Do 2026 roku liczba subskrybentów SVOD ma w Polsce wzrosnąć o 6 mln

Zdaniem ekspertów, prognozowany przez Digital TV Research wzrost liczby subskrybentów usług SVOD w Polsce o 6 mln do 2026 roku jest bardzo realny. Pandemia przyspieszyła zmiany, ale liczba subskrypcji będzie rosła niezależnie od sytuacji związanej z COVID-19.

jsx
jsx
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z raportu brytyjskiej firmy badawczej Digital TV Research, w Polsce do 2026 roku rynek SVOD (subskrypcje wideo na żądnie) ma wzrosnąć o 6 mln subskrybentów. W Rosji ta liczba zwiększy się o 10 mln, a w całej wschodniej Europie – o 40 mln.

Według raportu, który cytuje serwis Mediaplaynews.com, sam Netflix ma do 2026 roku mieć niemal 12,3 mln subskrybentów (prawie dwukrotnie więcej niż w 2020 roku). Na koniec marca br. na całym świecie serwis miał 207,64 mln płacących użytkowników.

Zdaniem ekspertów, prognozy Digital TV Research są realne. - Jeśli chodzi o unikalne gospodarstwa, jest to możliwe, ale będzie to wyzwanie - przyznaje Michał Kozicki, były prezes HBO Polska. - W Polsce jest około 13,5 miliona gospodarstw domowych, jeśli subskrypcje ma mieć połowa, to bardzo ambitne założenie. Ale jeśli zsumujemy nieunikalnych abonentów [osoba, która ma dwa konta np. Netflix i HBO Go liczona jest jako dwóch abonentów - przyp. red.], to jest to bardzo realne, nastąpi nawet szybciej - dodaje.

Podobnie uważa dyrektor zarządzający Player.pl Maciej Gozdowski. - Przed nami pięć lat. Obserwując tymczasową dynamikę wzrostu największych graczy na tym rynku - w tym Playera - ta liczba jest bardzo realna. Patrzę na to także przez pryzmat liczby gospodarstw domowych. Skoro 60-70 procent będzie miało dostęp do jakiegokolwiek VOD, a niektórzy będą mieli po dwie czy trzy subskrypcje, to wydaje mi się to bardzo prawdopodobne - mówi Gozdowski.

Demografia ważniejsza od pandemii

Czy znoszenie obostrzeń związanych z pandemią może spowolnić zwiększanie liczby użytkowników SVOD? - Ten wzrost już zwalnia, bo ci, którzy mieli przekonać się do tej usługi, już się przekonali, w lockdownie jesteśmy ponad rok - uważa Kozicki. Jak jednak dodaje, ważniejsza od sytuacji pandemicznej jest demografia. - Z każdym rokiem abonentów przybywa. W przypadku VOD kluczowe jest przekonanie się do samej technologii i sposobu oglądanie telewizji. Jeśli całe życie oglądaliśmy telewizję liniową i planujemy, co będziemy oglądać z tv guidem, musimy przestawić się na nowy sposób konsumpcji, w którym nie trzeba wyczekiwać premier. Absorpcja tego sposobu konsumpcji już się dzieje, na pewno zwalnia, ale tego się już nie zatrzyma - dodaje ekspert.

Wtóruje mu Gozdowski. - Pandemia spowodowała przyspieszenie zmian, ale nie wywołała efektu, który zaniknie - zaznacza.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą