Amerykańscy psychologowie przeanalizowali wyniki z 71 badań na prawie 100 tys. uczestników na temat wpływu konsumowania treści z internetu na ludzkie zdrowie. Sprawdzano, jak TikTok, Instagram Reels, YouTube Shorts i podobne platformy wpływają na widzów w różnych grupach wiekowych.
Stworzona metaanaliza wykazała zależność - im więcej oglądanych z social mediów krótkich treści wideo, tym wyraźniej gorsze funkcje poznawcze. Negatywny wpływ zauważono zwłaszcza, jeśli chodzi o skupienie uwagi oraz zdolność do pohamowania własnych zachowań. Zarówno młodsi, jak i starsi uczestnicy badania, którzy konsumowali większe ilości krótkich filmów, wykazywali gorszą koncentrację.
Nadmiar krótkich treści wideo pogarszał ogólny stan psychiczny badanych – na przykład na odczuwanie stresu i lęku. Wpływ te oszacowano jednak jako umiarkowany.

Jak TikTok i Instagram "ryją" mózg
W badaniu zauważono, że ciągłe narażenie na szybkie, bardzo stymulujące klipy wideo może prowadzić do swoistego "znieczulenia" mózgu do wykonywania zadań wymagających dokładności, koncentracji i dłuższego działania – na przykład, rozwiązania jakiegoś problemu czy przeczytania większego tekstu.
Jednocześnie, nagrody dla mózgu w postaci dopaminy, dostarczane wedle algorytmów social mediów, mogą wzmacniać impulsywne zaangażowanie i natychmiastową gratyfikację użytkownika.
Nadmierne oglądanie krótkich filmów np. na TikToku, YouTube czy Instagramie, wiąże się również z izolacją społeczną, mniejszą satysfakcją z życia, gorszą jakością snu, wzrostem lęku i samotnością. Autorzy analizy dodają, że potrzebne są dalsze badania nad wpływem tych treści na samoocenę i obraz ciała.

W przeciwieństwie do niektórych wcześniejszych badań na temat mediów społecznościowych, metaanaliza nie wykazała ogólnego związku między konsumpcją krótkich treści wideo a obrazem ciała lub samooceną.










