Social media: co wydarzyło się w 2021 roku, co może przynieść 2022?

Przedstawiamy kolejną część podsumowania 2021 roku w branży mediów społecznościowych. Menedżerowie z czołowych agencji i wydawców analizują najważniejsze wydarzenia, zmiany i trendy minionego roku oraz zastanawiają się, co przyniesie 2022 rok.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-programatyczna-prognozy-2022-rok-trendy,7170062067414657a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ux-web-design-trendy,7170064105649793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-co-to-jest-jak-dziala,7170064771254401a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/influencer-marketing-trendy-na-2022-rok,7170065310996097a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/social-media-prognozy-2022-rok,7170066131880065a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/public-relations-prognozy-2022-rok,7170062833408129a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kryzysy-2021-beata-kozidrak-frogshoposting-barbara-kurdej-szatan-mama-ginekolog,7170063364273793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/eventy-prognozy-na-2022,7170061297682561a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wyzwania-2022-roku-wedlug-patrycji-koteckiej-szefowej-marketingu-link4,7170061858338945a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-w-2021-roku-wedlug-agencji-mediowych-prognozy-na-2022 ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wyzwania-2022-roku-wedlug-patrycji-koteckiej-szefowej-marketingu-link4,7170061858338945a ##

Anita Treścińska, social media specialist i Juliusz Gajewski, social media specialist w Bluerank

grafika

Wydarzenie rokuWśród najważniejszych wydarzeń w social media w 2021 roku, warto wymienić:- wprowadzenie Reels przez Instagram, będącymi odpowiedzią na rosnące zainteresowanie użytkowników krótkimi formami video (będącymi podstawą komunikacji na TikToku);- rozwój social media w kierunku rozszerzonej rzeczywistości, czyli transformacja Facebooka w Metaverse;- głośna awaria Facebooka, która pokazała, jak dużą rolę odgrywają social media w naszym życiu.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Niezaprzeczalnie 2021 rok należał do video – krótkie filmiki cieszyły się dużą popularnością wśród użytkowników, szczególnie na TikToku. Ich rosnący potencjał dostrzegł również Instagram wprowadzając Reels, które szybko podbiły serca odbiorców. Obok krótkich form video, swój czas przeżywały również streamingi live, od Facebooka, przez Instagram i TikTok, po Youtube, a wraz z nimi live commerce, czyli zakupy w trakcie prezentacji produktu na żywo.

Obecny rok to również silny rozwój obsługi klienta w wiadomościach prywatnych, a co za tym idzie automatyzacji odpowiedzi za pomocą chatbotów. Popularnością cieszyły się w tym roku również filtry AR – ich zadaniem nie jest już tylko poprawa wyglądu (dodanie blasku, zmiana kolorów itp.), lecz także obok dostarczania rozrywki, promocja produktu i marki (np. akcja Got2Be na Tiktok). Rosnący potencjał wirtualnej rzeczywistości zauważył sam Facebook, przekształcając się w Metaverse. Powyższe trendy z pewnością utrzymają się w nadchodzącym roku, a obok nich intensywnie będzie rozwijał się influencer marketing podążający w stronę większej naturalności w komunikacji, wyznaczonej przez młode pokolenie TikTokerów.  

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Początek pandemii sprawił, że świat się zatrzymał i jeszcze bardziej zdigitalizował – użytkownicy, którzy do tej pory nie korzystali z niektórych platform społecznościowych, chętniej zakładali konta na kolejnych kanałach w poszukiwaniu rozrywki. Przyczyniło się to do wzrostu aktywności, ale też oczekiwań odbiorców, szczególnie w kontekście innowacyjnych narzędzi i tempa przekazu informacji. W związku z pandemią, wiele marek przeniosło swoje działania do świata online, mierząc się z nowymi wyzwaniami, m.in. automatyzacją obsługi klienta, budowaniem wizerunku online za pomocą personal brandingu, czy social shoppingiem.

Wiele marek musiało dostosować swoją dotychczasową komunikację pod nowy, pandemiczny świat. Social media jeszcze silniej niż wcześniej stanęło przed wyzwaniem walki z fake newsami – w związku z tym portale społecznościowe wprowadzały liczne zmiany (m.in. techniczne), mające na celu uchronić użytkownika przed fałszywymi informacjami.

Największe wyzwanie na 2022 rokNajwiększym wyzwaniem w nadchodzącym roku będzie dostarczanie użytkownikom satysfakcjonującej obsługi klienta (szczególnie pod kątem zwiększenia szybkości udzielania odpowiedzi) oraz dywersyfikacja działań, polegająca na obecności marek na więcej niż jednym kanale (awaria Facebooka pokazała, że użytkownicy obecni są na wielu kanałach i potrzebują alternatywnych form komunikacji z marką) i umiejętne dostosowanie komunikacji na każdym z nich.

 

Daniel Bankiewicz, senior PPC & analysys specialist w Sigma Bis

grafika

Wydarzenie rokuW październiku Mark Zuckerberg ogłosił zmianę nazwy koncernu Facebook na Meta. Ważne aby nie mylić zmiany nazwy z serwisem społecznościowym Facebook (jego nazwa pozostaje bez zmian).

Jednocześnie przedstawiono plan na Metaverse. Jest to rozwiązanie łączące świat wirtualny z rzeczywistym. Świat, w którym będziemy mogli stworzyć swój własny wirtualny dom, wymarzone miejsce do pracy, czy przestrzeń do spotykania się ze znajomymi.Metaverse jest tworzone już teraz, w oparciu o platformę Horizon, należącą do koncernu.

Z jednej strony wydaje się, że zapowiedź projektu Metaverse dobrze wpasowuje się w obecną rzeczywistość jaka nas zastała po wybuchu pandemii COVID-19. Z drugiej strony wiele osób uważa, że jest to zdecydowanie za wcześnie. Rozwój i ogólna dostępność technologii, wymaganej do korzystania z rozwiązań przedstawionych przez Marka Zuckerberga nie jest jeszcze na wystarczającym poziomie. Na myśl przychodzi tutaj projekt Google Glass, który poległ między innymi z tej przyczyny.    

Mimo to Facebook jest konsekwentny w realizacji swoich planów, a Metaverse tak naprawdę jest kolejnym punktem w 10 letnim planie rozwoju, który został przedstawiony przez Marka Zuckerberga podczas konferencji F8 w 2016 roku.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022W 2021 roku TikTok osiągnął 1 miliard użytkowników na całym świecie, w Polsce 10,37M. Platforma coraz chętniej otwiera się na reklamodawców. Udostępniono nam dobrze rozbudowane narzędzie w postaci panelu reklamowego (mocno wzorowanego na facebookowym). Pozwala ono na planowanie zarówno działań świadomościowych jak i sprzedażowych, odpowiadając potrzebom naszych klientów.

Wzrost popularności TikToka wśród użytkowników powoduje zwrócenie uwagi konkurencyjnych platform na rozwiązania, które warto wdrożyć również u siebie. W efekcie YouTube stworzył swoje shorts’y, a Instagram wprowadził rolki (reels).

W przyszłym roku spodziewam się dalszego rozwoju w obrębie contentu wertykalnego (9x16), używanego na TikToku oraz contentu efemerycznego na Facebooku, Instagramie (w stories).

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia w reklamie w 2021 roku stała się istotnym punktem w planowaniu kampanii. Oczywiście w zależności od kategorii reklamowanego brandu/produktu, dla jednych covid-19 był wyznacznikiem harmonogramu działań przez cały rok (między innymi branża hotelarska / gastronomia / transport). Dla innych czymś w stylu RTM/RODO – trzeba mieć to z tyłu głowy.

Największe wyzwanie na 2022 rokPodobnie jak w 2021, w przyszłym roku pandemia może być wyzwaniem dla wielu reklamodawców pod kątem planowania kampanii. Sezonowość wielu produktów / usług może zostać zaburzona przez ewentualne ograniczenia nakładane w wyniku pandemii.

Jakub Sawa, dyrektor ds. wzrostu (Director of Growth) w Wyborcza.pl

grafika

Wydarzenie rokuGlobalne wydarzenie roku to dla mnie kłopoty największej platformy, czyli Facebooka. Wystąpienie Frances Haugen, która ujawniła, że firma wiedziała o wynikach badań nad szkodliwym wpływem social mediów na społeczność i zrobiła niewiele, aby to zmienić.

Antywydarzeniem jest natomiast ogłoszenie zmiany nazwy Facebooka na Meta - mimo ogromnych zasięgów i niesamowitych zapowiedzi, wydarzenie wzbudziło bardzo małe zaangażowanie i przeszło prawie bez echa.

Wydarzeniem roku w Polsce był i jest kryzys migracyjny na naszej wschodniej granicy oraz zakaz wstępu dla dziennikarzy do strefy przygranicznej. Dzięki platformom socialmediowym, głównie TikTokowi, ludzie relacjonują wydarzenia na bieżąco - zarówno z jednej, jak i drugiej strony  granicy. Jednocześnie niepełne, krótkie, wyrwane z kontekstu relacje są trudniejsze do oceny pod względem prawdziwości. Łatwiej trafić na materiał fejkowy, spreparowany, nagrany zupełnie gdzie indziej. Bez dziennikarzy pracujących na granicy, bądź z ograniczoną ich obecnością, nie sposób należycie weryfikować informacji, które do nas docierają i bardzo szybko trafiają do obiegu newsów.

W tym wątku, wydarzeniem jest również sytuacja  Barbary Kurdej-Szatan, której wypowiedź w social mediach miała wpływ na jej dalszą współpracę w kampanii reklamowej Play'a. Kilka słów wypowiedzianych w wirtualnej przestrzeni pod wpływem emocji miało bardzo realny wpływ na jej życie zawodowe.

Publikacje w Wyborcza.pl również kreowały silne trendy w mediach społecznościowych jak np. 16-godzinny dzień pracy profesora Matczaka, który wywołał ogólnopolską dyskusję o etosie pracy. Mocne lokalne wydarzenie to podjęcie zdecydowanych działań UOKiK w stosunku do celebrytów, czyli konieczność oznaczania współpracyreklamowej w kanałach społecznosciowych. Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Na pewno trendem, który ciągle jest widoczny, pozostaje  radykalizacja użytkowników wzmacniana algorytmami platform. Widać to w komentarzach, widać to w analizie sentymentu publikowanych treści. Często nawet bardzo neutralne publikacje potrafią wywoływać lawiny komentarzy i przekształcać się w tzw. flamewars.

Kolejny trend to rosnąca waga ROI (zwrotu z inwestycji) w mediach społecznościowych - my, Wyborcza.pl jesteśmy tu już od dawna, inni dopiero będą na to zwracać uwagę, głównie w efekcie kryzysu gospodarczego. Social media dla wydawcy, którego biznes opiera się na sprzedaży subskrypcji, są bardziej wymagające niż w innych modelach biznesowych. Nie wystarczy dostarczyć jak najwięcej ruchu do serwisu, znaczenie ma też fakt, czy użytkownicy kupują produkt lub usługę. Ciągle udoskonalamy proces budowy relacji z czytelnikami opartej na zaufaniu. Jak widać w analizach, jesteśmy jedną z najbardziej angażujących marek wśród wydawców online na polskim rynku (dane wg CrowdTangle).

Ciekawym zjawiskiem  jest także wzrastająca popularność krótkich filmów, w tym TikToków - obecnie wszystkie duże platformy mają jakiegoś rodzaju krótkie formy wideo (Instagram, YouTube i inne). Dla mnie osobiście TikTok staje się swego rodzaju wideo Twitterem.

Kolejny trend to transmisje live, których popularność może wynikać z faktu zamknięcia w domach oraz tego, że mocno ograniczaliśmy wizyty na masowych eventach. W Wyborcza.pl postawiliśmy na promocję takich wydarzeń i - patrząc na dane - był to jeden z sukcesów naszych profili społecznościowych. Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Przede wszystkim nastąpiła zmiana sposobu pracy - działamy już nie stacjonarnie, ale zdalnie. Przez cały rok pracujemy w zespołach rozproszonych - dziś nie ma znaczenia, czy ktoś mieszka i pracuje w mieście siedziby firmy, czy na drugim końcu Polski. Wydawcy, którzy nie mogą uwolnić się od starych przyzwyczajeń, będą mieć ograniczony dostęp do najlepszych pracowników.

Pracujemy zdalnie od marca 2020 r. i dzięki wypracowanym procesom taki model jest nie tylko  efektywniejszy, ale również lepiej poukładany. Nie zapominamy też o integracji i codziennych, zwykłych relacjach międzyludzkich. Największe wyzwanie na 2022 rokNajwiększym wyzwaniem będzie utrzymanie rentowności działań w mediach społecznościowych, dla wielu podmiotów rzeczywistość może okazać się brutalna. Myślę, że w mediach online czeka nas fala przejęć i upadłości. Trudny będzie też kolejny rok pracy zdalnej -to nadal największa bolączka wielu firm.

Oprócz tego sporym wyzwaniem będzie produkcja treści wideo i ich dystrybucja w taki sposób, aby miało to sens finansowy. Tworzenie materiałów filmowych jest znacznie droższe niż innych treści, a jak wspomniałem wcześniej, są one mocno angażujące. Dodatkowym utrudnieniem będzie ciągły proces zmian algorytmów na platformach ograniczający zasięgi organiczne. W końcu są to organizacje, które też muszą zarabiać.

 

Michał Korzeniowski, social media manager w Grupie Interia

grafika

Wydarzenie rokuNajbardziej znaczącym wydarzeniem mijającego roku była dla mnie blokada kont byłego już prezydenta USA na FB, Twitterze i Instagramie w następstwie ataku Jego zwolenników na siedzibę Kongresu.

To cezura w ewolucji mediów społecznościowych, których administratorzy muszą reagować na incydenty mogące zachwiać porządkiem społecznym – nawet, gdy ich autorem jest ustępujący prezydent kraju. Takie działanie rodzi jednak wiele pytań choćby o odpowiedzialność serwisów, czy granicę pomiędzy swobodą wypowiedzi a nawoływaniem do działań niezgodnych z powszechnymi normami, czy prawem.

Z tym problemem serwisy borykały się od zawsze, nigdy jednak sytuacja nie był aż tak trudna, choćby biorąc pod uwagę obecną sytuację pandemiczną i tysiące publikowanych opinii - bardziej lub mniej racjonalnych – a niekiedy nieprawdziwych i niebezpiecznych.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Wideo na żywo - ten trend popularny był jeszcze przed pandemią, a czas lockdownów i kwarantan tylko uwypuklił atrakcyjność tego narzędzia. Streaming idealnie pasuje do wsparcia e-commerce, wizerunkowych działań marek/instytucji oraz prezentacji warsztatów czy konferencji. Istotnym elementem wskazującym dalszy rozwój meta platforms będzie (właściwie już jest) wprowadzenie facebook pay, pierwszego własnego systemu płatniczego w SM, a także rozwój platformy workplace – będącej m.in. grupowym komunikatorem i narzędziem dzięki któremu meta/facebook będzie mógł funkcjonować niejako wewnątrz firm. To odpowiedź na obecne realia – czyli pracę zdalną. W wielu sektorach nie widać już potrzeby powrotu do biur, stąd też rynek pracy w wielu branżach stał się globalny.

Również z tego względu na znaczeniu i popularności zyskuje LinkedIn. Będąc miejscem do wymiany merytorycznych opinii czy zawodowych porad również w środowisku międzynarodowym, daje olbrzymie możliwości komunikacji ponad wszelkimi podziałami. Na drugim biegunie pozostaje Tik Tok – jako dostawca niezmierzonej ilości atrakcyjnego dla odbiorców contentu.

Warto też zwrócić uwagę na rozwój samych komunikatorów, które nawet w większym stopniu niż SM determinowały nasze życie, przede wszystkim zawodowe. To już drugi rok na Teamsach, Discordzie, czy Zoomie - czy dalszy rozwój tych platform może wiązać się utratą wpływów „tradycyjnych” kanałów socialowych?

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?W 2020 roku media społecznościowe w naturalny sposób zdominowały nasze życie. Angażowaliśmy się społecznie, braliśmy udział w challenge’ach, a aktywność na różnego typu platformach zastępowała nam życie towarzyskie. Ten rok jest siłą rzeczy inny. Widzimy mniejsze zaangażowanie, trochę trudniej o przykucie uwagi, mniej chętnie bierzemy udział w społecznych akcjach czy nawet dyskusjach. Social media znowu stały się (coraz bardziej) atrakcyjnym kanałem sprzedażowym i (auto) promocyjnym.

Mam nadzieję, że ten spadek aktywności nie przyniesie złych skutków. Łatwiej zapominamy, że pandemia cały czas trwa, a osobom negującym ten stan rzeczy przybywa argumentów.

Ważne, aby informacje, które docierają do nowych użytkowników (a przybywa ich średnio ponad 2 miliony rocznie) w obiektywny sposób przedstawiały zagrożenia wynikające z pandemii jak i nie przekłamywały otaczającej nas rzeczywistości.

Największe wyzwania na 2022 rokSocial media stały się pierwszą linią frontu informacyjnego w walce z pandemią. I niestety w mijającym roku z tej batalii nie wychodzą zwycięsko. Publikowanie przez użytkowników treści negujących prace naukowców, podważanie badań, stawianie w wątpliwość potrzeby szczepień, czy w ogóle istnienia choroby – pomimo prób, platformy nie znalazły sposobu na eliminowanie takiego contentu. Podobnie jest w przypadku fake’ów czy treści obraźliwych. Czy znajdą na to rozwiązanie – jednocześnie nie tworząc systemu cenzury? I czy w ogóle jest to możliwe bez zmiany w nas samych – aktywnych użytkownikach?

Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z Ancymony, Tears of Joy, Artegence, K2 Precise, Eura7 i Socialyse

Katarzyna Czajkowska, social media group head w Ancymony

grafika

Wydarzenie rokuWydarzeniem roku jest „odkrycie” niebezpiecznego algorytmu, stosowanego przez Marka Zuckerberga dla zysku. Napisałam odkrycie w cudzysłowie, bo wydaje się, że wiele osób zapomniało, że Facebook, jak również inne platformy, to tylko narzędzia w rękach ludzi i reklamodawców i można je wykorzystywać na różne sposoby. Mowę nienawiści, nietolerancję, hejt, szerzą jak na razie ludzie, ewentualnie boty, również tworzone przez ludzi i jakkolwiek jest to realny problem, to dotyczy on naszych zachowań, które algorytmy wykorzystują, a nie wzmacniają. To nie pierwszy raz, kiedy Facebook jest oskarżany o przyczynianie się do zaostrzenia przebiegu wydarzeń, w tym roku zamieszek na Kapitolu, w 2018 ataków na społeczność muzułmańską w Mjanmie, wcześniej wydarzeń w krajach Ameryki Południowej, czy Bliskiego Wschodu, ale obarczanie odpowiedzialnością technologii, to wylewanie dziecka z kąpielą.

Na podobnej zasadzie w tym roku, jak i w poprzednich latach, pojawiła się fala wzmianek, że już nie tylko Facebook, ale także o zgrozo, LinkedIn, „tną zasięgi”. Co więcej, że robią to w nieprzewidywalny sposób i w dodatku w stosunku do osób, które wykonują wszystkie czynności, aby „usatysfakcjonować” algorytm. Rozumiem, że powielają takie sformułowania reklamodawcy, ale że robią to osoby mieniące się specjalistami w branży, tego nie rozumiem. Facebook i pozostałe kanały społecznościowe to narzędzia istniejące głównie dla zysku, jeśli mogą sprzedać odsłonę, spieniężyć zachowanie odbiorcy, to to zrobią. Obowiązuje zasada pay to play i choćby ktoś organicznie stanął na głowie, każdy portal, także społecznościowy, sprzeda „zasięg” temu, kto zapłaci.

Niedawna poważna awaria serwisów, wchodzących do obecnego środowiska Meta uświadamia, jak od tej technologii uzależnieni są użytkownicy oraz sami reklamodawcy. Część ludzi gotowa była obarczyć odpowiedzialnością własny telefon, czy dostawcę Internetu, niż pomyśleć, że Facebook się „zepsuł”. Sama odebrałam szereg telefonów od znajomych prowadzących firmy, którzy nie tylko nie mogli zamieścić zwykłego postu promocyjnego, ale nie mogli skontaktować się z dostawcą, (tak Messenger był ich jedynym źródłem kontaktu), zaktualizować menu, rozpocząć szkolenia online, czy stawić na umówionym wirtualnym spotkaniu. Wielu z nas nie myśli już o robieniu kopii zapasowych treści, zabezpieczaniu się w umowach na takie wypadki, czy chociażby opracowaniu alternatywnej ścieżki komunikacji, niedawna awaria uświadamia, że wieczne nie jest nawet „Metaverse”.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Jednym z trendów, który obserwuję jest szczególnie pojęta „kreatywność”, która może stanowić poważną konkurencję dla samej branży kreatywnej. Portale społecznościowe, jak Tik Tok, czy Instagram, egalitaryzują kreowanie wirtualnej rzeczywistości. Dostarczenie użytkownikom domowego studia nagrań, w połączeniu z faktem, że wielu reklamodawców jak dotąd nie przywiązywało dużej wagi do swojego społecznościowego kontentu wideo, może sprawić, że Pani Bożenka z telefonem w ręce, będzie miała większe zasięgi niż przedsiębiorstwo dysponujące milionowymi budżetami na reklamę. Na miejscu właścicieli studiów produkcyjnych co najmniej przemyślałabym zakup kilku telefonów, aby koszty produkcji nie były hamulcem do pojawienia się w sieci.

Kolejnym trendem jest „obecność”, której sprzyjają streamingi i relacje live. Ostatnimi czasy ludzie przyzwyczaili się już do jakościowego kontentu, który oferują im reklamodawcy. Ciekawe rozmowy, warsztaty, szkolenia, coraz częściej także w formie audio, są zdecydowanie bardziej angażujące, niż post w tej samej co zwykle formatce. Nie chodzi wszak o to, żeby się nie reklamować, ale coraz częściej znacznie skuteczniej będzie nas przekonywać autentyczna pracownica firmy odzieżowej, dealer samochodowy, czy kucharz, którzy mogą objaśniać właściwości produktu, rozdawać rabaty, czy słuchać indywidualnych próśb na czacie, niż najlepiej nawet skonstruowana reklama PLA.

W cenie w dalszym ciągu pozostaje „wpływ”, poparty w tym roku zjawiskiem, bo inaczej trudno to określić, jakim była współpraca firmy Koral z Ekipą Friza. Influencerzy mają ogromną moc, a odbiór Roberta Makłowicza, Piotra Cyrwusa, Magdy Gessler czy Olgi Bończyk w sieci podpowiada, że wiek i niekoniecznie internetowy rodowód, mają drugorzędne znaczenie. Wybór influencerów będzie jednak coraz trudniejszy, nie tylko ze względu na rosnącą konkurencję (i stawki) oraz brak pomysłu na wykorzystanie liderów opinii, szczególnie w przypadku tych reklamodawców, dla których samo zakupienie influencera powinno już przełożyć się na skuteczność. Po kliku głośnych dyskusjach z udziałem liderów opinii w tym roku, na czele z ostatnią burzą wokół Basi Kurdej-Szatan, należy brać pod uwagę, że coraz więcej influencerów, otwarcie formułuje swój poglądy i nie stroni od opinii politycznych. Zatem wyzwaniem dla reklamodawców będzie przede wszystkim to, jak zachować neutralność światopoglądową w świecie, który nie jest neutralny.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Wzrost konkurencji. W dalszym ciągu większość klientów pyta nas o analizy swojej bezpośredniej, ewentualnie pośredniej konkurencji. Wielu z nich nie bierze pod uwagę, że ich konkurentem w kanałach social wcale nie musi być duża marka z rodzimej branży, ale Pani Krysia z lokalnej firmy, która ma znacznie większą motywację, więcej pomysłów, a nierzadko i budżety, realizując strategię ongoing.

W dalszym ciągu bardzo wielu naszych klientów, również działających ongoingowo, wypuszcza treści organicznie lub dofinansowuje je naprawdę minimalnymi budżetami, podczas gdy w tym samym czasie feedy użytkowników „zalewane są” reklamami niewielkich biznesów, które targetują bardziej precyzyjnie, reagują szybciej i oferują bardziej jakościowy kontent, bo socjale, to nierzadko ich jedyny kanał promocji, a często także sprzedaży. Z punktu widzenia Facebooka nie ma znaczenia kto bierze udział w aukcji, ważne jak będzie optymalizował kampanię, a przejście na strategię flightową nie jest tutaj rozwiązaniem (to jednak temat na odrębny artykuł).

Największe wyzwanie na 2022 rokAby przestrzeń społeczną online zacząć traktować poważnie. Cały czas jeszcze rozmawiamy o mediach społecznościowych jako pewnej opcjonalnej przestrzeni, do której można wejść, z której można wyjść i o niej zapomnieć. Jak pokazują ostatnie wydarzenia społeczne i polityczne, tak nie jest. Wydarzenia realne mają wpływ na dyskusje i zachowania w sieci, a co gorsze te ostatnie mają wpływ na zachowania i wiedzę w życiu realnym.

Najważniejsze będzie zapewnienie bezpieczeństwa i to co najmniej na dwóch poziomach. Z jednej strony bezpieczeństwo samej sieci, ochrona użytkowników przed włamaniami na konta, kradzieżą danych, zapewnienie bezpieczeństwa transakcji i kontaktów online. Z drugiej strony bezpieczeństwo w życiu realnym, co w tym roku dobitnie pokazała ilość fałszywych informacji na temat szczepień przeciwko COVID-19, jak również dotyczących samej pandemii. Sprawę utrudnia fakt, że wszystko dzieje się na tyle szybko, że trudno sobie przygotować scenariusze na przyszłość. Być może real time marketing za jakiś czas nie będzie oznaczało trafnej reakcji na rogalika na drzewie, ale odpowiednią postawę wobec łamania praw kobiet, a wartości, misja i wizja marek nabiorą nowego znaczenia.

 

Szymon Grzybczyk, social media manager w agencji Tears of Joy

grafika

Wydarzenie rokuWydarzenie roku to TikTok i wszystko, co się wokół niego dzieje. Nowe formaty reklamowe, coraz więcej firm tworzących viralowy content i kolejne fale użytkowników. 2021 rok był jednym z ostatnich momentów na wykorzystanie pierwszej fali popularności tej aplikacji. Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022„Odchodzimy z Facebooka” – może nie był to najważniejszy trend, ale pokazał, że coś się zmienia, również w podejściu brand managerów. Coraz więcej marek rezygnuje z Facebooka na rzecz prowadzenia innych kanałów – zwłaszcza w kontekście budowania świadomości marki. Chociaż Nike na swoich kanałach SoMe nie publikuje nic już od 2019 roku, tak wśród polskich klientów dopiero teraz widać zainteresowanie takimi ruchami.

W 2022 roku wciąż będziemy obracać się w trendach związanych z treściami wideo, ale przyciągnięcie uwagi nie będzie już tak łatwe jak kiedyś. Dlaczego? Głównie ze względu na coraz większą ilość treści oraz gorsze możliwości targetowania reklam na Facebooku czy Instagramie, związane z nowymi zasadami prywatności. Kreatywność, wyczucie i inteligencja emocjonalna znowu wrócą do łask – w dużej mierze przez utrudnioną analitykę w menadżerach reklam.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia sprawiła, że musimy być bardziej elastyczni niż kiedykolwiek wcześniej. Zmiany planów w briefach, budżetach, sesjach zdjęciowych itp. są na porządku dziennym. Ci, którzy działają sprawnie, a ich projekty nie utykają w wydłużającym się procesie przenoszenia „zgód” na innych, są w o wiele lepszej pozycji.

Największe wyzwanie na 2022 rokMateriały „live”. W czasach pierwszych lockdownów pomagały nam być w kontakcie z kulturą. Zgodnie z prognozami... już wkrótce mają stanowić ponad 20% całego ruchu wideo. To moment, w którym warto spróbować w kreatywny sposób wykorzystać je w działaniach swojej marki.

 

Izabela Zbrzeźniak, social media specialist w Artegence

grafika

Wydarzenie rokuWybór był prosty. Lato należało do lodowej Ekipy. Sprzedaż była rekordowa, a lody Ekipy stały się najbardziej popularnym produktem w 40-letniej historii firmy Koral. Siłę influencerów, przemawiających zwłaszcza do Generacji Z, zobaczyliśmy w tym roku jeszcze kilka razy. Czy to w przypadku innego produktu Koral – napoju Ekipy czy współpracy równie znanego Teamu X z marką kosmetyczną Ingrid Cosmetics, której paletki do makijażu chciała używać niemal każda nastolatka.

Dużo zmian nastąpiło w samych mediach społecznościowych. TikTok wprowadził promowanie postów, zakładkę dla zweryfikowanych sprzedawców, nowe formaty reklamowe i ich targetowanie oraz lead building. Możemy w końcu sprawdzić finalny wygląd video, a długość filmów zwiększyła się do maksymalnie 5 minut. Prowadzący firmowe konta mogą korzystać z funkcji automatycznego odpowiadania na zapytania swoich klientów. Fani będą mogli płacić swoim idolom za rozmawianie z nimi “na priv” dzięki Shoutouts. Na Instagramie SWIPE UP przeistoczył się w Link. W końcu(!) może dodawać go każdy użytkownik (wcześniejsze ograniczenie to 10 000 obserwujących). I jedną z najważniejszych nowości na Instagramie w 2021 było pojawienie się Reels (rolek) w odpowiedzi na rosnący fenomen TikToka. Już teraz Instagram faworyzuje rolki i podrzuca nam coraz to nowsze video na nasz feed. Kto nie będzie tworzył contentu na Reels – może zapomnieć o dobrych zasięgach i zaangażowaniu.  

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Rok 2021 kręcił się wokół TikToka, podcastów i influencer marketingu, który stał się już influencer sales. Przy tym ostatnim warto się zatrzymać i cieszyć się z faktu, że w końcu weszliśmy na wyższy poziom transparentności, a influencerzy zaczęli oznaczać materiały sponsorowane w kanałach społecznościowych. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez LifeTube i IQS konsumenci bardziej ufają influencerom oznaczającym współpracę z markami.

Jakie trendy może przynieść nam rok 2022? Wydaje się, że LIVE Shopping, który już opanował rynek azjatycki, będzie bardzo popularny. Według badań iResearch, w Chinach wartość rynku sprzedaży z live commerce ma wzrosnąć do 423 mln dolarów do końca 2022 roku. Od Facebooka i Instagrama możemy oczekiwać w 2022r. większej liczby postów z możliwością zakupu, usprawnienie procesów płatniczych czy rozwój Facebook Pay.

Jak mocno pokochaliśmy krótkie formy video pokazuje fenomen TikToka, który miesięcznie ma 689 milionów aktywnych użytkowników na świecie. Cały rok 2021 należał właśnie do TikToka! Wystraszyło to twórców Instagrama, którzy wprowadzili Reels czy YouTube, którzy promują 15-sekundowe video YouTube Shorts¬. Myślę, że krótkie formy video będą towarzyszyć nam także w 2022 roku. Instagram Reels i TikTok będą miejscami, w których marki będą musiały się pojawić - czy z własnym contentem czy influencerskim.

Co powiecie, aby w 2022 wyjść z bańki informacyjnej? Facebook, który stara się walczyć z lawiną fake newsów, wprowadza możliwość kontrolowania tego, co widzimy w Aktualnościach. W 2022 będziemy mieli większe możliwości, aby zapanować nad algorytmem i oglądać content, który może zainteresować użytkownika, a nie taki jaki podpowiada serwis.  Może dzięki temu będziemy mieli okazję poznać poglądy, opinie i treści inne niż nasze własne.

Ostatni, ale bardzo ważny trend to społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), która w ciągu ostatnich miesięcy wróciła do łask. W większym stopniu zaczęliśmy zwracać uwagę na działania marek i wpływ jaki ich działalność ma na świat i społeczeństwo. Wymagamy transparentności w działaniach, konkretnych akcji i dostępu do danych. Media społecznościowe, dzięki wysokim zasięgom, stały się idealnym miejscem, aby w komunikacji podkreślać działania CSR.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Przeszliśmy na tzw. pandemiczny content wokół czterech “C” - Community, Contactless, Cleanliness, Compassion. W komunikacji marek możemy znaleźć więcej emocji, pocieszenia czy empatii. To mogło wpływać na budowanie brand love. Pozostanie w domach skutkowało dłuższym czasem spędzonym przed ekranem komputera i telefonu. Tam szukaliśmy rozrywki, edukacji, rozmów.

Tone of voice i działania reklamowe musiały być tworzone z pewną dozą ostrożności. Środowisko mediów społecznościowych było bardzo dynamiczne, dlatego ważnym elementem była elastyczność i przygotowanie na niewiadomą. Założone roczne strategie mogły ulec zmianie w ciągu jednego dnia. Kluczem do sukcesu był zgrany i szybko reagujący zespół.

Zmienił się też model pracy. W większości przeszliśmy na model hybrydowy, który wymaga od nas dużej dyscypliny. Musieliśmy znaleźć sposób pracy, który nie zabije w nas kreatywności, mimo społecznego dystansu. Ważną kwestią stało się dbanie o zdrowie psychiczne i umiejętność rozdzielenia pracy i życia osobistego.

Największe wyzwanie na 2022 rokW 2021 roku wycofano z użycia Facebook Analytics oraz Facebook Insights Audience, co jest pokłosiem zaostrzenia przepisów dotyczących prywatności. Nowym wyzwaniem w 2022 roku będzie nowe podejście do analityki, targetowania i mierzenia efektywności kampanii.

Czasy perfekcyjnie dopracowanych wpisów i tworzenia idealnej estetyki bezpowrotnie minęły. Konsumenci oczekują od marek autentyczności i transparentności. Chcą zajrzeć za kulisy i poczuć z firmą więź. Nowa tendencja, która była mocno widoczna w roku 2021, to oczekiwanie wyraźnego stanowiska w kwestiach społecznych i politycznych. Badania Deloitte pokazują, że jedna trzecia konsumentów poniżej 25. roku życia, kupując kosmetyki, zwraca uwagę przede wszystkim na kwestie zrównoważonego rozwoju. To pokazuje, że konsumenci coraz częściej wybierają marki zgodne ze swoimi ideałami i przekonaniami. Zatem czy marki wykażą się większą wrażliwość na nierówności społeczne i zrównoważony rozwój? Zobaczymy w 2022 roku i bądźmy dobrej myśli.

Zuzanna Orman Kołodyńska, paid social team leader w K2 Precise (Grupa K2)

grafika

Wydarzenie rokuMyślę, że najważniejszym i najgłośniejszym wydarzeniem tego roku była światowa awaria Facebooka. Kilka godzin totalnej dezorientacji i paniki. Temat na tyle poważny, że dotknął większość z nas – dla użytkowników był odcięciem od możliwości korzystania z aplikacji, ale też ograniczeniem kontaktów z bliskimi.

Twórcom i influencerom awaria uświadomiła, jak bardzo oni i ich praca są zależni od Facebooka i Instagrama. Awaria miała także ogromny wpływ na przedsiębiorców. Pokazała, jak niebezpieczne jest opieranie całego biznesu i komunikacji z klientami wyłącznie za pośrednictwem jednego portalu. W takim przypadku zatrzymuje się bowiem cała sprzedaż i możliwość świadczenia usług.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Trendem, który obserwujemy w social mediach w 2021 roku, jest oczywiście gigantyczny rozwój TikToka. Z nowinki stał się niemal obowiązkową platformą reklamową, o którą coraz częściej pytają nasi klienci.

