Ponad 90 mln zł na lokowanie produktu. Oto rynek product placement w Polsce

Na lokowanie produktu i branded content reklamodawcy wydadzą w tym roku 94 mln zł - wynika z raportu biura reklamy TVP. W ciągu trzech lat ta kwota przekroczy 100 mln zł.

Justyna Dąbrowska
Justyna Dąbrowska
Udostępnij artykuł:
Ponad 90 mln zł na lokowanie produktu. Oto rynek product placement w Polsce

- Niewiele się mówi o lokowaniu [produktu]. Lwia część rynku to czysta reklama telewizyjna, w tej chwili ok. 91 proc - ocenił podczas prezentacji raportu Marcin Wiśniewski z biura reklamy TVP.

Z zaprezentowanego badania, opracowanego na podstawie danych własnych TVP, danych SMVG oraz Pentagon Research, wynika, że na lokowanie wydawanych jest najmniej pieniędzy spośród dostępnych form promocji z wykorzystaniem telewizji. W Polsce to 2,1 proc.

A w samej Telewizji Polskiej? - Średnia przychodów z product placement  i branded content dla całego rynku to ok. 2 proc. W TVP ten odsetek jest wyższy - ocenił w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Wojciech Kowalczyk, zastępca dyrektora ds. komunikacji i rozwoju TVP.

grafika

W ubiegłym roku wartość lokowania i branded content wyniosła 92,5 mln zł, z czego nawet do 45 proc. mogą stanowić wydatki na branded content. Według przedstawionej prognozy, w tym roku kwota ta wzrośnie o 1,7 proc., osiągając wartość 94,1 mln zł (netto, po rabatach).

grafika

Polska na tle Europy

Okazuje się, że na tle innych krajów Europy Polska jest "średniakiem", jeśli chodzi o udział lokowania na rynku reklamy. W większości państw Europy Zachodniej - Niemczech, Francji, Hiszpanii - wartość tego segmentu pozostaje na stabilnym poziomie poniżej 2 proc. Wyjątkiem na mapie kontynentu jest Ukraina, gdzie ten wskaźnik wynosi ok. 15 proc.

- Zdecydowana większość krajów europejskich na product placement i branded content w telewizji wydaje poniżej 1 procenta. Polska nie ma się czego wstydzić - jesteśmy jednym z kilku rynków w Europie, gdzie trend jest rosnący - ocenił Marcin Wiśniewski.

grafika

Żywność najchętniej promowana

Najwięcej (32,7 proc.) na lokowanie i branded content przeznaczają producenci żywności. Drugą pod względem wielkości kategorię stanowią firmy z branży „kultura i rozrywka” (21 proc.). Jest to jednocześnie kategoria o największej dynamice wzrostu. Natomiast silna w reklamie tradycyjnej kategoria leków bez recepty, jest praktycznie nieobecna w lokowaniach.

grafika

- W dużym stopniu powielamy tutaj to co jest typowe na rynku tradycyjnej reklamy telewizyjnej. Z jednym wyjątkiem - farmacji. Branża ta z różnych względów nie może bądź nie chce uczestniczyć w lokowaniu. Firmy mają to wprost bądź zakazane, bądź narzucone wewnętrznymi kodeksami etyki - skomentował Marcin Wiśniewski.

Aż 98,4 proc. wydatków na product placement i branded content pochodzi od największych firm.

grafika

Gdzie po lokowanie?

W audycjach Telewizji Polskiej reklamodawcy najchętniej lokują produkty w programach rozrywkowych (30,1 proc.). Co czwarty reklamodawca (25,3 proc.) wybiera pasmo śniadaniowe w "Pytaniu na śniadanie". Co piąty (21,2 proc.) product placement zawarty jest w serialu TVP.

grafika

- Jesteśmy przekonani, że w ciągu dwóch lat osiągniemy na tym rynku kwotę 100 mln złotych - podsumował Wiśniewski.

 

Justyna Dąbrowska
Autor artykułu:
Justyna Dąbrowska
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji