Ścieżki zakupowe Polaków. „Polskie firmy muszą dysponować całościową strategią w online i offline”

Polscy konsumenci płynnie poruszają się między światami online i offline w drodze do zakupu, więc sprzedawcy muszą dysponować całościową strategią obecności w obu kanałach - wynika z badania Ipsos dla Google dotyczących ścieżek zakupowych Polaków.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

- Badanie procesu zakupu wyróżniło aż 438 unikalnych dróg zakupu (online i offline). Liczba tzw. punktów styku z produktem (np. www, wideo, sklep, ulotka, rozmowa ze znajomymi) przeplata się, a możliwości kolejnych kroków w drodze do zakupu jest mnóstwo. W efekcie nie ma prostych, linearnych dróg zakupu, ale wszystkie się przenikają. Jednak średnio proces zakupu składa się z trzech punktów styku z kupowaną kategorią. Podróż bardzo często zaczyna się online (sklep internetowy, porównywarka cenowa, wyszukiwarki internetowe). Smartfony używane na co drugiej drodze do zakupu i stanowią szczególnie punkt poszukiwania informacji o produkcie. Zmienia się wyraźnie rola sklepu stacjonarnego w kierunku miejsca obejrzenia produktu. Co ciekawe, serwisy wideo zaczynają budować konkurencję w tym względzie dla tradycyjnego sklepu - powiedział Michał Protasiuk z Google Market Insights podczas wczorajszego spotkania z dziennikarzami.

Google wskazuje, że w erze cyfrowej znaczenie ma cały łańcuch działań na styku świata wirtualnego i rzeczywistego.

"Konsumenci płynnie przechodzą między obydwoma tymi światami, więc sprzedawcy muszą dysponować całościową strategią obecności" - podkreślono w raporcie.

Ścieżka zakupowa w internecie

W badanych kategoriach elektroniki konsumenckiej (notebooki, telewizory, umowy z operatorami komórkowymi) ścieżka zakupowa często zaczyna się w sieci. W przypadku wszystkich tych produktów czy usług 22% kupujących poszukuje informacji w wyszukiwarce.

Klienci korzystają także z porównywarek cen (22% - laptopy, 18% telewizory, 12% operatorzy komórkowi) i sprawdzają produkty na stronie producenta (18% we wszystkich kategoriach).

Wyszukiwarka jest także najistotniejsza dla konsumentów pod względem zaplanowania całej ścieżki zakupowej (45% - laptopy i telewizory, 38% - operatorzy komórkowi).

Znaczną rolę odgrywają tutaj też porównywarki cen (48% - laptopy, 49% - telewizory, 31% - operatorzy komórkowi) czy strony producentów (48% - laptopy, 45% - telewizory, 37% - operatorzy komórkowi).

Mody szukamy na stronach producentów 

Warto zwrócić uwagę, że w przypadku mody wykorzystanie wyszukiwarki (17%) czy porównywarki cen (14%) nie jest bardzo popularne, a klienci porównywalnie często szukają ubrań na stronach producentów (35%), co w sklepach stacjonarnych (32%). Każde ze źródeł informacji spełnia dla konsumentów inną funkcję.

Podczas gdy porównywanie cen czy rozmowy z przyjaciółmi na dany temat są dość naturalnym zachowaniem, wyszukiwarka używana jest już w bardziej kompleksowy sposób. Klienci sprawdzają i porównują w niej ceny (47%), oglądają produkty (36%), dowiadują się o parametry i właściwości (58%), a także szukają opinii (43%). Z kolei sklepy stacjonarne pełnią mniej złożoną rolę. Klienci chcą w nich głównie obejrzeć produkt (41%), a w mniejszym stopniu sprawdzić jego parametry (28%), porównać ceny (24%) i zasięgnąć opinii (12%).

W analizie technologicznych kategorii, widać również silne połączenie świata offline z online. 53% kupujących laptopy i 50% kupujących telewizory podczas wizyty w sklepie używa smartfona, aby sprawdzić informacje o produkcie. W przypadku operatorów komórkowych jest to 45%, a ubrań tylko 24%.

Raport Google ocenia, że polscy konsumenci częściej niż konsumenci z pozostałych trzech krajów poszukują informacji na swoich telefonach podczas oglądania TV lub spożywania posiłków.

Aż 46% Polaków chcących kupić laptopa szukało na smartfonach informacji na ten temat w trakcie oglądania telewizji, podczas gdy u naszych regionalnych sąsiadów było to 37%. 42% Polaków będących akurat przed telewizorami szukało w tym samym czasie nowego odbiornika (vs. 37%). Za nowym operatorem komórkowym rozglądało się 43% telewidzów (vs. 38%), a za ubraniami 42% (vs. 39%).

Cenimy sklepy tradycyjne

Raport jednocześnie przyznaje, że polscy kupujący bardziej niż konsumenci z pozostałych trzech badanych krajów (Czechy, Grecja, Ukraina) cenią sklepy tradycyjne. Rozważając zakup telewizora (48% vs. 34%) oraz odzieży i obuwia (44% vs. 32%), częściej korzystają ze stacjonarnych sklepów, niż z innych źródeł informacji poza siecią, takich jak telewizja lub prasa.

Badanie przeprowadzone przez Ipsos na 1 200 osobach w Polsce (korzystających z internetu, którzy dokonali w ostatnim czasie zakupu w kategorii laptopy, notebooki, tv, abonament komórkowy, odzież i obuwie).

Polska w porównaniu do średniej dla CEE

Źródła informacji wykorzystywane w procesie decyzyjnym

grafika

Powody korzystania ze źródeł informacji (średnia dla wszystkich źródeł)

Sytuacje korzystania z urządzeń mobilnych podczas poszukiwania informacji o planowanych zakupach

grafika

Rozważanie marek na początku ścieżki zakupowej

Wnioski dotyczące zakupów notebooków

- Na początku ścieżki zakupowej co trzeci nabywca notebooka nie miał na uwadze konkretnej marki. Marki mają zatem okazję do zainteresowania swoim produktem kupujących.- Nabywcy notebooków są spontaniczni. Jedna czwarta sfinalizowała zakup w ciągu jednego dnia.-Poruszają się płynnie między światem rzeczywistym a siecią. 81% kupujących użyło źródeł informacji poza internetem (choć kategoria ta przeważa w stronę sieci). Połowa kupujących użyła urządzeń mobilnych do poszukiwania informacji o produktach podczas wizyty w tradycyjnym sklepie.- Klienci tradycyjnych sklepów cenią interakcje ze sprzedawcami. Marki mogłyby więc zainwestować w internetowe odpowiedniki takich interakcji, np. w wirtualnych asystentów albo kampanie wideo.

Wnioski dotyczące zakupów telewizorów

- Na początku ścieżki zakupowej 27% nabywców telewizorów nie miało na uwadze konkretnej marki. Marki mają zatem okazję do wywarcia wpływu na tych kupujących.- Nabywcy telewizorów są spontaniczni. Jedna czwarta sfinalizowała zakup w ciągu jednego dnia.- Połowa kupujących użyła urządzeń mobilnych do poszukiwania informacji podczas wizyt w tradycyjnych sklepach. Sugeruje to okazję do inwestycji w różne angażujące działania online, takie jak aplikacje rzeczywistości rozszerzonej ze specyfikacjami i recenzjami produktów.

Wnioski dotyczące wybierania umów na telefon komórkowy

-  Na początku ścieżki zakupowej 1/4 konsumentów wybierających operatora komórkowego nie miała na uwadze konkretnej marki.- 1/5 nabywców sfinalizowała zakup w ciągu jednego dnia.- 81% nabywców użyło punktów styczności poza siecią (choć kategoria ta przeważa w stronę sieci). Niemal 2/5 użyły urządzeń mobilnych do poszukiwania informacji podczas wizyt w tradycyjnych sklepach.

Wnioski dotyczące zakupów odzieży i obuwia

- Na początku ścieżki zakupowej połowa nabywców odzieży i obuwia nie miała na uwadze konkretnej marki.- Połowa konsumentów sfinalizowała zakup w ciągu jednego dnia.- 62% kupujących użyło źródeł informacji poza siecią, a 1/4 skorzystała z urządzeń mobilnych do poszukiwania informacji podczas wizyt w tradycyjnych sklepach.- Kupujący częściej używali komputerów niż urządzeń mobilnych, odwiedzając strony z porównaniami cen.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"