Wydatki reklamowe w Polsce 4 proc. wyższe niż przed epidemią. Handel motorem wzrostu, spadki tylko w prasie i kinach

W pierwszych trzech kwartałach br. wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 7,18 mld zł, to o 18 proc. więcej niż przed rokiem o 4,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku - wynika z danych Publicis Groupe. Najmocniej przyczynili się do tego marketerzy z sektora handlowego, a niedawne zmiany dają dodatkowe wpływy reklamowe nadawcom tv.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

- Po trzech kwartałach 2021 r. możemy uznać, że kryzys na rynku reklamy mamy za sobą, co jest potwierdzone 18,5 proc. wzrostem wobec trzech kwartałów 2020r. i o 4,5 proc. wobec analogicznego okresu w 2019 r. - skomentowała Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe.

- Pozostajemy optymistyczni w kontekście prognoz na kolejne kwartały, według naszych szacunków rok 2021 powinien zakończyć się ponad 14 proc. wzrostem, a rok kolejny kontynuować rosnący trend z 2019 r. z dynamiką na poziomie 4,7 proc. - dodała.

grafika

Internet reklamowo przed telewizją

Od pierwszego kwartału br. największym kanałem komunikacji reklamowej w Polsce jest internet, który wyprzedził telewizję. W trzech kwartałach br. marketerzy na marketing w sieci przeznaczyli 3,14 mld zł, o 23 proc. więcej niż przed rokiem (Publicis w reklamie internetowej nie uwzględnia ogłoszeń).

Najmocniej zwiększyły się wydatki na reklamy display (ten format w pierwszych trzech kwartałach miał 50,4 proc. udziału w wartości rynku e-reklamy) i wideo (20,1 proc. udziału), a nieco słabiej na marketing w wyszukiwarkach (27,4 proc.).

Udział reklam na urządzeniach mobilnych zwiększył się z 39,9 do 42,2 proc. Z kolei udział reklamy internetowej w całym rynku reklamowym wzrósł z 41,9 do 43,7 proc.

grafika

12 mln zł więcej dla Polsat Media dzięki doliczeniu widowni OOH

Nakłady reklamowe w telewizji zwiększyły się o 15,7 proc. do 3,01 mld zł. To dynamika niższa niż całego rynku reklamowego, więc udział telewizji w nim zmalał z 42,9 do 42 proc.

W ostatnich miesiącach biura reklamy trzech głównych nadawców telewizyjnych, obsługujące też wiele stacji mniejszy podmiotów, zdecydowały się doliczać do wyników widownię poza domem w oparciu o dane Gemiusa. Polsat Media wprowadził tę zmianę już z początkiem września, więc jej efekty są już widoczne w danych za trzeci kwartał.

- Pozwoliło to, według naszych szacunków, na wygenerowanie przychodu wielkości około 12 mln w skali miesiąca (na wszystkie stacje własne i brokerowane Polsatu) - podała Iwona Jaśkiewicz-Kundera.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/bloki-reklamowe-w-prime-timie-na-razie-wydluza-tylko-tvn-nadawcy-obawiaja-sie-utraty-widzow-opinie,7170087835960961a ##

Z kolei od początku listopada obowiązuje zmieniona ustawa o radiofonii i telewizji, obejmująca m.in. nowe zasady dotyczące sponsoringu i inne limitu czasu reklamowego (zamiast 12 minut w godzinie zegarowej dłuższe limity kilkugodzinne, co pozwala emitować więcej spotów w porze najwyższej oglądalności). - Po zaledwie dwóch tygodniach listopada widać wyraźnie, że dzięki tym zmianom wzrosło wypełnienie bloków reklamowych w prime time w stacjach TVP. Nowe zapisy wpływają negatywnie na dostępność inventory sponsorskiego, co spowoduje presję inflacyjną począwszy od IV kwartału 2021

W trzech kwartałach br. sektor handlowy zwiększył nakłady reklamowe w telewizji o 123,9 mln zł (czyli 30,5 proc.), sektor żywności - o 63,5 mln zł (15,5 proc.), branża higieny i pielęgnacji - o 12,5 mln zł (5,7 proc.), a napojów i alkoholi - o 35 mln zł (18,5 proc.).

Outdoor nie odrobił covidowego dołka

Wartość reklamy radiowej wzrosła o 17,2 proc. do 522 mln zł. W samym trzecim kwartale wynosiła już nieco więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku.

Wydatki na reklamę zewnętrzną w trzech kwartałach br. sięgnęły 277 mln zł. To o 17,7 proc. więcej niż przed rokiem, natomiast nadal o ponad jedną trzecią mniej niż od stycznia do września 2019 roku. W minionych trzech kwartałach nakłady dotyczące tradycyjnych nośników zwiększyły się o 37,7 mln zł (20,5 proc.).

grafika

W prasie nastąpiły kilkuprocentowe spadki: w magazynach o 3,8 proc. do 121 mln zł, a w dziennikach o 5,9 proc. do 82 mln zł. W czasopisma najmocniej wydatki reklamowe ograniczyły sektor handlu (o 5,9 mln zł, czyli 24,1 proc.), a największymi marketerami byli firma Zimbago zajmująca się sprzedażą wysyłkową, Aflofarm oraz producent suplementów diety Asepta.

W dziennikach najmocniej reklamowały się SKI Team, Orlen i Albatros Travel, natomiast branża handlowa zmniejszyła budżety 10,7 mln zł (aż o 47,5 proc.)

Reklama kinowa zanotowała spadek wartości z 30 do 24 mln zł, czyli o 19,1 proc., co jest związane z faktem, że w br. kina były zamknięte przez dłuższy okres (od stycznia do końcówki maja) niż wiosną ub.r. po wybuchu epidemii. W minionych trzech kwartałach najwięcej na reklamy w kinach przeznaczyły Kino Świat, Cinkciarz.pl oraz Pepsi-Cola General Bottlers Poland.

grafika

Już 1,5 mld zł na reklamy handlu

Na pozycji lidera co do wielkości wydatków reklamowych umocnił się handel, którego inwestycje zwiększyły się o 26,3 proc. do 1,47 mld zł. - Wśród firm z tego sektora zwracają uwagę wydatki Lidla, ale też marketów oferujących sprzęt RTV AGD, np. Euro-Net i Mediaexpert - zaznaczono w komunikacie Publicis Groupe.

Segment żywności zwiększył nakłady reklamowe o 18,3 proc. do 716,7 mln zł, branża higieny i pielęgnacji - o 0,7 proc. do 685,8 mln zł, a kategoria określona jako pozostałe - aż o 34,3 proc. do 665,2 mln zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu