Wpływy Starcomu zmalały o 3,8 proc., zysk wzrósł do 24,4 mln zł

Dom mediowy Starcom (należący do Publicis Groupe) w ub.r. zanotował spadek przychodów reklamowych o 3,8 proc. do 1,03 mld zł. Firmie udało się ograniczyć koszty operacyjne o 5 proc. do 1 mld zł, dzięki czemu poprawiły się jej wyniki rentowności, zysk netto wzrósł z 14,57 do 24,37 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wpływy Starcomu zmalały o 3,8 proc., zysk wzrósł do 24,4 mln zł

Przychody Starcomu zmalały z 1,07 do 1,03 mld zł. Wpływy z działalności mediowej zmniejszyły się z 1,05 do 1,01 mld zł, a przychody oddział Re:Sources Poland, zajmującego się prowadzeniem ksiąg rachunkowych dla różnych polskich spółek należących do Publicis Groupe - z 21,77 do 20,52 mln zł.

Wpływy krajowe Starcomu spadły z 1,04 mld zł do 964,71 mln zł, natomiast te z zagranicy poszły w górę z 36,13 do 68,59 mln zł.

grafika

Starcom należy do koncernu marketingowego Publicis Groupe, natomiast bezpośrednim właścicielem domu mediowego jest agencja reklamowa Leo Burnett. Przychody Starcomu od innych firm z Publicis Groupe w ub.r. wyniosły 81,9 mln zł, wobec 60,56 mln zł rok wcześniej.

W ub.r. na takie wpływy złożyło się przede wszystkim 24,81 mln zł od Starcom Worldwide, 21,3 mln zł od SMG Poland i 20,3 mln zł od Publicis Groupe Holdings.

grafika

- Starcom konsekwentnie rozwija swoje pozycjonowanie, które opiera się na dogłębnym zrozumieniu konsumenta, jego relacji z markami i technologiami. Tworząc strategie Starcom wykorzystuje wiedzę z psychologii, ekonomii behawioralnej (wykorzystanie heurystyk) neuro -science, antropologii kulturowej i kognitywnej, a w doborze mediów zaawansowaną analitykę opartą na danych pokazujących efekty biznesowe i marketingowe, a nie tylko mediowe - opisano w sprawozdaniu firmy złożonym w KRS.

Dodano, że dzięki temu Starcom realizuje więcej projektów analitycznych (modelowanie POEM, multitouch atribution, direct TV) i badawczych (mierzenie wpływu mediów na konkretne KPI marketingowe). - To podejście Starcom przekuwa na konkretne rekomendacje tworząc i wykorzystując autorskie frameworki (digitalowy, influencerski, danych), wysokie kompetencje w planowaniu kampanii video (GRP Booster, Direct TV), a także na budowanie całości doświadczeń na ścieżce konsumenta - wyliczono.

W tegorocznym raporcie RECMA dom mediowy Starcom, tak samo jak MediaCom, został uznany za dominujący na polskim rynku, zajął pierwsze miejsce w zestawieniu, uzyskując 21 pkt.

Koszty 5 proc. w dół, 15 pracowników więcej

Wydatki operacyjne Starcomu poszły w dół o 5 proc. - z 1,05 do 1 mld zł. koszty usług obcych, czyli głównie zakupu powierzchni reklamowych w mediach, zmalały z 985,37 do 921,47 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 50,75 do 60,48 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 9,91 do 10,93 mln zł. W ub.r. w firmie pracowało średnio na etacie 488 osób, o 15 więcej niż rok wcześniej.

Na amortyzację spółka przeznaczyła w ub.r. 1,75 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - 1,43 mln zł, wobec odpowiednio 1,43 i 1,6 mln zł w 2018 roku. Natomiast pozostałe koszty rodzajowe zwiększyły się z 4,98 do 5,83 mln zł.

Na zakup usług od innych firm z koncernu Publicis Groupe Starcom wydał 22,41 mln zł, z czego 11,55 mln zł od SMG Poland, a 5,03 mln zł od Publicis Groupe Holdings.

grafika

Rentowność w górę, przez koronawirusa spodziewany spadek budżetów klientów

Znacząco poprawiły się wyniki rentowności Starcomu. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 19,23 do 30,77 mln zł, zysk operacyjny - z 18,92 do 31,51 mln zł, zysk brutto - z 18,27 do 30,43 mln zł, a zysk netto - z 14,57 do 24,37 mln zł.

W ub.r. firma zapłaciła 6,06 mln zł podatku dochodowego, wobec 3,7 mln zł rok wcześniej.

W sprawozdaniu krótko skomentowano konsekwencje epidemii koronawirusa, zaznaczając, że nie można oszacować konsekwencji ilościowych i jakościowych z powody dynamiki tej sytuacji i braku podobnych wydarzeń w przeszłości.

- W związku z sytuacją epidemiologiczną w 2020 roku zarząd spółki spodziewa się zmniejszenia budżetów marketingowych klientów, co przełoży się na spadek obrotów oraz w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na sytuację finansową - przyznano.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-reklamy-telewizyjnej-odzywa-ale-w-calym-roku-moze-zmalec-nawet-o-20-proc-opinie,7170523910895745a ##

- Na bieżąco analizujemy sytuację spółki w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19 w Polsce, w tym uwarunkowania, istotnie wpływające na generowane wyniki finansowe i sytuację gospodarczą spółki. Podejmujemy stosowne odpowiednie działania i środki prewencyjne. Spodziewamy się wahań popytu w krótkim okresie i ryzyko to ograniczamy poprzez wdrożenie na bieżąco planów awaryjnych. Perspektywy krótkoterminowe są obarczone dużym stopniem niepewności, ale spodziewamy się pozytywnego rozwoju po stronie popytu w perspektywie średnio- i długoterminowej mając na uwadze pozycję rynkową spółki - dodano.

grafika

Jakie są wyniki innych polskich firm z Publicis Groupe?

W ub.r. agencja reklamowa Publicis Poland zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 26,2 proc. do 33,16 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 4,78 do 1,12 mln zł. - Rok 2019 przebiegał pod znakiem renegocjacji istniejących kontraktów oraz pewnego spowolnienia działań klientów ze względu ogromną aktywność rok wcześniej - opisała firma w sprawozdaniu. Należąca do niej spółka Publicis Lion miała 14,72 wpływów i 224 tys. zł zysku.

W przypadku agencji reklamowej Leo Burnett Warszawa przychody sprzedażowe zmniejszyły się o 21,7 proc. do 21,85 mln zł, a zysk operacyjny z 1,69 do 1,47 mln zł. Natomiast zysk netto firmy poszedł w górę z 30,23 do 39,1 mln zł, głównie dzięki dywidendom od Starcomu i SMG Poland.

Agencja produkcyjna Prodigious w ub.r. zanotowała spadek przychodów o 4,6 proc. do 15,65 mln zł oraz zysku netto z 2,41 mln zł do 511,7 tys. zł. Ponad połowę przychodów zapewniła firmie agencja reklamowa Saatchi&Saatchi IS.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów