Telewizja najważniejszym źródłem informacji

Czy ufamy telewizji publicznej? Czy nie lubimy reality shows? Kto najpopularniejszym dziennikarzem? - przedstawiamy badanie preferencji polskich widzów 2005.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

Europejskie badania preferencji widzów przeprowadzone w grudnia b.r. na zlecenie UPC przez instytut Research International ujawniają różnice pokoleniowe w zachowaniach telewizyjnych.

Starsi Europejczycy spędzają przed telewizorami więcej czasu niż młodsi i częściej nagrywają swoje ulubione programy. Zapytani, po co oglądają telewizję, Europejczycy w wieku 50 lat i więcej odpowiedzieli, że dla informacji, podczas gdy ludzie młodsi (16-29 lat) dla rozrywki. Spośród krajów europejskich najlepiej poinformowana chce być Polska. Ponad 3/4 Polaków wskazuje tę funkcję telewizji jako najważniejszą (ponad połowa młodych, przy europejskiej średniej 35%, oraz ponad 80% starszych). Chociaż Europejczycy mają sceptyczny stosunek do tego, co mówi się w telewizyjnych programach informacyjnych (tylko 21% uważa, że są zawsze lub przeważnie prawdziwe), to jednak, bez względu na wiek, postrzegają je jako najbardziej wiarygodne źródło informacji (52%), wskazując w drugiej kolejności na radio (18%), oraz prasę (15%). Ze wszystkich Europejczyków Polacy należą do najbardziej sceptycznych w stosunku do telewizyjnych programów informacyjnych (42%), obok Francuzów (56%), a najmniej sceptyczni są Szwajcarzy (17%).

Prawie 3/4 Polaków ogląda programy na temat polityki krajowej. Jest to najwyższy wskaźnik w Europie, gdzie średnio ogląda je tylko 40% widzów. Jednak nie tylko sprawy wewnętrzne leżą nam na sercu. Spośród wszystkich krajów naszego kontynentu to właśnie w Polsce najchętniej poszukuje się w telewizji informacji na temat wydarzeń w polityce europejskiej.

Polacy, choć mają, obok Francuzów, najbardziej sceptyczny w Europie stosunek do wiadomości podawanych przez telewizję, przyznają, że mają one wpływ na ich preferencje wyborcze i rzadko korzystają z innych mediów w poszukiwaniu wiarygodnych informacji. Biorąc pod uwagę, że Polacy w większym stopniu ufają programom informacyjnym w telewizji publicznej niż w komercyjnych (szczególnie ludzie starsi), nie dziwi wybór Kamila Durczoka na najbardziej popularnego dziennikarza.   

Większość Europejczyków (48%) uważa za równie wiarygodne wiadomości podawane zarówno przez stacje telewizji publicznej, jak i komercyjnej, a 41% ma więcej zaufania do wiadomości podawanych przez stacje publiczne. Jednak tylko trochę ponad 1/4 Polaków uważa programy informacyjne Telewizji Polskiej za najbardziej wiarygodne, choć to i tak więcej niż liczba widzów, dla których najbardziej wiarygodne są wyłącznie wiadomości stacji komercyjnych. Ponad połowa z nas ufa na równi telewizji publicznej i stacjom komercyjnym.

- Zwracam uwagę na najważniejszy bodaj rys tego badania: jesteśmy wśród liderów (3 miejsce) tych narodów, w których wyraża się relatywnie największe zaufanie do telewizji komercyjnej (chociaż publicznym nadawcom nadal wierzy więcej osób). Jeśli połączymy to z faktem, że jesteśmy krajem „rządzonym przez telewizję” (bo Polacy uznają to medium za najbardziej wiarygodne źródło informacji), to już tylko krok od stwierdzenia o poważnym kryzysie idei telewizji publicznej. Ona musi się radykalnie zmienić, ale byłoby bardzo źle, gdyby Polacy przestali jej potrzebować - komentuje prof. dr hab. Wiesław Godzic ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Generalnie młodsi widzowie nie wykazują zainteresowania programami na temat polityki krajowej czy międzynarodowej: tylko 17% najmłodszych widzów stara się takie programy oglądać w porównaniu do 44% Europejczyków w wieku lat 50 lub więcej. W Polsce trend wsród młodych widzów jest inny: aż 58% z nich interesuje się wydarzeniami politycznymi w kraju, a 37% polityką europejską.

To samo dotyczy programów religijnych: jedynie 8% młodych Europejczyków ogląda programy religijne w porównaniu do 23% starszych wiekiem widzów europejskich. Natomiast niemal połowa młodych widzów w Europie uważa, że w ogóle nie należy nadawać programów religijnych w telewizji. W Polsce 15% młodych widzów ogląda pogramy religijne w porównaniu do 53% widzów starszych. 76% z nich uważa, że telewizje powinny nadawać programy religijne, a 24%, że nie powinno być takich programów w TV.

Najwięcej czasu na oglądanie telewizji poświęcają Francuzi: 70% przez ponad dwie godzinny dziennie. W Szwajcarii ten procent wynosi tylko 31%. Starsi widzowie oglądają telewizję więcej niż młodzi: 62% widzów w wieku lat 50 lub więcej ogląda telewizję przez ponad dwie godziny dziennie w porównaniu z 47% widzów w wieku od 16 do 29 lat. W Polsce 47% widzów deklaruje, że ogląda telewizję codzienne przez ponad 2 godziny. Wśród widzów młodych procent ten wynosi 41, a wśród widzów starszych - 60.

Na pytanie, czy interesują ich programy typu reality show większość Europejczyków deklaruje, że nie (64%). W Polsce 31% widzów młodszych jest zainteresowanych reality shows, ale ogląda je jedynie 16%. Wśród starszych widzów (50+) tylko 7% jest zainteresowanych i je ogląda, a 6% deklaruje zainteresowanie, ale raczej takich programów nie ogląda. Brak zainteresowania programami typu reality show lub niechęć do takich programów deklaruje 69% widzów młodych i aż 88% widzów starszych.

 - Jak to jest: „Big Brother” kilka lat temu odniósł sukces, a w każdym sezonie znajdujemy w każdej ramówce programy zbliżonego do tego gatunku. Zapewne jest tak, że ta nutka konserwatyzmu ma spowodować, że czujemy się nieco lepsi od pozostałych nacji. (…) Tak więc: oglądamy, wiedząc, że oglądamy programy złe i tak też o nich się wypowiadamy - dodaje prof. dr hab. Wiesław Godzic.

Najbardziej popularnym dziennikarzem publicystycznym w Polsce jest Kamil Durczok, dziennikarz Telewizji Polskiej. Aż 54% Polaków wskazało właśnie jego. 18% głosów poparcia otrzymał Tomasz Lis z Telewizji Polsat, a 10% Monika Olejnik, dziennikarka Telewizji Polskiej.

Badanie, koordynowane przez instytut Research International, zostało przeprowadzone w listopadzie br. na grupie ponad 6 000 telewidzów we wszystkich 14 krajach europejskich, w których UPC dostarcza usługę telewizji kablowej, czyli w Holandii, Francji, Szwajcarii, Austrii, Irlandii, Norwegii, Szwecji, Belgii, Rumunii, Polsce, na Węgrzech, w Czechach i na Słowacji oraz w Słowenii.

Badania w poszczególnych krajach koordynowała firma Research International.

Firma Lightspeed Research (Londyn) zorganizowała internetowe badanie panelowe dla: Holandii, Francji, Austrii, Szwecji, Norwegii, Belgii, Szwajcarii i Irlandii. Wszystkie inne kraje użyły następujących lokalnych agencji badań:Polska: Pentor / członek Research International,Węgry: Hoffman Research / członek Research International,Słowenia: Hoffman Research / członek Research International,Czechy: Opinion Window / członek Research International,Słowacja: Opinion Window / członek Research International,Rumunia: MIA marketing international LTD. (wspólpraca z Research International).

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim