UOKiK ostrzega influencerów. "Stawiamy na edukację i działania miękkie"

W ciągu ostatniego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wysłał influencerom 230 wiadomości, w których zachęcał do sprawdzenia i stosowania rekomendacji w zakresie oznaczania treści sponsorowanych - dowiaduje się portal Wirtualnemedia.pl. - Konta wybieramy na podstawie monitoringu własnego i skarg konsumentów, a akcja zainspirowana działaniami Komisji Europejskiej - mówi nam Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

We wrześniu ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zbiór rekomendacji dotyczących oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Dotyczą m.in. zasad oddzielania reklamy od opinii użytkownika, poprawnego oznaczenia współpracy reklamowej (łącznie ze zbiorem polecanych hasztagów), autopromocji, prezentacji prezentów od marek i agencji PR. Rekomendacje dotyczą także kategorii specjalnych, zakazów reklamy określonych grup produktów i przypominają, jakie są konsekwencje prawne za kryptoreklamę.

Zbiór powstał po konsultacji UOKiK z przedstawicielami twórców, agencji reklamowych i reklamodawców. 

Rekomendacje to pokłosie wszczętego w 2021 roku postępowania wyjaśniającego.  

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maffashion-kara-uokik-zaplacona-kruszwil-i-pawel-malinowski-odwolali-sie ##

Rok z nowymi zasadami oznaczania reklam w social mediach

Po blisko roku od publikacji rekomendacji standardy oznaczania reklam przez znane osoby w social mediach uległy generalnie poprawie. Influencerzy w znacznej części pilnują oznaczania treści reklamowych, prezentów od sponsorów czy właściwej informacji o markach własnych. W komentarzu dla Wirtualnemedia.pl Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK informuje, że urząd w tej sprawie stawia mocno na edukowanie rynku i influencerów w mediach społecznościowych.

UOKiK ma na Instagramie ponad 28 tys. obserwujących i regularnie publikuje posty edukacyjne. Przez ostatni rok skierował ponad 200 bezpośrednich wiadomości do twórców internetowych. 

Wyświetl ten post na Instagramie           Post udostępniony przez UOKiK (@uokikgovpl)

 

- W pierwszej kolejności - stawiamy na edukację i działania miękkie, w szczególności jeżeli mamy do czynienia z naruszeniami mniejszej wagi lub nieintencjonalnymi. Zaliczamy do tego wystąpienia miękkie pisemne do influencerów oraz akcję Education & Enforcement – czyli przesyłanie wiadomości do wybranych influencerów za pośrednictwem platformy Instagram. Łącznie było dotychczas blisko 230 takich działań w których zachęcaliśmy do zweryfikowania przez influencerów swoich publikacji i przestrzegania rekomendacji prezesa UOKiKw zakresie oznaczania materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. Wskazywaliśmy na konieczność weryfikacji treści komercyjnych pod kątem ich czytelności i jednoznaczności z punktu widzenia odbiorcy publikacji. Dołączaliśmy informacje o wydaniu Rekomendacji i publikacji pytań i odpowiedzi z linkiem do zakładki Influencer marketing na stronie uokik.gov.pl. Konta wybieramy na podstawie monitoringu własnego i skarg konsumentów, a akcja zainspirowana działaniami Komisji Europejskiej - mówi nam Małgorzata Cieloch.

Rzeczniczka przyznaje, że urząd stale reaguje także na sygnały z social mediów od użytkowników.

- Swoją obecność w mediach społecznościowych akcentujemy również zostawiając komentarze pod profilami, przy których jesteśmy oznaczani i dostrzegamy, że sygnał może być zasadny. Liczymy na dobrowolne dostosowanie się influencerów i przestrzeganie zasad określonych w rekomendacjach - wskazuje Małgorzata Cieloch.  

Kiedy jednak pouczenia nie działają, urząd zaczyna działania administracyjne w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

- Aktualnie prowadzone są trzy takie postępowania, w których zarzuty postawiono Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan, w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych w mediach społecznościowych - informuje rzeczniczka UOKiK.

- Prowadzimy w dalszym ciągu jedno duże postępowanie wyjaśniające, w którym analizujemy rynek influencer marketingu i zbieramy materiały do kolejnych działań. To postępowanie prowadzone jest w sprawie, a nie przeciw konkretnym podmiotom - dodaje Małgorzata Cieloch.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/spolki-koncernow-medialnych-pod-lupa-uokik-ile-postepowan-prowadzi-urzad ##

W ubiegłym tygodniu urząd wydał decyzję, w której nałożyła na spółkę Olimp Laboratories grzywnę w wysokości ponad 5 mln zł za nieoznaczone wpisy reklamowe na Instagramie. Firma zapowiada, że odwoła się do sądu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online