przed rokiem przeznaczono na działania reklamowe out of home (spadek o 13,4 proc.) oraz w dziennikach (o 6,2 proc.) i magazynach (o 6,1 proc.).

W sektorze telewizyjnym udział stacji tematycznych zwiększył się w skali roku z 12 proc. do 16 proc. Wynika to z faktu, że marketerzy na reklamy w tych kanałach wydali aż o 44 proc. więcej niż rok wcześniej, podczas gdy na reklamy w kanałach ogólnotematycznych – tylko o 3,8 proc. więcej. Natomiast nakłady na sponsoring telewizyjny wzrosły 34,5 proc. Ogółem marketing telewizyjny stanowił w trzech kwartałach br. 51,5 proc. wartości całego rynku reklamowego, czyli o 1,6 p.p. więcej niż rok wcześniej.

Z kolei udział reklamy internetowej w całościowych wydatkach marketingowych w naszym kraju zwiększył się z 11,9 proc. do 14 proc. Tym samym sieć umocniła się jako drugie medium reklamowe, zwłaszcza że udział prasy spadł do 9,9 proc. W internecie dużo więcej niż rok wcześniej wydali reklamodawcy z branży motoryzacji, handlu i FMCG.

Ogółem najwięcej na reklamę w Polsce od stycznia do września br. przeznaczyły firmy produkujące lub sprzedające żywność, farmaceutyki, samochody i inne towary z sektora motoryzacyjnego, odzież, komputery, środki higieny i pielęgnacji, sprzęt AGD oraz meble. W skali rok do roku wyraźny spadek wydatków reklamowych w telewizji nastąpił tylko w trzech sektorach: podróże, czas wolny i media. Natomiast w pozostałych branżach, w tym finansowej, nastąpiła stabilizacja wydatków na poziomie ubiegłorocznym.

„Sytuacja ta wskazuje na ożywienie rynku reklamowego, szczególnie od II kwartału. Sektory, które w ubiegłym roku zamroziły wydatki (odzież, komputery, meble) odnotowują w tej chwili najwyższą dynamikę wzrostu. Silna walka konkurencyjna wymusza też coraz wyższe wydatki reklamowe, głównie w telewizji, w największych branżach, zwłaszcza w żywności i sektorze farmaceutycznym. Na rynku widać również wyraźnie poszukiwanie tańszych sposobów na inwestycje reklamowe – przesuwanie budżetów poza tradycyjne sezony sprzedażowe (wiosna i jesień) na lato” - czytamy w komunikacie Starlinka.

- Szacujemy, że do końca br. dynamika wzrostu polskiego rynku reklamowego nieco wyhamuje i w całym roku osiągnie wartość ok. 3,4–3,8 proc. – mówi Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna Starlinka. Z danych firmy wynika, że już we wrześniu ta dynamika była najniższa od maja, a w kolejnych miesiącach może nastąpić dalsze spowolnienie trendu wzrostowego. Ponadto w październiku i listopadzie, kluczowych jesiennych miesiącach, spadł wyraźnie popyt na reklamę telewizyjną. – Przenoszenie budżetów reklamowych na tańsze miesiące oraz fakt, iż tempo wzrostu sprzedaży w kluczowych sektorach reklamodawców nie idzie w parze z tempem wzrostu wydatków na reklamę, może być powodem korekty budżetów reklamowych do końca tego roku - zaznacza Lidia Kacprzycka.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?