W 2019 roku o ponad 90 mln zł mniej wpływów z abonamentu

W 2019 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przekazała do spółek publicznej radiofonii i telewizji wpływy abonamentowe rzędu 650 mln zł. Były niższe o 91,5 mln zł w porównaniu do 2018 roku - wtedy wyniosły 741,5 mln zł - wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
W 2019 roku o ponad 90 mln zł mniej wpływów z abonamentu
fot. Shutterstock.com

W Polsce istnieje ustawowy obowiązek płacenia abonamentu, w związku z posiadaniem odbiornika telewizyjnego i/lub radiowego. Fakt ten należy zgłosić na poczcie, a pobieraniem opłat z tego tytułu zajmuje się Poczta Polska.

Następnie dane na temat ściągalności abonamentu spółka przekazuje KRRiT, która rozdziela środki zebrane przez Pocztę Polską pomiędzy nadawców publicznych: Telewizję Polską, Polskie Radio i ośrodki regionalne PR. W sprawozdaniu z działalności za 2018 rok KRRiT podawała, że rozdzieliła ponad 1 414 544 tys. zł - w tym 741 514 tys. zł z zebranych przez Pocztę Polską z wpływów abonamentowych, oraz 673 030 tys. zł z tytułu rekompensaty utraconych wpływów w latach 2010-2017 roku (w związku ze zwolnieniem z abonamentu wybranych grup społecznych).

Jak wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl, wpływy z opłat abonamentowych za 2019 rok przekazane przez Pocztę Polską wyniosły tym razem 691,1 mln zł (są to dane bez rekompensaty). Natomiast wpływy z opłat abonamentowych przekazane spółkom mediów publicznych wyniosły 650 mln zł (nadwyżka ponad prognozę z zeszłego roku wyniosła 41,1 mln zł). Wpływy te były niższe o 91,5 mln zł w porównaniu do 2018 roku, ponieważ wyniosły wtedy 741,5 mln zł.

Przypomnijmy, że z abonamentu w 2019 roku przekazano ogółem: 650 mln zł, z tego: TVP otrzymała 331,4 mln zł, Polskie Radio – 159,3 mln zł, a spółki rozgłośni regionalnych – 159,3 mln zł.

Nadawcy publiczni otrzymali również rekompensatę (za utracone wpływy z tytułu zwolnienia wybranych grup społecznych z obowiązku płacenia abonamentu) - skarbowe papiery wartościowe o wartości 1,26 mld zł. Abonament oraz rekompensata w 65 proc. pokryły koszty realizacji misji publicznej. Z tego 1,127 mld zł otrzymała TVP, 60 mln zł – Polskie Radio, a 72,7 mln zł – spółki regionalne Polskiego Radia.

1,95 mld zł dla TVP i Polskiego Radia, zarządy będą mogły być większe

Ostatecznie to Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecyduje o podziale środków w drodze uchwały i ustali łączną kwotę rekompensaty (ma na to czas do 31 stycznia 2020 roku). Nie może być ona jednak większa niż wspomniane 1,95 mld zł. Projekt obejmuje też zmianę ustawy o radiofonii i telewizji zakładającą, że zarządy firm mediów publicznych będą mogły mieć więcej niż trzech członków. Nowelizacja wejdzie w życie po podpisaniu przez prezydenta Andrzeja Dudę.

TVP i Polskie Radio w dwa lata dostały 2,4 mld zł pomocy publicznej

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej. I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.

Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł. Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne.

W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm. Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.

Wyniki finansowe mediów publicznych

Dyrektorzy i ich zastępcy w Telewizji Polskiej zarabiali średnio 21,8 tys. zł miesięcznie brutto, doradcy zarządu - 20,8 tys. zł, dziennikarze motywacyjni - 7,5 tys. zł, a ci honoraryjni - 12,2 tys. zł. Członkowie zarządu Jacek Kurski i Maciej Stanecki zainkasowali łącznie 811,8 tys. zł. Wiosną 2019 r. z zarządu spółki odwołano Macieja Staneckiego, a powołano Marzenę Paczuską i Mateusza Matyszkowicza.

Polskie Radio w 2018 r. osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec roku nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem.

W Polskim Radiu dyrektor - redaktor naczelny zarabiał przeciętnie 16 148 zł miesięcznie, kierownik redakcji - 12 036 zł, rzecznik prasowy - 12 132 zł, redaktor wydawca - 10 545 zł, a spiker-lektor - 3 978 zł (wszystkie kwoty brutto). Członkowie zarządu mieli podpisane kontrakty menedżerskie, a odwołanemu w sierpniu ub.r. prezesowi Jackowi Sobali wypłacono odszkodowanie za konkurencyjność.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"