Rynek reklamy radiowej z optymizmem patrzy w przyszłość. "Zaczyna się ruch w interesie"

Stacje radiowe po trudnym marcu i kwietniu odnotowują wzmożone zainteresowanie reklamodawców promocją. - Zdecydowanie można powiedzieć, że zaczyna się ruch w interesie - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Tomasz Ramza, odpowiedzialny za sprzedaż w Grupie RMF.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Radio było jednym z pierwszych mediów, które odczuło skutki izolacji społecznej i kryzysu wywołanego koronawirusem.

Według marcowych szacunków agencji Wavemaker, w marcu w reklamie radiowej nastąpił spadek o 22-26 proc. Z kolei prognozy GropuM pokazywały, że od 12 marca (wtedy zamknięto placówki oświatowe i kulturalne) do 16 marca branża motoryzacyjna zmniejszyła wydatki w radiu o 35 proc., sektor RTV i AGD - o 33 proc., telekomunikacyjny - o 15 proc., a handlu spożywczego - o 5 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklamowe-odbicie-w-telewizji-dopiero-jesienia-w-kwietniu-spadki-o-ponad-30-proc ##

Maj, czyli wiosna w reklamie radiowej

Jak wynika z rozmów portalu Wirtualnemedia.pl z przedstawicielami największych komercyjnych grup radiowych w Polsce, w maju reklamodawcy wznawiają działania promocyjne, a nawet chcą kupować więcej niż przed covidowym kryzysem .

- Zdecydowanie można powiedzieć, że zaczyna się ruch w interesie. Jest więcej planów, zapytań, część klientów zaczyna inwestować z intensywnością jak przed covidem lub nawet więcej - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF.

W podobnym tonie wypowiada się Ewy Rosiewicz, dyrektor biura reklamy Grupy Eurozet. - Początek maja na rynku reklamy radiowej daje powody do większego optymizmu. Obserwujemy ożywienie wśród klientów i większe zainteresowanie taką formą promocji. Z pewnością ma na to wpływ stopniowe "odmrażanie" gospodarki.

Rosiewicz mówi nam, że do reklamy radiowej wraca mniej obecna w ostatnich dwóch miesiącach branża motoryzacyjna. Trudno jednak całościowo ocenić, jakimi wynikami zakończą radia maj.

- Dziś trudno jednak ocenić, jak ożywienie na początku miesiąca przełoży się na wyniki w całym maju. Nadal sytuacja nie jest przewidywalna. Obecnie na korzyść radia przemawia relatywnie mały clutter reklamowy. Część klientów dostrzega ten fakt i stara się to wykorzystać - komentuje Ewa Rosiewicz.

Tomasz Ramza zdradza, że w rozmowach np. z klientami z branży handlu "pada stwierdzenie, że największym problemem jest pojawienie się dziwnego przekonania, że „musi być inaczej niż było przed", co nie musi wcale być prawdą". - Ludzie chodzą i chcą chodzić do sklepów (widzimy to na co dzień) i trzeba ich tylko zapewnić, że nasi klienci w bezpieczny sposób im zapewniają zakupy. Część z nich nie czeka z tym komunikatem i to po prostu robi już teraz - ocenia Ramza.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/malgorzata-wegierek-prowadzenie-komunikacji-w-taki-sposob-jak-przed-pandemia-to-droga-donikad-otwarte-galerie-handlowe ##

Co będzie z reklamą radiową w czerwcu?

W czerwcu miały rozpocząć się piłkarskie mistrzostwa Europy, jednak z powodu pandemii przesunięto je na 2021. Jak wpłynie to na dynamikę rynku reklamowego w segmencie radiowym?

- Dla radia tego typu wydarzenia, to nie jak dla telewizji podstawa biznesu w tym okresie, a jedynie szansa na jakieś ekstra pieniądze - twierdzi Tomasz Ramza. - Radio ogrzałoby się w cieple tych wydarzeń jakimiś budżetami, ale nigdy nie miały takie wydarzenia dla radia fundamentalnego znaczenia. Paradoksalnie klienci którzy mieli plany z tymi wydarzeniami związane mogą szukać w radiu szybkich i tanich rozwiązań zastępujących tę komunikację inną - dodaje menadżer.

Ewa Rosiewicz w rozmowie z Wirtualnemedia.pl mówi, że odwołane w tym roku piłkarskie Euro "negatywnie odbije się na całej branży reklamowej". - Jak dalece, pokaże niedaleka przyszłość. Nie wiemy, jak zachowają się firmy, które w tym czasie planowały kampanie związane z tym wydarzeniem i jakie zmiany wprowadzą w swojej komunikacji w czerwcu - uważa dyrektor biura reklamy Grupy Eurozet.

W ubiegłym roku w radiu wydatki reklamowe zwiększyły się o 2,5 proc. do 752,6 mln zł (dane Publicis Groupe). W pierwszym półroczu wzrost był niewielki, natomiast w trzecim kwartale wyniósł 8,1 proc., a w czwartym - 4,4 proc. Udział radia w torcie reklamowym to niezmiennie 7,7 proc.

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online