Największym beneficjentem inwestycji reklamowych branży samochodowej jest internet. Koncerny motoryzacyjne wydały w tym roku o 6 proc. więcej na reklamę w sieci, i medium to koncentruje już ponad 36 proc. wszystkich wydatków, dystansując telewizję 35,8 proc. Te dwa czołowe media skupiają 72 proc. wydatków.

Trzecie, stabilne miejsce w rankingu zajmuje radio, które koncentruje ponad 15 proc. udziału (15,5 proc. rok wcześniej). W radiu branża motoryzacyjna ulokowała ponad 7 mln zł więcej niż rok wcześniej (+5 proc.), zamykając inwestycję na poziomie ponad 143 mln zł (dane cennikowe). Pozostałe media, z wyjątkiem prasy (spadek -6,4 proc.) odnotowały przyrosty, które jednak nie pozwoliły przekroczyć progu 5 proc. udziału w wydatkach. Wśród mediów, które odnotowały najwyższą dynamikę znalazło się kino (+60,9 proc.) oraz outdoor (+45,8 proc.). Umiarkowaną, ale dwucyfrową dynamiką mogą pochwalić się magazyny (+13,2 proc.).
W opinii analityków Value Media w 2015 i 2016 roku utrzyma się dwucyfrowa stopa wzrostu wydatków reklamowych branży motoryzacyjnej. Rynek bardzo dynamicznie reaguje na wprowadzone zmiany prawne, umożliwiające firmom optymalizację kosztową. Należy zaznaczyć, iż szacuje się, że 50 proc. aut osobowych sprzedawanych w kraju jest rejestrowanych na firmy.

Liderem wydatków reklamowych pierwszego półrocza br. pozostaje Skoda. Jest też jedyną marką samochodową, która w tym roku przekroczyła poziom 100 mln zł na reklamę. Gross tej kwoty przeznaczony został na promocję modelu Fabia II, Rapid i Octavia. Drugie miejsce utrzymała Toyota, z wydatkami na poziomie 69 mln zł, a na trzecim miejscu znalazł się japoński Nissan (65 mln zł).
Godnym odnotowania jest wysoka, piąta lokata Audi. Ta marka zwiększyła swoje wydatki o ponad 88 proc. w skali roku (do 48,6 mln zł) spychając z tego miejsca firmę Volkswagen na pozycję numer 9. Lexus, japoński producent luksusowych pojazdów, co prawda podniósł budżet reklamowy w tym roku o 69 proc., lecz była to kwota 17,6 mln zł.
Sprzedaż jednego egzemplarza luksusowego Infinity kosztował koncern w minionym półroczu 30 tys. zł nakładów reklamowym, Audi wydał w tym ujęciu 13 tys. zł, a BMW już tylko 6,2 tys. zł. W tym gronie Mercedes-Benz okazuje się wyjątkowo efektywny, przeznaczając niecałe 3,8 tys. zł na reklamę sprzedanego pojazdu.

Najbardziej skrupulatny w ograniczaniu kosztów reklamy okazał się w tym roku Volkswagen, który musiał wydać na reklamę jednego sprzedanego auta jedynie 2,36 tys. zł. Podobnie niewielki wynik (2 692 zł) zanotowała KIA.
Źródło: Kantar Media, PZPM
Czerwiec był drugim, rekordowym miesiącem sprzedaży samochodów w Polsce w bieżącym roku oraz rekordowym czerwcem od 2008 (27,4 tys. sztuk). Sprzedano ponad 30 tys. nowych aut, co stanowiło 18-proc. wzrost w porównaniu do 2014 roku.











