Polacy czerpią informacje głównie z internetu. „Wydarzenia” wyprzedziły „Fakty” i „Wiadomości”

67 proc. Polaków wskazuje internet jako główne źródło informacji, a tylko 29 proc. uważa za takie źródło media społecznościowe. W kategorii telewizyjnych programów informacyjnych „Wydarzenia” Telewizji Polsat zastąpiły „Fakty” TVN na pozycji lidera źródeł informacji Polaków. Badanie pokazuje, że spada popularność radia i prasy - takie wnioski płyną z najnowszego badania IBRIS i Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

jk
jk
Udostępnij artykuł:
Polacy czerpią informacje głównie z internetu. „Wydarzenia” wyprzedziły „Fakty” i „Wiadomości”
Bogdan Rymanowski, Dorota Gawryluk, fot. Polsat

Poprzednie badanie pt. „Skąd Polacy czerpią informacje o Polsce i świecie?” przeprowadzono w styczniu 2021 roku.  Po upływie kwartału ponownie sprawdzono, które źródła informacji są najpopularniejsze, a które straciły na znaczeniu. W ciągu kwartału wzrosły wyniki portali internetowych, zmalały - social media. Dane do badania agregowane były z dwóch pomiarów kwietniowych N=2000 na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie respondentów w wieku 18+ (próba losowo-kwotowa).

- Zaskakująco dobrze wypadły programy informacyjne, szczególnie „Wydarzenia” Polsatu - komentuje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Marcin Wiśniewski, dyrektor IBIMS. - Badania udowadniają, że Polacy coraz rzadziej korzystają z mediów, by poznać nowe fakty czy inne spojrzenie na wydarzenia, a coraz częściej po to, by utwierdzać się w swoich przekonaniach. Nie jest to wyjątek: na całym świecie obserwujemy takie tendencje, są one szczególnie widoczne w USA.

Internet: portale radzą sobie coraz lepiej

W ciągu ostatniego kwartału o 6 punktów procentowych wzrosła przewaga portali internetowych jako głównego źródła informacji Polaków. 67 proc. badanych wskazało je jako pierwsze i najważniejsze źródło newsów. Spadła za to rola mediów społecznościowych, i to aż o 9 punktów procentowych. Będąc wyborem tylko 29,5 proc. badanych, social media zostały prześcignięte przez trzy najważniejsze programy informacyjne i największy telewizyjny kanał informacyjny TVN24.

grafika

Portale internetowe odnotowują niemal remis, jeśli chodzi o wybory poszczególnych płci: 67,2 proc. mężczyzn i 66,8 proc. kobiet wskazuje na to źródło. Natomiast media społecznościowe częściej wybierają kobiety – wskazało je 33,6 proc. pań, natomiast tylko 26,1 proc. mężczyzn.

grafika

Młodzi wolą social media

Nie ma zaskoczeń jeżeli chodzi o kryterium wiekowe badanych. - Im grupa wiekowa młodsza, tym social media ważniejsze – komentuje dyrektor Marcin Wiśniewski. Dla grupy 18-29 lat media społecznościowe są wyborem 57,5 proc. badanych, 30-39 wciąż wysoko – 46,7 proc., dla grupy 40-49 już mniej, bo 34,7proc. Dla grup 60-69 i 70+ media społecznościowe są prawie nieistotne (wybiera je odpowiednio: 13,1 proc. oraz 9,2 proc.).

grafika

Portale internetowe swój szczyt odnotowują w grupie 30-39 lat: 86,4 proc. członków tej grupy wybiera portale takie jak Onet czy Wirtualna Polska. Najniżej, choć i tak wysoko, portale plasują się w grupie badanych 70+ – są wyborem dla 34,4 proc. tej grupy.  - Wygranym ostatniego kwartału zdecydowanie są portale internetowe, które umocniły swoją pozycję najważniejszego medium informacyjnego. Dziś to właśnie między portalami, sprzyjającymi dwóm głównym stronom politycznym, rozgrywa się walka o dominację w określaniu narracji wydarzeń. Pozostałe kanały są w tej walce mediami pomocniczymi – komentuje dyr. Marcin Wiśniewski z Instytutu Badania Internetu i Mediów Społecznościowych.

Wykształcenie nie stanowi różnicy

Portale internetowe wybierane są jako główne źródło informacji bez względu na wykształcenie – wskazało je 51,4 proc. osób z wykształceniem podstawowym, 73,5 proc z wykształceniem średnim i 82,6 proc. z wykształceniem wyższym. Media społecznościowe są w zasadzie tak samo popularne wśród osób ze średnim i wyższym wykształceniem (odpowiednio 34,6 proc. i 34,7 proc.), natomiast wśród osób z wykształceniem podstawowym social media wybiera tylko 23 proc. badanych.

grafika

Telewizja wysoko, „Wydarzenia” wygranym kwartału

Od styczniowego ostatniego badania zmieniła się sytuacja w kategorii telewizyjnych programów informacyjnych: „Wydarzenia” Telewizji Polsat zastąpiły „Fakty” TVN na pozycji lidera źródeł informacji Polaków. - Wszystkie trzy programy informacyjne największych polskich telewizji wyprzedziły media społecznościowe i zajmują 2, 3 i 4 miejsce w naszym badaniu - komentuje Marcin Wiśniewski. „Wydarzenia” jako główne źródło informacji wybiera 38,1 proc. Polaków, „Fakty” TVN 35,7 proc., a „Wiadomości” TVP - 33,2 proc. badanych.

Nie ma większych różnic jeżeli chodzi o wybór programu informacyjnego w rozbiciu na płcie, różnice nie przekraczają 3 proc. - Natomiast jeżeli chodzi o grupy wiekowe, stacje telewizyjne powinny zwrócić uwagę na najmłodszą w badaniu grupę wiekową 18-29: najpopularniejsze w niej „Wydarzenia” są wyborem dla 16,1 proc. badanych – zwraca uwagę Marcin Wiśniewski.

„Wiadomości” są w tej grupie wyborem tylko dla 7,4 proc. grupy. Ten program najchętniej wybierany jest w grupie 50-59 lat (50,4 proc.), a „Fakty” - w grupie 70+ (51,6 proc.). W średnich i dużych miastach różnica pomiędzy najpopularniejszymi tam „Faktami” a trzecimi „Wiadomościami” wynosi 12 punktów procentowych.

Prasa i radio - w odwrocie

Badanie pokazuje, że w ciągu ostatniego kwartału spadła nieco popularność radia, bo o 2 punkty procentowe. Niezmiennie spada też rola prasy codziennej (o 5 pkt. proc.) i tygodników (4 pkt. proc.). Kanały informacyjne prowadzą zaciętą rywalizację, jednak zwycięsko z niej wychodzi nadal TVN 24 – wskazuje je 35,7 proc. badanych,  29,1 proc. - Polsat News, natomiast TVP Info wybiera 26,9 proc. respondentów.

grafika

- Spadki prasy potwierdzają to, co wieszczy się od lat: uwaga Polaków masowo przenosi się do internetu. I na tym zjawisku wygrają ci, którzy będą potrafili skutecznie przejść transformację z papieru do internetu. Lekką zniżkę istotności radia poczytujemy jako chwilą tendencję, ponieważ utrzymuje ono silną pozycję jako medium niewymagające wzmożonej uwagi i zawsze będzie dlań miejsce jako „wypełniacza” przestrzeni w samochodzie czy biurze - podsumowuje Marcin Wiśniewski w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele