SDP przygotowało już projekt głównych założeń tarczy antykryzysowej dla mediów. Zakłada on subsydiowanie papierowych wydań dzienników i tygodników oraz specjalne wsparcie dla mediów regionalnych i lokalnych oraz dla dziennikarzy i – co ważne – także dla freelancerów. Wstępne założenia tarczy nie precyzują jednak, na czym pomoc ta miałaby konkretnie polegać.
Stowarzyszenie apeluje także, by w specjalnej pomocy dla mediów znalazł się też zapis o uldze podatkowej dla prenumeratorów prasy - zarówno wersji papierowych jak i e-wydań. Ten punkt zbieżny jest z apelem Izby Wydawców Prasy do premiera, w którym organizacja zawnioskowała o możliwość odpisywania 300 zł od podatku dla osób, które prenumerują prasę. https://www.wirtualnemedia.pl/izba-wydawcow-prasy-apeluje-o-zerowy-vat-i-nizsze-oplaty-za-prenumerate-chce-ogloszen-rzadowych-w-gw-i-prasie-lokalnej,7170720705177217a

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/empik-nie-otworzy-40-salonow-galerie-handlowe-nieistotne-dla-wydawcow-prasowych-rynek-znow-sie-ustabilizuje,7170710117922945a ##
Ponadto Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich sugeruje, by pomoc państwa zakładała finansowe wsparcie niekomercyjnych portali i projektów medialnych w internecie oraz utworzenie przez Skarb Państwa specjalnej Fundacji Dziennikarskiej, która zajmowałaby się koordynacją działań związanych ze wsparciem środowiska dziennikarskiego.
- W czasie pandemii, jak w każdym stanie zagrożenia, dostęp do rzetelnej informacji jest kluczowy dla podejmowania właściwych decyzji. Tymczasem presja ekonomiczna sprawia, że kolejne redakcje ogłaszają plany redukcji zatrudnienia. W ich konsekwencji liczba dziennikarzy pracujących w mediach będzie o wiele mniejsza niż dotychczas, co będzie miało negatywny wpływ na jakość mediów w Polsce, a co za tym idzie, wpłynie na wszystkie dziedziny życia społecznego - argumentują władze SDP.

Zarząd główny Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich stoi na stanowisku, że w dobie zagrożenia pandemią konieczne są dodatkowe rozwiązania ekonomiczne dedykowane mediom i dziennikarzom, gdyż ze względu na swoją rolę w społeczeństwie media nie mogą i nie powinny działać jak zwykłe przedsiębiorstwa. Muszą przede wszystkim działać w interesie wszystkich obywateli. - Przez to jest praktycznie niemożliwe, by bez straty na swojej jakości samodzielnie pokonały kryzys, w jakim się wszystkie znalazły - ocenia organizacja.
Zarząd SDP zadeklarował też gotowość do włączenia się do prac zespołu antykryzysowego, działającego przy ministrze kultury i dziedzictwa narodowego, by wspólnie wypracować sposoby pomocy środowisku dziennikarskiemu i medialnemu w czasie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sprzedaz-prasy-i-ksiazek-spadla-w-marcu-o-21-proc-a-odziezy-o-50-proc-skokowy-wzrost-udzialu-e-commerce,7170715499632769a ##

To już kolejny apel środowiska dziennikarskiego o pomoc dla mediów na czas pandemii. Na początku kwietnia pismo w sprawie osłony rynku prasy do premiera Mateusza Morawieckiego wysłali członkowie Izby Wydawców Prasy. Zaproponowali w nim m.in. możliwość odpisania sobie od podatku 300 zł zarówno dla prenumeratorów prasy drukowanej, jak i internetowej, rekompensatę za utratę wpływów reklamowych, wprowadzenie zerowej stawki VAT na prasę, wsparcie dla dystrybutorów dostarczających prasę na znacznych odległościach, czy nisko oprocentowane pożyczki dla wydawców.
W odpowiedzi minister kultury i dziedzictwa narodowego, wicepremier Piotr Gliński zasugerował wydawcom skorzystanie z rozwiązań tarczy antykryzysowej dla przedsiębiorców na ogólnych zasadach. W liście do IWP podkreślił też, iż zdaje sobie sprawę, że prasa spełnia ważną rolę w tych szczególnych dniach. Minister zadeklarował też „otwartość na rozmowy z przedstawicielami środowiska i dyskusję o rozwiązaniach i konkretnych narzędziach wspierających lokalne media. Do takich rozmów jednak nie doszło.