A co przyniesie 2022 rok? Facebook nie przestaje zadziwiać. Sądzę, że rynek szybko zacznie reagować na wizjonerskie plany Marka Zuckerberga. Bo choć o Internecie jutra słyszeliśmy już od jakiegoś czasu, to dopiero ostatnia konferencja szefa Facebooka – a właściwie Mety – sprawiła, że o temacie zrobiło się naprawdę głośno. Do futurystycznych planów dołączają kolejni wielcy gracze technologiczni – Microsoft, Epic Games czy Nvidia. A nasze rodzime CCC już rekrutuje na stanowisko Future Tech Experience Managera, który będzie odpowiedzialny za "rozwijanie wirtualnej rzeczywistości".

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia przeniosła życie do online’u. Okazało się, że właściwie wszystko jesteśmy w stanie załatwić w domowym zaciszu z fotela czy kanapy z telefonem w ręku. I o ile zakupy w sklepach internetowych nie były dla nas żadną nowością – wzrosła jedynie ich skala – to przeniesienie pracy, szkoły, a nawet spotkań prywatnych do wirtualnego świata było czymś niecodziennym. Czy miało to wpływ na pracę domów mediowych? Oczywiście! Kolejne obostrzenia wprowadzały ogromną dezinformację oraz wstrzymanie rocznych strategii i planów. Szybko okazało się jednak, że na pandemii wygrali ci, którzy umieli szybko dostosować się do nowych realiów. Zamknięcie sklepów stacjonarnych zwiększyło znaczenie działań internetowych. Wiązało się z przeplanowaniem rocznych budżetów właściwie od zera.  

Największe wyzwanie na 2022 rokWyzwań, jakie stawia przed nami kolejny rok, jest wiele. Pojawiają się niemal w każdym aspekcie social mediów – w budowaniu wizerunku marki, w utrzymaniu skali zaangażowania użytkowników. Ogromne wyzwanie czeka także świat inflencerów.

2021 rok pokazał ciemną stronę współpracy z twórcami. Po pierwsze UOKIK coraz bardziej przygląda się tego typu działaniom wyłapując kryptoreklamy i scam. Po drugie na przestrzeni ostatnich miesięcy mieliśmy okazje obserwować fałszywe zaangażowanie inflencerów w istotne społeczne tematy. Pojawiały się wpisy opatrzone popularnymi w danej chwili hashtagami (np. #strajkobiet), które nie nawiązywały w żaden sposób do ich tematyki. Warto zadać sobie pytanie, czy reklamowanie pudełka czekoladek pod hasłem #anijednejwięcej to spryt, czy brak moralnych barier? A właśnie dbanie o wizerunek będzie moim zdaniem jednym z kluczowych wyzwań w 2022. Wydaje mi się, że jako coraz bardziej świadome społeczeństwo zaczynamy oczekiwać od reklam czegoś więcej niż pokazywanie produktów. Już dziś widzimy brandy, które radzą sobie z tym doskonale. Idealnym przykładem jest głośna w ostatnich tygodniach kampania „Jestem kobietą” marki YES czy „Pierz, susz i noś dłużej” Elektrolux’a. Kampanie reklamowe, które zapadają w pamięć to te, w których marka wpisuje się w jakąś ideę, chce nam pokazać swoje stanowisko w ważnej kwestii.

 

Agnieszka Skrabalak, head of creative w Eura7

grafika

Wydarzenie rokuJedno z ostatnich i głośniejszych wydarzeń minionego roku to z pewnością zmiana nazwy spółki Facebooka. Nowa nazwa Meta odnosi się do konceptu Metaverse, czyli współistnienia, tworzenia wielu wirtualnych światów oraz przechodzenia swobodnego z jednego do drugiego. W przyszłości koncept może mieć spory wpływ również na media społecznościowe, dając nowe sposoby i narzędzia do tworzenia kreatywnych treści.

Próbując przypomnieć sobie najważniejsze wydarzenia z 2021, pierwsze na myśl przychodzą wpadki marek czy influencerów. Na językach wielu internautów był choćby temat komunikacji sklepów żabka w social mediach, „zainspirowanej” działaniami @frogshoposting, potyczki Sylwestra Wardęgi i Wersow w kwestii praw autorskich do logo influencerki czy na przykład niefortunna kampania H&M utrwalająca szkodliwe stereotypy na temat płci.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022W 2021 mogliśmy zauważyć przede wszystkim wielki rozwój krótkich form video, zapoczątkowany przez Tiktoka, poprzez instagramowe funkcje Reels aż po 15-sekundowe YouTube Shorts. Szacuje się, że w 2022 roku 82% publikowanych treści będzie mieć właśnie formę video, dlatego bez względu na to, czy mówimy tutaj o krótkich, czy dłuższych formatach, treści video nadal będą tymi najbardziej wartościowymi i docenianymi.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Czas pandemii wpłynął na różne dziedziny naszego życia, w tym aspekty związane z obecnością online i konsumpcją mediów społecznościowych. Z pewnością największym wygranym pandemii wciąż jest TikTok. To właśnie ta aplikacja zdobyła w ostatnim roku najwięcej nowych użytkowników. Serwis dzięki swoim funkcjom pozwala zaspokoić bardzo dużo ludzkich potrzeb: kreatywność, tworzenie, rozrywkę oraz akceptację i uznanie.

Na co również warto zwrócić uwagę to przenikanie TikToka do przestrzeni mediów tradycyjnych i wielu ciekawych partnerstw — choćby sponsorowanie przez TikToka turnieju Euro 2020.

W związku z tym TikTok przestał  być traktowany jako aplikacja służąca wyłącznie do zabawy, wypełniona tańczącymi nastolatkami. Dzisiejszy TikTok to użytkownicy, którzy aktywnie uczestniczą w tworzeniu i oglądaniu contentu z różnych kategorii. Zobaczymy tu niesamowitą ilość treści, które dostarczają rozrywki, ale również edukują, dostarczają eksperckiej wiedzy, czy zachęcają do rozwijania pasji.

Największe wyzwanie na 2022 rokPomimo powtarzanych co roku prognoz o śmierci Facebooka, serwis marka Zuckerberga wciąż jest liderem wśród platform społecznościowych i nic nie zapowiada tego, aby jego sytuacja była wkrótce zagrożona. Portal wciąż się rozwija zarówno pod kątem funkcjonalności, jak i narzędzi reklamowych i biznesowych.

E-commerce, live shopping, AR, Metaverse to obszary, w których kierunku rozwijać będzie się nie tylko serwis Zuckerberga, ale również pozostałe serwisy społecznościowe. Dodając do tego współprace z influencerami, może sprawdzić, że działania marketingowe marek w 2022 roku mogą okazać się naprawdę ciekawe.

 

Paweł Modzelewski, head of Socialyse, Havas

grafika

Najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce

W każdym raporcie na temat postpandemicznych zmian i trendów można przeczytać o przyspieszonej digitalizacji, w tym dużej roli mediów społecznościowych. Miało to duży wpływ na realizowane kampanie w 2021, które przy braku wielu innych narzędzi offline’owych z większą intensywnością wykorzystywały media społecznościowe.

Pierwszym takim przykładem jest Żywiec Męskie Granie #wdomu, bardzo udana kampania wykorzystująca moc transmisji live w mediach społecznościowych. Znana formuła została przeniesiona do naszego domu, podłączając się przy okazji do trendu związanego ze wzrostem empatii – koncertowi i transmisji towarzyszyła zbiórka pieniędzy na walkę z koronawirusem, która była organizowana na Siepomaga.pl.

W minionym roku nie sposób nie wspomnieć o zwycięzcy kategorii Best Use Of Social Media tegorocznych Mixx’ów, co więcej, również zwycięzcy w kategorii Best In Show – kampanii „Najmłodszy headhunter na świecie”. Kampania pokazuje, że kluczem do sukcesu jest pomysł, a nie wykorzystanie mnogości technologicznych rozwiązań danej platformy. Nie bez znaczenia jest też oczywiście szczytny cel kampanii. Kampania głównie bazowała na LinkedIn. Przy okazji tego serwisu warto wspomnieć o kampanii promującej serial The Office polegającej na stworzeniu profilu głównego bohatera – Michała Holca i jego pseudo coachowych bon motów. Cieszy na pewno to, że doczekaliśmy się dwóch niestandardowych realizacji na LinkedIn.

Lody Koral – tu na uwagę zasługuje może nie sama aktywacja, bo ona nie miała w sobie za wiele kreatywności, ale hype, który się potem wytworzył. Jako, że szukamy „najciekawszych akcji” – ta z pewnością do niej należy. Na pewno było to niesamowicie ciekawe doświadczenie dla wielu osób żyjących z boku bańki influencerskiej, którzy otwierali oczy ze zdumienia patrząc na to, jak akcja ta rezonowała wśród młodszej części społeczeństwa.

Wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social mediaPowstanie metawersum – 2021 był rokiem, w którym cała koncepcja została zainicjowana i póki co jeszcze nie dotknęła typowego użytkownika mediów społecznościowych, ale parafrazując klasyka „wiemy, że coś się dzieje”. Wizja jest jak najbardziej realna – fakt, że niedługo wszyscy będziemy wchodzić w interakcje dzięki kombinacji świata cyfrowego i fizycznego. Nasze cyfrowe awatary będą jeść, kontaktować się, spotykać, robić zakupy – myślę, że z taką perspektywą marki na pewno będą ochoczo wchodziły w ten świat. Pewnie nawet go będą kształtowały.

Drugim wydarzeniem jest poruszenie wśród influencerów wywołane zainteresowaniem się ich kontraktami przez UOKiK. Tu mamy dwie kwestie. Pierwsza to nieoznaczanie przez nich materiałów promujących produkty lub usługi jako reklama, co może zostać uznane jako wprowadzanie konsumentów w błąd. Drugi, to promowanie tzw. scamu, czyli działanie, które jest już celowym wprowadzeniem w błąd. Pytaniem otwartym na 2022 rok jest to, jak mocno te działania uregulują rynek, który głosami samych twórców przez lata manifestował prawdziwość, zaufanie i wiarygodność.

Na ocenę branży mediów społecznościowych niewątpliwie wpłynie to, jaką rolę odegrały w dobie pandemii. Sytuacja związana z Covid-19 pokazała, jak ważna jest skuteczna i szybka walka z dezinformacją. Media społecznościowe bowiem stały w centrum infodemii, czyli epidemii informacyjnej, podczas której każdy użytkownik poddawany zostawał (i wciąż zostaje) działaniom fake newsom. Dlatego coraz częściej będziemy spotykać się z działaniami fact – checkingowymi.

Te trzy wymienione elementy będą też stanowiły dla branży największe wyzwanie w kontekście nowych narzędzi, regulacji prawnych oraz percepcji wiarygodności mediów społecznościowych.

Jakie nowinki technologiczne, trendy będą miały istotny wpływ na social media marketing w Polsce w 2022 roku?Nie wiem czy to będzie już 2022, być może będzie jeszcze za wcześnie, ale na pewno metawersum Facebooka z całym jego inwentarzem będzie kształtował dyskusje o konsumpcji mediów społecznościowych i ogólnie o relacjach konsumentów ze światem cyfrowym. Internet w przestrzeni trójwymiarowej, jak określa metawersum sam Zuckeberg zrewolucjonizuje nasze życie. To już nie będą nowe formaty, to będzie zdefiniowanie marketingu na nowo. Przewrotnie można powiedzieć, że reklama i komunikacja w metawersum najwięcej będzie czerpała z obecnych dokonań z reklamy w gamingu. Już dzisiaj można słyszeć wiele złośliwych porównań do Second Life, wyprzedzającej swoją epokę platformy.

Drugim szeroko dyskutowanym trendem będzie  NFT, czyli Non-Fungible Token. Innymi słowy unikalna, cyfrowa wartość. NFT zaczynają dominować w świecie rozrywki, sztuki i handlu. Nie działoby się to gdyby nie rozwój gospodarki opartej o blockchain. Oczywiście, żeby technologia weszła pod strzechy musimy ją zrozumieć i widzieć korzyści z jej użytkowania – w Polsce o NFT głośno się zrobiło, kiedy można było kupić „cyfrową miłość” instagramerki Martiernti albo „kawałek” Dody. Jestem przekonany, że 2022 rok przyniesie jeszcze bardziej zdumiewające inicjatywy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska