Udany I kwartał firmy Nokia

W pierwszym kwartale 2005 r. Nokia zanotowała 17% wzrost i osiągnęła obroty netto 7,9 mld EUR oraz zysk na jedną akcję 0,19 EUR (w przeliczeniu na wszystkie akcje)

nokia
nokia
Udostępnij artykuł:

NOKIA W PIERWSZYM KWARTALE 2005

mln EUR1 kw. 2005*1 kw. 2004, zrewidowany**zmiana (%)Obroty netto7 3966 34817  Mobile Phones4 5274 08011  Multimedia1 133 74452  Enterprise Solutions30718467  Networks1 4311 3466Zysk operacyjny1 1181 01910  Mobile Phones8691 029-16  Multimedia155-22   Enterprise Solutions-9-35   Networks22115444  Wspólne wydatki grupy-118-107 Marża operacyjna (%)15,116,1   Mobile Phones (%)19,225,2   Multimedia (%)13,7-3,0   Enterprise Solutions (%)-2,9-19,0   Networks (%)15,411,4 Przychody i wydatki finansowe78763Zysk przed opodatkowaniem i udziałami mniejszościowymi1 1921 0919Zysk netto86372918Zysk na jedną akcję, EUR       Podstawowy0,190,1619    W przeliczeniu na wszystkie akcje0,190,1619

*Pozycje specjalne w 1 kw. 2005 r.

- Przychody finansowe Nokia w 1 kw. 2005 obejmują dodatnią pozycję 40 mln EUR, reprezentującą zysk ze sprzedaży części obligacji France Telecom.- Negatywn wpływ restrukturyzacji działu Multimedia w 1 kw. 2005 na wynik finansowy wyniósł 15 mln EUR, co oznacza, że był znacznie mniejszy od wcześniej wskazywanego przedziału od 60 do 80 mln EUR.- Wpływ netto tych pozycji specjalnych na zysk na jedną akcję w 1 kw. 2005, podstawowy i przeliczony na wszystkie akcje, był znikomo mały.

** Nowe standardy IFRSInternational Financial Reporting Standards (IFRS - międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej) uległy zmianie z dniem 1 stycznia 2005. Obecnie rozliczenia finansowe Nokia za 1. kw. i cały rok 2004 odzwierciedlają retrospektywne wdrożenie standardów IFRS 2 i IAS 39R.

JORMA OLLILA, PREZES I DYREKTOR GENERALNY:

Jestem bardzo zadowolony z ogólnych wyników uzyskanych przez Nokia w pierwszym kwartale, który przyniósł dwucyfrowy wzrost w skali całej firmy, łącznie ze wzrostem sprzedaży w porównaniu do pierwszego kwartału 2004 w każdej z czterech naszych grup biznesowych. Zanotowaliśmy znaczący dodatni operacyjny przepływ gotówkowy w pierwszym kwartale, na poziomie 1,3 mld EUR, wsparty przez dobrą ogólną rentowność. 

Według ocen Nokia, roczny wzrost wielkości rynku telefonów komórkowych w pierwszym kwartale był wyższy od oczekiwań i osiągnął 20%, a Nokia zanotowała wzrost na poziomie wzrostu całego rynku. Pomimo słabości rynku telefonów 3G, początek tego roku zaznaczył się silnym startem i spowodował dodatnią korektę naszej oceny wielkości rynku na rok 2005 do około 740 milionów sztuk.

We dziale telefonów komórkowych Nokia  wzrost ilości sprzedanych telefonów komórkowych w ciągu pierwszego kwartału, w stosunku do piewszego kwartału roku 2004 był najszybszy w Chinach, które stały się naszym największym rynkiem, za nimi zaś lokują się regiony Azji i Pacyfiku oraz Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Niestety, w Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej nastąpił spadek ilości sprzedanych telefonów. W Azji, a zwłaszcza w Chinach, skoncentrowaliśmy się na rozbudowie naszej sieci dystrybucyji i stworzeniu konkurencyjnej dobrej jakościowo gamy produktów. W Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej będziemy nadal intensywnie pracować nad wzmocnieniem i rozszerzeniem naszej oferty produktów. 

Z prawdziwą przyjemnością stwierdziłem, że w pierwszym kwartale średnia cena sprzedaży w naszym dziale telefonów komórkowych osiągneła wartość 110 EUR. Wynik ten został osiągnięty dzięki większemu udziałowi w sprzedaży telefonów wyższej klasy w działach Multimedia oraz Enterprise Solutions. 

W sektorze infrastruktury mobilnej także mieliśmy bardzo dobry kwartał, z wyższą od oczekiwanej rentownością, zwiększoną przez doskonałe wyniki w marcu. Na rentowność działu Networks pozytywnie wpłynęła sprzedaż produktów o wyższej marży, mniejszy niż oczekiwany udział sprzedaży na rynkach rosnących i otrzymanie niektórych poprzednio wpisanych do rezerwy należności od klientów. Wszystko to łącznie podniosło zyski powyżej oczekiwań. 

Zysk operacyjny Nokia na poziomie 15,1% odzwierciedla doskonałe ogólne wyniki we wszystkich obszarach naszej działalności i daje nam solidne podstawy rozwoju na resztę roku. 

ROZWÓJ BRANŻYOpierając się na zmianach wielkości sprzedaży w pierwszym kwartale 2005 r., Nokia oczekuje teraz, że całkowita wielkość rynku telefonów komórkowych w 2005 roku osiągnie poziom około 740 milionów sztuk, w porównaniu z naszą poprzednią oceną, przewidującą około 10% wzrostu rocznego, od szacowanej liczby 643 milionów telefonów w 2004 roku.

Oczekuje się, że rynek wzrośnie również pod względem wartości, ale w mniejszym stopniu. Wzrost ilościowy będzie nadal stymulowany przez wymianę i modernizację telefonów na bardziej rozwiniętych rynkach, dzięki wprowadzeniu nowych funkcji, usług i aparatów fotograficznych, oraz przez wzrost liczby nowych abonentów na rynkach rozwijających się.  W roku 2005 w sektorze infrastruktury Nokia nadal oczekuje niewielkiego, mierzonego w euro, wzrostu całego rynku w porównaniu z rokiem 2004.

PROGNOZA NA DRUGI KWARTAŁ 2005Obroty netto grupy Nokia w drugim kwartale są przewidywane w przedziale od 7,9 mld do 8,2 mld EUR, w porównaniu do 6,5 mld EUR w drugim kwartale 2004. EPS (zysk na jedną akcję) jest przewidywany w przedziale od 0,15 do 0,18 EUR, w porównaniu do 0,15 EUR w drugim kwartale 2004 roku, który zawierał w sobie dodatni udział 0,03 EUR z pozycji specjalnych. 

NAJWAŻNIEJSZE DANE FINANSOWE PIERWSZEGO KWARTAŁU 2005

Grupa Nokia Obroty netto Nokia w pierwszym kwartale 2005 roku wzrosły o 17% do 7,4 mld EUR, w porównaniu do 6,3 mld EUR w pierwszym kwartale 2004. Przy stałych kursach walut obroty netto grupy wzrosłyby o 19%. Do osiągnięcia tegorocznego wzrostu obrotów przyczyniły się wszystkie działy (grupy biznesowe) firmy.

Zysk operacyjny Nokia w pierwszym kwartale wzrósł o 10% licząc rok do roku, do 1,1 mld EUR, w porównaniu z pierwszym kwartałem 2004 (1,0 mld EUR) przy marży zysku operacyjnego 15,1% (16,1%).

Operacyjny przepływ gotówki w kwartale zakończonym 31 marca 2005 wyniósł 1,3 mld EUR, w porównaniu z 0,9 mld EUR w pierwszym kwartale 2004, a łączne zasoby gotówki i innych środków obrotowych wyniosły 12,6 mld EUR, w porównaniu z 11,5 mld EUR na dzień 31 grudnia 2004 r. Na dzień 31 marca 2005 r. stosunek netto długu do wartości majątku wynosił -94%, w porównaniu do -79% na dzień 31 grudnia 2004.

