Stres w pracy? Nie, dziękuję!" - inauguracja ogólnoeuropejskiej kampanii

7 kwietnia 2014 r. w Brukseli i wielu miastach Unii Europejskiej, w tym także w Warszawie, rozpoczyna się dwuletnia, ogólnoeuropejska kampania zatytułowana „Stres w pracy? Nie, dziękuję!“, która stanowi odpowiedź na coraz bardziej powszechny i niepokojący problem stresu zawodowego w Europie. Jej inicjatorem jest Europejska Agencja Zdrowia i Bezpieczeństwa w Pracy (EU-OSHA), której badania wskazują, że ponad połowa pracowników uznaje stres zawodowy za powszechnie występujący w ich środowisku pracy. Jednocześnie zaledwie czterech na dziesięciu pracowników uważa, że ten problem jest właściwie zarządzany w ich firmach. Niemniej, zarówno pracodawcy, jak i zatrudnieni mogą wspólnie zapobiegać ryzyku psychospołecznemu i szukać właściwych rozwiązań. Kampania „Stres w pracy? Nie, dziękuję!“ ma na celu ułatwienie im tego zadania.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Na problem stresu zwracają uwagę László Andor, Europejski Komisarz ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego, Vasilis Kegkeroglou, grecki Minister Pracy i Opieki Społecznej, reprezentujący grecką prezydencję w Radzie UE oraz dr Christa Sedlatschek, Dyrektor Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy. Podkreślają, że konieczne jest rozwiązywanie problemów wynikających z nasilania się stresu zawodowego i zachęcali przedsiębiorstwa (zarówno prywatne, jak i publiczne), do współpracy w tym zakresie. Zapobiegając zagrożeniom psychospołecznym, mają bowiem szansę chronić nie tylko zdrowie swoich pracowników, ale także poprawić produktywność firm.

Skuteczne zarządzanie stresem i innymi zagrożeniami psychospołecznymi jest jednym z głównych wyzwań w zapewnianiu zdrowia, bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia pracowników europejskich – mówi Komisarz Andor: Przedsiębiorstwa nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie stresu, który wpływa na zwiększenie absencji w pracy i zmniejszenie produktywności firmy. W podejściu europejskim i strategii dotyczącej bezpieczeństwa pracy kładzie się nacisk na to, że lepsza ochrona zdrowia psychicznego zatrudnionych, stanowi kluczowy czynnik w zapobieganiu chorobom zawodowym. Zdrowe i bezpieczne środowisko pracy jest istotne nie tylko dlatego, że pozwala pracownikom pracować dłużej, ale również dlatego, że zapewnia im zdrowie i dobrą kondycję również wtedy, gdy będą na emeryturze. Jestem przekonany, że nowa kampania EU-OSHA dotycząca stresu i ryzyka psychospołecznego, znacząco podniesie świadomość nt. tego problemu.

Kampania „Stres w pracy? Nie, dziękuję!“, zaplanowana na lata 2014-15, jest świetną okazją do tego, aby podkreślić potrzebę zmierzenia się ze zjawiskiem stresu zawodowego, dodaje Vasilis Kegkeroglou. Kampania zapewnia niezbędne narzędzia i porady dla pracodawców, managerów, pracowników i ich przedstawicieli.

Dr Sedlatschek, jako dyrektor EU-OSHA, która jest inicjatorem kampanii, odnosi się do jej celów i założeń: Mimo stale rosnących kosztów związanych ze stresem w pracy, wciąż jeszcze ten problem jest bagatelizowany. Przeprowadzone na zlecenie EU-OSHA badanie ESENER wykazało, że ponad 40% pracodawców uważa, że stresem,

2

w porównaniu z innymi kwestiami bezpieczeństwa i zdrowia w pracy, zarządza się znacznie trudniej. Dzięki tej kampanii chcemy zwiększyć świadomość społeczną dot. tego problemu i zapewnić wsparcie w zarządzaniu ryzykiem psychospołecznym. Stres zawodowy dotyczy całej organizacji i powinien być adresowany zarówno do pracowników, jak i pracodawców.

Co stresuje pracowników w Polsce?

Polskie badania na temat stresu zawodowego1 pokazują, że dla pracowników najbardziej stresujące są: ryzyko utraty zdrowia i życia, zagrożenie zwolnieniami z pracy i zła organizacja pracy, w tym zbyt duża biurokracja. Wskazuje na to ponad 65% respondentów, a ponad 90% z nich odczuwa z tego powodu stres.

Z badań wynika także, że na poziom niezadowolenia z pracy mają wpływ przede wszystkim: niezadowalająca wysokość wynagrodzenia i świadczeń socjalnych, ograniczone możliwości rozwoju zawodowego oferowane przez firmę oraz warunki, w jakich praca jest wykonywana. Największe zadowolenie pracownicy wyrażają ze swoich relacji ze współpracownikami, rodzaju wykonywanej pracy oraz z relacji z przełożonymi. Przeważająca większość pracowników ocenia swój poziom zaangażowania w pracę jako wysoki lub bardzo wysoki.

Stres sam w sobie może nieść negatywne konsekwencje zdrowotne, ale jego występowanie wpływa również pośrednio na bezpieczeństwo pracowników. Dobrym tego przykładem może być grupa zawodowa kierowców. Wyniki badań przeprowadzonych w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy – Państwowym Instytucie Badawczym w latach 2011-13 w grupie pracowników przedsiębiorstw transportu drogowego (włączając komunikację miejską) pokazują, że wypadkowość jest skorelowana dodatnio z konfliktowością roli, czyli koniecznością pracy w sytuacji sprzecznie precyzowanych poleceń i norm (np. jedź szybko i bezpiecznie) oraz z odczuwanym przeciążeniem pracą. Im więcej tego typu trudności w pracy, tym więcej wypadków doświadczali pracownicy. Stwierdzono również, że uczestnictwo w programach modyfikacji zachowań kierowców istotnie zwiększa intensywność postaw prospołecznych i zmniejsza nasilenie postaw agresywnych na drodze, poprawia samopoczucie psychiczne oraz zmniejsza poziom kolizyjności i wypadkowości.

Cel kampanii

Głównym celem kampanii „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy” jest promowanie zarządzania stresem i zagrożeniami psychospołecznymi związanymi z pracą, tak jak zarządza się innymi czynnikami zagrażającymi zdrowiu i bezpieczeństwu (np. czynnikami chemicznymi, biologicznymi czy fizycznymi). Kampania zapewnia pracownikom i pracodawcom wsparcie i doradztwo w zakresie zarządzania stresem i zagrożeniami psychospołecznymi związanymi z pracą oraz promuje stosowanie do tego celu praktycznych, przyjaznych użytkownikowi narzędzi.

Organizatorzy kampanii zapraszają wszystkie przedsiębiorstwa, instytucje i organizacje na szczeblu lokalnym, krajowym i europejskim do przyłączenia się do niej. Koordynację działań na szczeblu krajowym zapewniać będą punkty centralne w każdym z 30 krajów europejskich. Kampania „Stres w pracy? Nie, dziękuję!“ będzie wspierana także przez Radę Unii Europejskiej, Parlament Europejski, Komisję Europejską oraz partnerów społecznych.

Kampania zaplanowana jest na dwa lata, podczas których w przedsięwzięcia poświęcone zagrożeniom psychospołecznym (sesje treningowe, konferencje, warsztaty, konkursy fotograficzne, filmowe oraz plakatowe, quizy i działania reklamowe) zaangażowane zostaną setki organizacji w całej Europie. Ważnym przedsięwzięciem kampanii jest Europejski Konkurs Dobrych Praktyk, który rozpocznie się 15 kwietnia br. Do nadsyłania zgłoszeń

1 Instytut Medycyny Pracy, 2012

3

zachęcane są firmy z całej Europy, które z powodzeniem wdrażają metody redukowania i eliminowania stresu w środowisku pracy.

W celu uzyskania dodatkowych informacji, zapraszamy na stronę Healthy Workplaces Campaign website, gdzie dostępne są materiały związane z kampanią. Inaugurację kampanii można także obserwować na kanale EbS lub śledzić na Twitterze (tag: #EUmanagestress).

Dodatkowe informacje

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) przyczynia się do uczynienia Europy bezpieczniejszym, zdrowszym i wydajniejszym miejscem pracy. Agencja gromadzi, opracowuje i upowszechnia wiarygodne, zrównoważone i bezstronne informacje na temat bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia. Jest inicjatorem ogólnoeuropejskich kampanii mających na celu podnoszenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa pracy. Ustanowiona przez Unię Europejską w 1996 roku, z siedzibą w Bilbao w Hiszpanii, Agencja skupia przedstawicieli Komisji Europejskiej, rządów państw członkowskich, pracodawców i pracowników, a także czołowych ekspertów w każdym z państw członkowskich UE-28 i poza nią.

Śledź nas na Twitterze @EU_OSHA, Facebook, blogu Agencji lub zaprenumeruj nasz comiesięczny newsletter OSHmail. Możesz również uzyskać regularne informacje z EU-OSHA poprzez RSS feeds.

http://osha.europa.eu

Kluczowe daty kampanii

 Inauguracja kampanii: 7 kwietnia 2014 r.

 Inauguracja Konkursu Dobrych Praktyk: 15 Kwietnia 2014 r.

 Europejski Tydzień Bezpieczeństwa I Zdrowia w Pracy: Październik 2014 i 2015 r.

 Gala Konkursu Dobre Praktyki: Kwiecień 2015 r.

 Podsumowanie kampanii: Listopad 2015 r.

Informacje dla mediów

Poziom ogólnoeuropejski:

Birgit Müller – International press +34 94 479 35 52 | news@osha.europa.eu

Marta Urrutia – Spanish press +34 94 479 57 46 | noticias@osha.europa.eu

Brenda O’Brien – Brussels Liaison Office +32 2 401 68 59 | obrien@osha.europa.eu

Polska edycja kampanii:

Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy Krajowy Punkt Centralny Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa Kontakt:

Wioleta Klimaszewska

focalpoint.pl@ciop.pl  Tel. 48 22 623 36 77 Fax: 48 22 623 36 93 http://osha.europa.eu/en/oshnetwork/focal-points/poland www.stres.ciop.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji