Liderem sprzedaży ogółem* dzienników ogólnopolskich pozostaje"Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Sprzedaż gazety wstyczniu 2009 r. wyniosła 470 568 egz., czyli o 11 proc. mniej niżw analogicznym okresie 2008 roku - wynika z najnowszych danychZwiązku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portalWirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż zajmującej drugie miejsce "Gazety Wyborczej"(Agora) wyniosła 375 513 egz. Jest to wynik o 10 proc. gorszy niż wstyczniu 2008 roku.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express" (Murator), któryzwiększył swoją sprzedaż o 1,5 proc. do 206 500 egz.
Tuż za podium znalazła się "Rzeczpospolita" (Presspublika),która zanotowała spadek o 10 proc. W styczniu br. tytuł sprzedawałsię w ilości 134 656 egz.
Na szóste miejsce spadł "Dziennik" (Axel Springer Polska) ześrednią sprzedażą ogółem wynoszącą 92 578 egz. (spadek o 40proc.).

W styczniu br. w porównaniu z grudniem ur. spadła sprzedażwiększości tytułów ogólnopolskich - na przeciwnym biegunie"Dziennik", głównie dzięki nowemu modelowi prezentowania danychprzez ZKDP.
Dane ze stycznia 2009 r. zostały przygotowane po raz pierwszywedług nowej wersji "Regulaminu kontroli" ZKDP, w której zmienionezostały m.in. zasady prenumeraty tzw. pakietów pism, składającychsię z co najmniej dwóch tytułów kontrolowanych przez ZKDP.Poprzednio do prenumeraty można było zaliczyć tylko jeden z nich, apozostałe były kwalifikowane jako "inne płatne formyrozpowszechniania". Obecnie, po spełnieniu określonych warunków, doprenumeraty można zaliczyć wszystkie tytuły. Przykładem prenumeratypakietowej jest oferta "Dziennik" + "Gazeta Prawna", któradotychczas była kwalifikowana do rubryki "prenumerata" w przypadku"Gazety Prawnej" i jako "inne płatne formy rozpowszechniania" wprzypadku "Dziennika".

*sprzedaż ogółem to sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie -taki sposób prezentowania danych rekomenduje ZKDP. W prasieprzedstawiane są wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatnerazem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - sprzedaż wramach której gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30%ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków sprzedażyegzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane przezwydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. wsamolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych wzamian za towary lub usługi.











