Dane Kantar Media przygotowane dla portalu Wirtualnemedia.pl pokazują, że od stycznia do czerwca br. cennikowe przychody reklamowe gazet (bez autopromocji) wyniosły 828,8 mln zł. To o 18,2 proc., czyli 172,3 mln zł, mniej niż w I połowie ub.r.
Przy czym faktyczne przychody reklamowe dzienników są znacznie niższe od cennikowych z uwagi na rabaty udzielane marketerom. Według domu mediowego Starlink w I kwartale br. gazety rzeczywiście zarobiły z reklam 75,7 mln zł, o 24 proc. mniej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły). Tym samym faktyczne przychody w całym I półroczu można szacować na ok. 150 mln zł, a to zaledwie 18 proc. cennikowych wpływów.
Liderująca wśród dzienników pod względem reklamowym „Gazeta Wyborcza” (Agora) od stycznia do czerwca cennikowo zarobiła z reklam 238,5 mln zł, o 64,7 mln, czyli 21,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Jeszcze większe spadki zanotowały „Rzeczpospolita” (Gremi Media) i „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska) - odpowiednio 33,3 i 30 proc. (ujmując to w kwotach: 26,3 i 6,9 mln zł).

Z kolei bezpłatne „Nasze Miasto” (Polskapresse) cennikowo zarobiło mniej o 33,4 proc. (czyli 7,7 mln zł) niż „Echo Miasta” w I połowie ub.r. Przypomnimy, że pismo przeszło rebranding we wrześniu ub.r. (więcej na ten temat).
Spadki wpływów reklamowych o prawie jedną piątą zanotowały „Polska” (Polskapresse), „Super Express” (Murator) i „Gazeta Pomorska” (Media Regionalne). Ten pierwszy tytuł zarobił mniej o 19,4 proc. (czyli 29,8 mln zł) niż rok wcześniej, drugi - o 18,8 proc. (10,7 mln zł), a trzeci - o 16,4 proc. (3 mln zł).
Cennikowe przychody reklamowe „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) zmalały w skali roku o 7,4 proc. (czyli 7 mln zł), natomiast bezpłatnego „Metra” - o 10,4 proc. (5,2 mln zł).
Jako jedyny w czołowej dziesiątce wzrost cennikowych wpływów z reklam zanotował „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) - w I połowie br. zarobił o 8 proc. (czyli 2,6 mln zł) więcej niż rok wcześniej.

*dane „Echa Miasta”











