Wartość polskiego rynku dóbr luksusowych 20 proc. w górę

Rynek dóbr luksusowych w Polsce rośnie kolejny rok z rzędu, a do 2016 roku jego wartość ma osiągnąć poziom 12,9 mld zł. W szybkim tempie przybywa potencjalnych konsumentów - osób zamożnych i bogatych. W najbliższych latach firmy oferujące dobra i usługi luksusowe spodziewają się stałego wzrostu liczby klientów - wynika z raportu KPMG.

km
km
Udostępnij artykuł:

W Polsce szybko przybywa potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych. W 2013 roku w naszym kraju mieszkało 786 tys. osób zamożnych i bogatych, tzn. o dochodach brutto przekraczających 85 tys. zł. Ich łączny dochód netto szacowany jest w tym roku na 130,9 mld zł. W porównaniu z rokiem 2012 grupa ta powiększyła się o 18 tys. osób, a jej łączny dochód netto wzrósł o 4,1 mld zł.

W 2016 roku w Polsce może mieszkać blisko 1 mln osób zamożnych i bogatych, których łączny dochód netto sięgnie prawie 172 mld zł.

grafika

Wraz z coraz większą liczbą bogatych i zamożnych rośnie wartość polskiego rynku dóbr luksusowych, a perspektywy na następne lata są obiecujące. Według raportu KPMG, wartość rynku w 2013 roku kolejny raz zwiększyła się, osiągając poziom 10,8 mld zł. Na następne lata przewidywane jest utrzymanie się trendu wzrostowego. Do 2016 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce ma wzrosnąć łącznie o kolejne 20% i wynieść 12,9 mld zł.

grafika

Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce są ekskluzywne samochody. Jest on wart 4,5 mld zł i stanowi ponad 40% wartości całego rynku. Dużą popularnością wśród zamożnych Polaków cieszą się także luksusowa odzież i dodatki (1,8 mld zł), ekskluzywne usługi hotelowe i SPA (1,2 mld zł), prestiżowe nieruchomości (900 mln zł), alkohole i cygara z najwyższej półki (714 mln zł) oraz luksusowe meble (580 mln zł).

Do 2016 roku najszybszy wzrost mają odnotować segmenty luksusowych nieruchomości oraz usług hotelarskich i SPA (odpowiednio o 29% i 28%).

grafika

W Polsce dostępnych jest 69% wszystkich globalnych marek luksusowych. Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza marki włoskie i francuskie. W 2013 roku liczba dostępnych marek rosła jednak wolniej niż w ubiegłych latach, co wskazuje na coraz większe nasycenie rynku.

grafika
grafika

Większość firm działających na polskim rynku dóbr luksusowych jest zadowolona z obecnej sytuacji i optymistycznie patrzy w przyszłość. Niemal wszystkie firmy spodziewają się stałego wzrostu liczby klientów, a żadna nie obawia się, że jej produkty i usługi nie znajdą w następnych latach tylu nabywców, co dotychczas.

grafika

Jednocześnie mimo zadowolenia z sytuacji rynkowej 3/4 badanych firm odczuwa bariery ograniczające ich rozwój w Polsce. Do najczęściej wymienianych problemów należą zbyt mała grupa potencjalnych konsumentów, zmienny kurs walutowy, bariery administracyjno-prawne oraz wysokie koszty ekskluzywnej powierzchni handlowej.

grafika

"Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2013" jest kontynuacją badania KPMG z poprzednich lat. Celem tegorocznej edycji było ukazanie rynku dóbr luksusowych w Polsce z perspektywy firm produkujących i/lub dystrybuujących te dobra. Analiza została przeprowadzona m.in. na podstawie danych Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego i Credit Suisse oraz na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego wśród 59 firm zajmujących się sprzedażą dóbr i usług luksusowych w Polsce, w wyniku czego otrzymano 71 kwestionariuszy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele