Szef „New York Times’a”: Nie będzie nas w nowym serwisie Apple, to ryzykowna droga

Na 25 marca 2019 roku Apple zapowiedział prezentację nowej usługi znanej w branży jako „Netflix for news” oferującej dostęp do newsów i materiałów pochodzących od wydawców. Nie jest znana lista mediów które chcą uczestniczyć w tym projekcie, wiadomo jednak że nie będzie w nim „New York Times’a”. Zapowiada to Mark Thompson, szef dziennika, według którego obecność w „Netflix for news” to dla wydawców zagrożenie utraty kontroli nad treściami i kontaktu z czytelnikami w zamian za niewielkie pieniądze od Apple.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Na 25 marca br. Apple zapowiedział konferencję, w trakcie której ma przedstawić kilka nowości z segmentu usług. Największe emocje budzi spodziewana premiera nowego serwisu VOD, który w założeniach ma konkurować z największymi obecnie platformami, takimi jak Netflix, HBO czy Amazon.

Serwis, który w branży jest określany na razie jako „Netflix for news” według nieoficjalnych informacji ma kosztować użytkownika ok. 10 dol. miesięcznie. W zamian będzie on mógł czytać czy oglądać materiały pochodzące od mediów, które dotąd oferowały takie treści w ramach własnych planów subskrypcyjnych. Zamiast więc opłacać paywall w kilku różnych serwisach internauta w ramach jednego abonamentu uzyska wygodny dostęp do artykułów czy materiałów wideo od różnych wydawców.

Mark Thompson: To niebezpieczna droga

Pozostaje otwarte pytanie: które media zaoferują swoje treści w ramach nowej usługi zapowiedzianej przez Apple? Już wcześniej pojawiały się informacje o tym, że nie wszyscy wydawcy, którzy otrzymali propozycję uczestniczenia w projekcie wyraziły taką chęć. Wątpliwości budzi m.in. sposób rozliczania się Apple z mediami.

Koncern miałby bowiem pobierać połowę przychodów platformy. Reszta trafiałaby do wydawców i byłaby dzielona w zależności od zaangażowania użytkowników przy poszczególnych artykułach i materiałach. Taki podział nie wydaje się korzystny biorąc pod uwagę, że w wypadku mobilnych gier i programów w App Store Apple pobiera jedynie 30-proc. prowizję.  

Dodatkowe obiekcje mediów dotyczą tego, że Apple nie będzie dzielić się z wydawcami informacjami na temat użytkowników serwisu, co praktycznie pozbawi media możliwości dotarcia do tych odbiorców z ofertą i zbudowania odpowiednich baz danych.

Wyrazicielem wspomnianych obaw jest m.in. Mark Thompson, szef „New York Times’a”, który w rozmowie z Reutersem zapowiedział oficjalnie, że amerykański dziennik nie pojawi się z pewnością ze swoimi treściami w serwisie planowanym przez Apple.

Zdaniem szefa „NYT” uczestnictwo w projekcie Apple to dla wydawców prosta droga do utraty kontroli nad ich własnym produktem.

- Z dużą rezerwą podchodzimy do pomysłu wyrabiania w czytelnikach przyzwyczajenia, że mają dostęp do naszych treści gdziekolwiek poza naszym serwisem czy drukowanym wydaniem - przyznaje Mark Thompson. - Nie budzi też zaufania idea mieszania w jednym miejscu naszych materiałów z wieloma innymi pochodzącymi od innych wydawców.

Mówiąc o nowym serwisie zapowiadanym przez Apple szef „NYT” porównuje go do sytuacji, do której w branży rozrywkowej doprowadził Netflix.

- Gdybym był stacją telewizyjną czy wytwórnią filmową zastanowiłbym się dwa razy nad przekazaniem całej swojej biblioteki Netfliksowi - zaznacza Thompson. - Nawet gdyby Netflix zaoferował wystarczająco dużo pieniędzy to czy jest sens pomagać mu w budowaniu własnej potęgi i bazy subskrybentów, która później pozwala temu serwisowi na wydawanie miliardów dolarów na własne treści, i w konsekwencji płacenie zewnętrznym partnerom coraz mniej?

Thompson kieruje firmą New York Times Co od 2012 r. i jest głównym architektem sukcesu jaki dziennik odniósł w segmencie cyfrowym. W IV kwartale 2018 r. „The New York Times” zanotował przychody większe o 3,8 proc, zaś zysk zmalał do 74,7 mln dolarów. Obecnie dziennik ma ponad 4,3 mln czytelników płacących za tradycyjne i cyfrowe wydania gazety, a do 2025 roku chce ich mieć 10 mln.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"