Telefony komórkoweW pierwszym kwartale 2005 r. całkowita wielkość sprzedaży telefonów komórkowych, uzyskana przez oddziały Mobile Phones, Multimedia i Enterprise Solutions wyniosła 53,8 mln telefonów, co dało wzrost w porównaniu do pierwszego kwartału 2004 o 20%, a w porównaniu do czwartego kwartału 2004 spadek o 19%, głównie z powodu normalnej sezonowości sprzedaży. Wielkość całego rynku osiągnęła w tym samym okresie około 170 milionów sztuk, co dało wzrost o 20% w porównaniu do pierwszego kwartału 2004 i spadek o 13% w porównaniu z czwartym kwartałem 2004.

W sektorze telefonów inteligentnych (smartfonów) całkowita wielkość rynku w pierwszym kwartale osiągnęła około 10 milionów sztuk, podczas gdy sprzedaż smartfonów Nokia wzrosła do 5,4 milionów sztuk, w porównaniu do 1,8 miliona aparatów w pierwszym kwartale 2004 r. Globalna liczba abonentów telefonów komórkowych także nadal rosła i w skali światowej osiągnęła 1,8 mld w końcu pierwszego kwartału, do czego przyczynił się obecny silny wzrost na nowych rynkach takich jak Indie, Rosja, Chiny i Brazylia.

Poniższe tabele pokazują wielkość produkcji telefonów komórkowych Nokia we wskazanych okresach, jak również stopy wzrostu w skali rocznej (w porównaniu do pierwszego kwartału 2004) według rejonów geograficznych.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY URZĄDZEŃ MOBILNYCH NOKIA Z PODZIAŁEM NA OBSZARY GEOGRAFICZNE(mln sztuk)1 kw. 20051 kw. 2004zmiana rok do roku (%)4 kw. 2004Europa, Środkowy Wschód i Afryka27,421,62732,8Chiny7,14,2695,9Azja i  Pacyfik10,67,44410,4Ameryka Północna4,36,5-338,0Ameryka Łacińska4,45,0-129,0Razem53,844,72066,1

Na liczony rok do roku wzrost wielkości sprzedaży w Chinach pozytywnie wpłynęły: silniejszy sezonowy wzrost rynku w pierwszym kwartale, rozwój naszego systemu dystrybucji, konkurencyjna oferta produktów, silna marka oraz wysoka jakość produktów.

W regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki wzrost rynku w pierwszym kwartale 2005, w szczególności zaś rozwój nowych, rosnących rynków, w połączeniu z udoskonaloną ofertą telefonów zaowocował - w porównaniu z pierwszym kwartałem 2004 r. - wzrostem wielkości sprzedaży telefonów Nokia.

Z drugiej strony w Ameryce Północnej, a obecnie także w Ameryce Łacińskiej, liczona rok do roku wielkość sprzedaży telefonów Nokia spadła, głównie z powodu przechodzenia abonentów operatorów z sieci TDMA, które były dla nas dużym rynkiem w pierwszym kwartale 2004 r., do sieci GSM i CDMA, gdzie względna pozycja naszej firmy nie jest tak silna.

Szacunkowy udział Nokia w rynku w pierwszym kwartale wyniósł 32% i nie uległ zmianie w porównaniu do pierwszego kwartału 2004, zmalał natomiast w porównaniu z czwartym kwartałem 2004 r., kiedy to wynosił 34%. Duże, w porównaniu do czwartego kwartału 2004, wzrosty udziałów rynkowych w Chinach oraz w regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki zostały zredukowane przez straty w udziale rynkowym na rynkach Ameryki Północnej i Łacińskiej. Silny sezonowy wzrost rynków koreańskiego i japońskiego w pierwszym kwartale również niekorzystnie wpłynął na wielkość naszego udziału w globalnym rynku, gdyż Nokia nie jest w znaczący sposób obecna na tamtych rynkach.

Przeciętna cena sprzedaży telefonu komórkowego Nokia wynosiła w pierwszym kwartale 110 EUR, dzięki proporcjonalnie wyższej sprzedaży telefonówwyższej klasy w działach Multimedia i Enterprise Solutions.

Mobile Phones: W pierwszym kwartale obroty netto wzrosły o 11% licząc rok do roku, do wartości 4,5 mld EUR, w porównaniu z kwotą 4,1 mld EUR w pierwszym kwartale 2004 r., co jest zasługą silnego popytu. Wzrost obrotów był największy w Chinach, na drugim miejscu znalazł się region Azji i Pacyfiku, a za nim obszar Europy, Środkowego Wschodu i Afryki. Wynik ten został częściowo obniżony przez spadek obrotów w Ameryce Północnej, a mniejszym stopniu także w Ameryce Łacińskiej. Zysk operacyjny spadł o 16%, do 869 mld EUR w porównaniu z 1 mld EUR w pierwszym kwartale 2004 r., przy marży operacyjnej 19,2% (25,2%).

Multimedia: W pierwszym kwartale 2005 r. obroty netto wzrosły o 52% licząc rok do roku, do 1,1 mld EUR, w porównaniu z kwotą 744 mln EUR w pierwszym kwartale 2004 r. Duży wzrost obrotów zanotowano na wszystkich rynkach z wyjątkiem obu Ameryk, przy czym największy wzrost nastąpił na obszarze Europy, Środkowego Wschodu i Afryki. Wzrost obrotów działu Multimedia był spowodowany utrzymującym się wysokim popytem na smartfony fotograficzne.

Negatywny wpływ restrukturyzacji działu Multimedia na wynik finansowy w pierwszym kwartale 2005 r. wyniósł 15 mln EUR, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie zapowiadany przedział od 60 do 80 mln EUR. Zysk operacyjny działu Multimedia w pierwszym kwartale wzrósł do 155 mln EUR w porównaniu ze stratą operacyjną z pierwszego kwartału 2004, wynoszącą 22 mln EUR, przy marży operacyjnej równej 13,7% (-3,0% w pierwszym kwartale 2004 r.), co jest zasługą bardzo dobrych wyników sprzedaży smartfonów z kategorii Imaging.

Enterprise Solutions: W pierwszym kwartale 2005 r. obroty netto wzrosły o 67% licząc rok do roku, do 307 mln EUR, w porównaniu z wartością 184 mln EUR w pierwszym kwartale 2004 r., co jest efektem dobrej sprzedaży smartfonów przeznaczonych dla firm. Pozwoliło to także zmniejszyć naszą stratę operacyjną w pierwszym kwartale 2005 r. do 9 mln EUR, podczas gdy w pierwszym kwartale 2004 r. wynosiła ona 35 mln EUR. Marża operacyjna działu Enterprise Solutions w pierwszym kwartale wzrosła do -2,9% z -19,0% w pierwszym kwartale 2004 r.

Networks: W pierwszym kwartale 2005 r. obroty netto wzrosły, licząc rok do roku, o 6%, do 1,4 mld EUR, w porównaniu z 1,3 mld EUR w pierwszym kwartale 2004 r. Do zwiększenia obrotów przyczyniły się duże inwestycje na bardziej rozwiniętych rynkach, szczególnie w marcu, przy czym wzrost był tu najwyższy w regionie Azji i Pacyfiku i Ameryce Łacińskiej, a nieco mniejszy na obszarze Europy, Środkowego Wschodu i Afryki. Wzrost na tych rynkach zrekompensował niższe obroty w Chinach i Ameryce Północnej.

Zysk operacyjny działu Networks w pierwszym kwartale 2005 r. osiągnął 221 mln EUR (154 mln EUR w pierwszym kwartale 2004 r.), przy marży operacyjnej wynoszącej 15,4% (11,4%). Na rentowność pozytywnie wpłynęła sprzedaż produktów o wyższej marży, mniejszy niż oczekiwany udział sprzedaży na rynkach rosnących i otrzymanie niektórych poprzednio wpisanych do rezerwy należności od klientów. Wszystkie te czynniki spowodowały wzrost marży ponad wcześniejsze oczekiwania.

nokia
Autor artykułu:
nokia
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+