Światowy raport o internecie

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Według badań sieci firm badawczych Taylor Nelson Sofres (TNS), w 2002 roku średnio 34% dorosłych użytkowników na świecie korzysta z Internetu (dane z 37 krajów). Oznacza to wzrost w stosunku do lat ubiegłych (31% w 2001 roku i 27% w 2000). Odsetek osób dokonujących zakupów za pośrednictwem globalnej sieci nie zmienił się i wynosi 15%, co w wartościach liczbowych oznacza wzrost o 9% (ze względu na wzrost liczby użytkowników Internetu).

Najczęściej za pośrednictwem sieci internauci kupują książki (26% wszystkich zakupów), płyty CD (17%) i ubrania (13%). Wzrasta jednak wirtualna sprzedaż sprzętu elektronicznego (o 2%) i usług turystycznych (również o 2%). 47% kupujących w sieci wydało w ciągu ostatnich 4 tygodni pomiędzy 1 a 100 euro. Znamienne jest, że 6% wydało w tym samym czasie ponad 1000 euro, potwierdzając wzrastający stopień zaufania do zakupów produktów o znacznej wartości przez Internet. W Polsce w 2002 roku korzystanie z Internetu deklaruje 18% dorosłych użytkowników, co oznacza wzrost o 3% w stosunku do roku ubiegłego. Pomimo to nasz kraj wciąż znajduje się w grupie krajów o najniższym stopniu penetracji sieci (do 20%), podobnie jak Argentyna, Bułgaria, Węgry, Meksyk, Serbia czy Rumunia. Czechy weszły do grupy średniej, wraz z Estonią, Wielką Brytanią, Włochami, Malezją, Hiszpanią czy Turcją (20-40%). Najwyższą penetracją sieci (powyżej 40%) - obok USA - poszczycić się może Australia, Irlandia, Korea Południowa, Kanada, Belgia, Singapur, Tajwan i kraje skandynawskie.

Dwa lata z rzędu kraje skandynawskie prowadzą w korzystaniu z Internetu. W Danii 63% dorosłej populacji używało sieci w ciągu ostatnich 4 tygodni, co daje im miejsce przed Stanami Zjednoczonymi (62%). Mimo, że średni odsetek użytkowników Internetu we wszystkich krajach zwiększył się o 3% (do 34%) w porównaniu z rokiem 2001, zanotowano osłabienie dynamiki wzrostu, a w niektórych krajach nawet spadek. Największą dynamikę wzrostu liczby użytkowników odnotowano w grupie wiekowej poniżej 20 roku życia.

Mimo jednoprocentowego spadku, Stany Zjednoczone trzeci rok z rzędu okazały się narodem posiadającym największy odsetek użytkowników Internetu robiących zakupy w sieci (32%). Dla porównania, średnia rynku globalnego wynosi 15%. Znaczny postęp na tym polu w ciągu ostatnich lat odnotowały Korea, Francja i Norwegia. W Bułgarii, Rumunii i na Ukrainie 2% osób korzystających z sieci robi w niej zakupy. Ukraina, Australia, Czechy i Finlandia odnotowały największy spadek w aktywności zakupowej przez Internet.

Dlaczego nie kupujemy w sieci?

Najpoważniejszą przyczyną braku zainteresowania zakupami w sieci jest wciąż bezpieczeństwo transakcji. 30% wstrzymujących się stwierdziło, że nie chcieli ujawnić szczegółów dotyczących ich kart kredytowych (wzrost o 5% w porównaniu do roku 2001), a 28% motywuje to ogólnymi obawami co do bezpieczeństwa. Niemcy, podobnie jak w roku 2001, najmniej chętnie ujawniają szczegóły dotyczące swoich kart kredytowych (aż 73%) i ustępują w tym jedynie Czechom.

Kto i co kupuje?

1 miejsce w zakupie płyt CD zajmują Niemcy (24% ogólnych zakupów), podczas gdy najwięcej książek nabywa się na Tajwanie (39% ogólnych zakupów), a sprzęt sportowy najczęściej sprawiają sobie za pośrednictwem sieci Amerykanie (10% ogólnych zakupów). Norwegowie prowadzą w zakupach oprogramowania komputerowego (13% ogólnych zakupów), zaraz przed Kanadyjczykami (12%). Izrael przoduje natomiast w wydatkach na sprzęt komputerowy (17%) i elektronikę (aż 47% ogólnych zakupów). Singapurczycy kupują najwięcej biletów (33%), a Irlandczycy wykorzystują Internet do zakupów ofert wakacyjnych (28%, zaraz za nimi Norwegowie - 27%). Na rynku motoryzacyjnych zakupów on-line liderami są Niemcy (8% ogólnych zakupów). Daleko za nimi plasują się Stany Zjednoczone, Irlandia, Wlk. Brytania, Kanada, Dania, Holandia i Francja.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+