Sundance Channel Global stawia na polski rynek (wywiad)

O planach strategicznych AMC/Sundance Channel Global, dotyczących rozwoju firmy w Europie oraz w Polsce rozmawiamy w Haroldem Gronenthalem, wiceprezesem oraz dyrektorem generalnym firmy.

Krzysztof Lisowski
Krzysztof Lisowski
Udostępnij artykuł:

Krzysztof Lisowski: Jak wygląda strategia biznesowa Sundance Channel dla Polski i Europy do końca 2012 roku?

Harold Gronenthal, Senior Vice President & General Manager w AMC/Sundance Channel Global: Obecnie nasza uwaga jest skoncentrowana na poszerzaniu zasięgu Sundance Channel w Europie i Azji. Naszym głównym celem jest wprowadzanie kanałów linearnych oraz oferowanie atrakcyjnych treści platformom: subskrypcji lub darmowego wideo na żądanie. Naszym celem nadrzędnym jest zaistnienie na nowych rynkach, a także współpraca z nowymi i obecnymi partnerami w krajach, w których już jesteśmy obecni. Cały czas prowadzimy także rozmowy z potencjalnymi dystrybutorami. Są to zarówno dystrybutorzy z nowych rynków, jaki i nowi partnerzy z krajów, w których już działamy. Chcemy rozszerzyć nasz zasięg do wielu regionów na całym świecie.

Jak wygląda strategia dystrybucji w Polsce?

Polska odgrywa kluczową rolę dla wzrostu dystrybucji w Europie. To niezwykle ważny obszar o ogromnym potencjale wzrostu, zwłaszcza w branży telewizji kablowej. Mamy nadzieję, że uda nam się powiększyć naszą widownię w tym regionie. Właśnie zatrudniliśmy Annę Pater na stanowisku reprezentanta ds. sprzedaży i marketingu afiliackiego AMC/Sundance Channel Global w Polsce, aby wesprzeć rozwój działalności firmy i dystrybucji na rynku. Anna posiada ponad siedmioletnie doświadczenie w zakresie sprzedaży, marketingu i dystrybucji kanałów w sieciach kablowych – chcemy również, by wspierała nasze działania zmierzające do rozszerzenia zasięgu kanału na terenie innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Jak wygląda obecnie współpraca z UPC?

Współpraca z UPC Polska układa nam się bardzo dobrze. Firma ta nieustannie wspiera nasze działania, a od 6 września uruchomiła naszą usługę Sundance Channel Na Żądanie w wersji HD. Usługi świadczone w tym zakresie przez UPC należą do najlepszych i cieszymy się, że możemy zaoferować polskiej widowni dostęp do naszych niezależnych filmów fabularnych i dokumentalnych, seriali telewizyjnych oraz specjalnych wydań programów o dowolnej porze.

Czy i kiedy kanał Sundance Channel będzie dostępny w innych sieciach kablowych?

Obecnie prowadzimy rozmowy, ale nie ma jeszcze rozstrzygnięcia w tej kwestii. Będziemy informować na bieżąco o postępach.

Dystrybutorem Sundance Channel i kilku innych kanałów jest firma AMC Networks. Dlaczego powołaliście ją do życia i jakie są plany z nią związane?

Firma AMC Networks (dawniej Rainbow Media) została niedawno przekształcona w spółkę zależną Cablevision, jednego z wiodących operatorów telewizji kablowej w USA. Był to krok milowy w naszej działalności zarówno w kraju, jak i za granicą. Firma AMC Networks zajmuje się dystrybucją czterech kanałów na rynku krajowym – AMC, WE TV, IFC oraz Sundance, oraz dwóch kanałów na rynku międzynarodowym – Sundance i WE TV, a także produkcją programów telewizyjnych łącznie z wyróżnionymi nagrodami serialami, tj. „Mad Men”, „Breaking Bad” czy „The Walking Dead”, które są popularne również w Polsce. Od 30 lat dostarczamy widzom z różnych grup demograficznych atrakcyjną ofertę programową. Dzięki AMC Networks możemy bazować na tym dziedzictwie i dalej udostępniać nasze treści widowni na całym świecie. Poświęcamy dużo uwagi naszym działaniom o charakterze międzynarodowym. Nadal będziemy poszerzać zasięg Sundance Channel i WE TV na platformach, jak również udostępniać ofertę programową widowni kanałów należących do rodziny AMC Networks.

Kanał Sundance Channel jest szczególnie mocno kojarzony z Sundance Festival. Na samym początku festiwal był uznawany jako święto kina niezależnego. Z czasem zaczęto o nim mówić, że się skomercjalizował. Nie boicie się, że kanał telewizyjny idzie także w tym kierunku?

Festiwal Filmowy Sundance jest uważany za jeden z najlepszych festiwali na świecie i nadal jest odskocznią dla największych i najbardziej utalentowanych aktorów, reżyserów, producentów i wybitnych filmów. Produkcje, które zostały docenione na festiwalu, stały się przebojami kinowymi (np. „Slumdog”, „Milioner z ulicy”, „Mała Miss”), ale wszystkie zrodziły się jako filmy niezależne. Kanał nadal działa na tych samych zasadach towarzyszących marce Sundance – oferujemy wysoką jakość oraz skłaniające do refleksji kino niezależne.

Jeśli chodzi o polski rynek, to kto spośród obecnych w naszych sieciach kablowych nadawców jest dla Was największą konkurencją? Kogo się boicie?

Sundance Channel oferuje niezależną ofertę programową i jestem przekonany, że dostarczamy na rynek polski coś, czego nie było na nim przedtem, tj. wybitne filmy niezależne, oryginalne programy telewizyjne i filmy dokumentalne. Jesteśmy więc w pewien sposób bezkonkurencyjni. Oryginalne filmy pochodzą od naszej spółki siostry IFC Films. Poza tym mamy licznych partnerów. Jeśli chodzi o seriale telewizyjne, lansujemy oryginalną ofertę programową z AMC i Sundance Channel na terenie USA. Produkujemy również oryginalne treści. Na przykład w tym roku byliśmy współproducentami serii relacji z festiwali filmowych w Cannes  i Wenecji. Nadawaliśmy relacje z czerwonego dywanu, wywiady z gwiazdami oraz specjalne filmy dokumentalne poświęcone tematom związanym z festiwalami. Nasza oferta ma zatem charakter unikalny.

Twórcą festiwalu i kanału jest Robert Redford.  Jaką rolę spełnia on teraz?

Robert Redford jest dyrektorem kreatywnym Sundance Channel Global. Od uruchomienia kanału był – i nadal jest – z nim nierozerwalnie związany i brał czynny udział w zarządzaniu kanałem. Wielokrotnie pełnił także rolę naszego ambasadora.

O rozmówcy Harold Gronenthal - od marca 2007 roku starszy wiceprezes i dyrektor generalny AMC/Sundance Channel Global (dawniej Rainbow Media Global), nadzoruje zawartość programową oraz dystrybucję kanałów telewizyjnych - AMC Networks, Sundance Channel i WE TV, jak również pozyskiwanie nowych produkcji dla tych stacji. Wcześniej Gronenthal przez prawie cztery lata był wiceprezesem ds. akwizycji i administracji w AMC Networks. W 2001 roku został wiceprezesem ds. praw i licencji w Bravo Networks. Gronenthal ukończył Phi Beta Kappa na Haverford College. Jest członkiem przyznającej Oscary Academy of Television Arts & Sciences oraz International Academy of Television Arts & Sciences.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"