NOKIA W PIERWSZYM KWARTALE 2005
mln EUR1 kw. 2005*1 kw. 2004, zrewidowany**zmiana (%)Obroty netto7 3966 34817 Mobile Phones4 5274 08011 Multimedia1 133 74452 Enterprise Solutions30718467 Networks1 4311 3466Zysk operacyjny1 1181 01910 Mobile Phones8691 029-16 Multimedia155-22 Enterprise Solutions-9-35 Networks22115444 Wspólne wydatki grupy-118-107 Marża operacyjna (%)15,116,1 Mobile Phones (%)19,225,2 Multimedia (%)13,7-3,0 Enterprise Solutions (%)-2,9-19,0 Networks (%)15,411,4 Przychody i wydatki finansowe78763Zysk przed opodatkowaniem i udziałami mniejszościowymi1 1921 0919Zysk netto86372918Zysk na jedną akcję, EUR Podstawowy0,190,1619 W przeliczeniu na wszystkie akcje0,190,1619
*Pozycje specjalne w 1 kw. 2005 r.
- Przychody finansowe Nokia w 1 kw. 2005 obejmują dodatnią pozycję 40 mln EUR, reprezentującą zysk ze sprzedaży części obligacji France Telecom.- Negatywn wpływ restrukturyzacji działu Multimedia w 1 kw. 2005 na wynik finansowy wyniósł 15 mln EUR, co oznacza, że był znacznie mniejszy od wcześniej wskazywanego przedziału od 60 do 80 mln EUR.- Wpływ netto tych pozycji specjalnych na zysk na jedną akcję w 1 kw. 2005, podstawowy i przeliczony na wszystkie akcje, był znikomo mały.

** Nowe standardy IFRSInternational Financial Reporting Standards (IFRS - międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej) uległy zmianie z dniem 1 stycznia 2005. Obecnie rozliczenia finansowe Nokia za 1. kw. i cały rok 2004 odzwierciedlają retrospektywne wdrożenie standardów IFRS 2 i IAS 39R.
JORMA OLLILA, PREZES I DYREKTOR GENERALNY:
Jestem bardzo zadowolony z ogólnych wyników uzyskanych przez Nokia w pierwszym kwartale, który przyniósł dwucyfrowy wzrost w skali całej firmy, łącznie ze wzrostem sprzedaży w porównaniu do pierwszego kwartału 2004 w każdej z czterech naszych grup biznesowych. Zanotowaliśmy znaczący dodatni operacyjny przepływ gotówkowy w pierwszym kwartale, na poziomie 1,3 mld EUR, wsparty przez dobrą ogólną rentowność.
Według ocen Nokia, roczny wzrost wielkości rynku telefonów komórkowych w pierwszym kwartale był wyższy od oczekiwań i osiągnął 20%, a Nokia zanotowała wzrost na poziomie wzrostu całego rynku. Pomimo słabości rynku telefonów 3G, początek tego roku zaznaczył się silnym startem i spowodował dodatnią korektę naszej oceny wielkości rynku na rok 2005 do około 740 milionów sztuk.

We dziale telefonów komórkowych Nokia wzrost ilości sprzedanych telefonów komórkowych w ciągu pierwszego kwartału, w stosunku do piewszego kwartału roku 2004 był najszybszy w Chinach, które stały się naszym największym rynkiem, za nimi zaś lokują się regiony Azji i Pacyfiku oraz Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Niestety, w Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej nastąpił spadek ilości sprzedanych telefonów. W Azji, a zwłaszcza w Chinach, skoncentrowaliśmy się na rozbudowie naszej sieci dystrybucyji i stworzeniu konkurencyjnej dobrej jakościowo gamy produktów. W Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej będziemy nadal intensywnie pracować nad wzmocnieniem i rozszerzeniem naszej oferty produktów.
Z prawdziwą przyjemnością stwierdziłem, że w pierwszym kwartale średnia cena sprzedaży w naszym dziale telefonów komórkowych osiągneła wartość 110 EUR. Wynik ten został osiągnięty dzięki większemu udziałowi w sprzedaży telefonów wyższej klasy w działach Multimedia oraz Enterprise Solutions.

W sektorze infrastruktury mobilnej także mieliśmy bardzo dobry kwartał, z wyższą od oczekiwanej rentownością, zwiększoną przez doskonałe wyniki w marcu. Na rentowność działu Networks pozytywnie wpłynęła sprzedaż produktów o wyższej marży, mniejszy niż oczekiwany udział sprzedaży na rynkach rosnących i otrzymanie niektórych poprzednio wpisanych do rezerwy należności od klientów. Wszystko to łącznie podniosło zyski powyżej oczekiwań.
Zysk operacyjny Nokia na poziomie 15,1% odzwierciedla doskonałe ogólne wyniki we wszystkich obszarach naszej działalności i daje nam solidne podstawy rozwoju na resztę roku.
ROZWÓJ BRANŻYOpierając się na zmianach wielkości sprzedaży w pierwszym kwartale 2005 r., Nokia oczekuje teraz, że całkowita wielkość rynku telefonów komórkowych w 2005 roku osiągnie poziom około 740 milionów sztuk, w porównaniu z naszą poprzednią oceną, przewidującą około 10% wzrostu rocznego, od szacowanej liczby 643 milionów telefonów w 2004 roku.

Oczekuje się, że rynek wzrośnie również pod względem wartości, ale w mniejszym stopniu. Wzrost ilościowy będzie nadal stymulowany przez wymianę i modernizację telefonów na bardziej rozwiniętych rynkach, dzięki wprowadzeniu nowych funkcji, usług i aparatów fotograficznych, oraz przez wzrost liczby nowych abonentów na rynkach rozwijających się. W roku 2005 w sektorze infrastruktury Nokia nadal oczekuje niewielkiego, mierzonego w euro, wzrostu całego rynku w porównaniu z rokiem 2004.
PROGNOZA NA DRUGI KWARTAŁ 2005Obroty netto grupy Nokia w drugim kwartale są przewidywane w przedziale od 7,9 mld do 8,2 mld EUR, w porównaniu do 6,5 mld EUR w drugim kwartale 2004. EPS (zysk na jedną akcję) jest przewidywany w przedziale od 0,15 do 0,18 EUR, w porównaniu do 0,15 EUR w drugim kwartale 2004 roku, który zawierał w sobie dodatni udział 0,03 EUR z pozycji specjalnych.

NAJWAŻNIEJSZE DANE FINANSOWE PIERWSZEGO KWARTAŁU 2005
Grupa Nokia Obroty netto Nokia w pierwszym kwartale 2005 roku wzrosły o 17% do 7,4 mld EUR, w porównaniu do 6,3 mld EUR w pierwszym kwartale 2004. Przy stałych kursach walut obroty netto grupy wzrosłyby o 19%. Do osiągnięcia tegorocznego wzrostu obrotów przyczyniły się wszystkie działy (grupy biznesowe) firmy.
Zysk operacyjny Nokia w pierwszym kwartale wzrósł o 10% licząc rok do roku, do 1,1 mld EUR, w porównaniu z pierwszym kwartałem 2004 (1,0 mld EUR) przy marży zysku operacyjnego 15,1% (16,1%).
Operacyjny przepływ gotówki w kwartale zakończonym 31 marca 2005 wyniósł 1,3 mld EUR, w porównaniu z 0,9 mld EUR w pierwszym kwartale 2004, a łączne zasoby gotówki i innych środków obrotowych wyniosły 12,6 mld EUR, w porównaniu z 11,5 mld EUR na dzień 31 grudnia 2004 r. Na dzień 31 marca 2005 r. stosunek netto długu do wartości majątku wynosił -94%, w porównaniu do -79% na dzień 31 grudnia 2004.

Telefony komórkoweW pierwszym kwartale 2005 r. całkowita wielkość sprzedaży telefonów komórkowych, uzyskana przez oddziały Mobile Phones, Multimedia i Enterprise Solutions wyniosła 53,8 mln telefonów, co dało wzrost w porównaniu do pierwszego kwartału 2004 o 20%, a w porównaniu do czwartego kwartału 2004 spadek o 19%, głównie z powodu normalnej sezonowości sprzedaży. Wielkość całego rynku osiągnęła w tym samym okresie około 170 milionów sztuk, co dało wzrost o 20% w porównaniu do pierwszego kwartału 2004 i spadek o 13% w porównaniu z czwartym kwartałem 2004.
W sektorze telefonów inteligentnych (smartfonów) całkowita wielkość rynku w pierwszym kwartale osiągnęła około 10 milionów sztuk, podczas gdy sprzedaż smartfonów Nokia wzrosła do 5,4 milionów sztuk, w porównaniu do 1,8 miliona aparatów w pierwszym kwartale 2004 r. Globalna liczba abonentów telefonów komórkowych także nadal rosła i w skali światowej osiągnęła 1,8 mld w końcu pierwszego kwartału, do czego przyczynił się obecny silny wzrost na nowych rynkach takich jak Indie, Rosja, Chiny i Brazylia.

Poniższe tabele pokazują wielkość produkcji telefonów komórkowych Nokia we wskazanych okresach, jak również stopy wzrostu w skali rocznej (w porównaniu do pierwszego kwartału 2004) według rejonów geograficznych.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY URZĄDZEŃ MOBILNYCH NOKIA Z PODZIAŁEM NA OBSZARY GEOGRAFICZNE(mln sztuk)1 kw. 20051 kw. 2004zmiana rok do roku (%)4 kw. 2004Europa, Środkowy Wschód i Afryka27,421,62732,8Chiny7,14,2695,9Azja i Pacyfik10,67,44410,4Ameryka Północna4,36,5-338,0Ameryka Łacińska4,45,0-129,0Razem53,844,72066,1
Na liczony rok do roku wzrost wielkości sprzedaży w Chinach pozytywnie wpłynęły: silniejszy sezonowy wzrost rynku w pierwszym kwartale, rozwój naszego systemu dystrybucji, konkurencyjna oferta produktów, silna marka oraz wysoka jakość produktów.
W regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki wzrost rynku w pierwszym kwartale 2005, w szczególności zaś rozwój nowych, rosnących rynków, w połączeniu z udoskonaloną ofertą telefonów zaowocował - w porównaniu z pierwszym kwartałem 2004 r. - wzrostem wielkości sprzedaży telefonów Nokia.

Z drugiej strony w Ameryce Północnej, a obecnie także w Ameryce Łacińskiej, liczona rok do roku wielkość sprzedaży telefonów Nokia spadła, głównie z powodu przechodzenia abonentów operatorów z sieci TDMA, które były dla nas dużym rynkiem w pierwszym kwartale 2004 r., do sieci GSM i CDMA, gdzie względna pozycja naszej firmy nie jest tak silna.
Szacunkowy udział Nokia w rynku w pierwszym kwartale wyniósł 32% i nie uległ zmianie w porównaniu do pierwszego kwartału 2004, zmalał natomiast w porównaniu z czwartym kwartałem 2004 r., kiedy to wynosił 34%. Duże, w porównaniu do czwartego kwartału 2004, wzrosty udziałów rynkowych w Chinach oraz w regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki zostały zredukowane przez straty w udziale rynkowym na rynkach Ameryki Północnej i Łacińskiej. Silny sezonowy wzrost rynków koreańskiego i japońskiego w pierwszym kwartale również niekorzystnie wpłynął na wielkość naszego udziału w globalnym rynku, gdyż Nokia nie jest w znaczący sposób obecna na tamtych rynkach.

Przeciętna cena sprzedaży telefonu komórkowego Nokia wynosiła w pierwszym kwartale 110 EUR, dzięki proporcjonalnie wyższej sprzedaży telefonówwyższej klasy w działach Multimedia i Enterprise Solutions.
Mobile Phones: W pierwszym kwartale obroty netto wzrosły o 11% licząc rok do roku, do wartości 4,5 mld EUR, w porównaniu z kwotą 4,1 mld EUR w pierwszym kwartale 2004 r., co jest zasługą silnego popytu. Wzrost obrotów był największy w Chinach, na drugim miejscu znalazł się region Azji i Pacyfiku, a za nim obszar Europy, Środkowego Wschodu i Afryki. Wynik ten został częściowo obniżony przez spadek obrotów w Ameryce Północnej, a mniejszym stopniu także w Ameryce Łacińskiej. Zysk operacyjny spadł o 16%, do 869 mld EUR w porównaniu z 1 mld EUR w pierwszym kwartale 2004 r., przy marży operacyjnej 19,2% (25,2%).

Multimedia: W pierwszym kwartale 2005 r. obroty netto wzrosły o 52% licząc rok do roku, do 1,1 mld EUR, w porównaniu z kwotą 744 mln EUR w pierwszym kwartale 2004 r. Duży wzrost obrotów zanotowano na wszystkich rynkach z wyjątkiem obu Ameryk, przy czym największy wzrost nastąpił na obszarze Europy, Środkowego Wschodu i Afryki. Wzrost obrotów działu Multimedia był spowodowany utrzymującym się wysokim popytem na smartfony fotograficzne.
Negatywny wpływ restrukturyzacji działu Multimedia na wynik finansowy w pierwszym kwartale 2005 r. wyniósł 15 mln EUR, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie zapowiadany przedział od 60 do 80 mln EUR. Zysk operacyjny działu Multimedia w pierwszym kwartale wzrósł do 155 mln EUR w porównaniu ze stratą operacyjną z pierwszego kwartału 2004, wynoszącą 22 mln EUR, przy marży operacyjnej równej 13,7% (-3,0% w pierwszym kwartale 2004 r.), co jest zasługą bardzo dobrych wyników sprzedaży smartfonów z kategorii Imaging.
Enterprise Solutions: W pierwszym kwartale 2005 r. obroty netto wzrosły o 67% licząc rok do roku, do 307 mln EUR, w porównaniu z wartością 184 mln EUR w pierwszym kwartale 2004 r., co jest efektem dobrej sprzedaży smartfonów przeznaczonych dla firm. Pozwoliło to także zmniejszyć naszą stratę operacyjną w pierwszym kwartale 2005 r. do 9 mln EUR, podczas gdy w pierwszym kwartale 2004 r. wynosiła ona 35 mln EUR. Marża operacyjna działu Enterprise Solutions w pierwszym kwartale wzrosła do -2,9% z -19,0% w pierwszym kwartale 2004 r.
Networks: W pierwszym kwartale 2005 r. obroty netto wzrosły, licząc rok do roku, o 6%, do 1,4 mld EUR, w porównaniu z 1,3 mld EUR w pierwszym kwartale 2004 r. Do zwiększenia obrotów przyczyniły się duże inwestycje na bardziej rozwiniętych rynkach, szczególnie w marcu, przy czym wzrost był tu najwyższy w regionie Azji i Pacyfiku i Ameryce Łacińskiej, a nieco mniejszy na obszarze Europy, Środkowego Wschodu i Afryki. Wzrost na tych rynkach zrekompensował niższe obroty w Chinach i Ameryce Północnej.
Zysk operacyjny działu Networks w pierwszym kwartale 2005 r. osiągnął 221 mln EUR (154 mln EUR w pierwszym kwartale 2004 r.), przy marży operacyjnej wynoszącej 15,4% (11,4%). Na rentowność pozytywnie wpłynęła sprzedaż produktów o wyższej marży, mniejszy niż oczekiwany udział sprzedaży na rynkach rosnących i otrzymanie niektórych poprzednio wpisanych do rezerwy należności od klientów. Wszystkie te czynniki spowodowały wzrost marży ponad wcześniejsze oczekiwania.











