Na mocy podpisanej umowy 100 proc. udziałów spółki Invia Flights Germany GmbH, właścicielu Fluege.de, zostanie kupione przez Tongcheng Travel Holdings – koncern turystyczny notowany na giełdzie w Hongkongu.
– Fluege.de to silna marka, która zyska nowe możliwości wzrostu w nowym środowisku. Dla nas jest to moment na usprawnienie naszego portfolio. Możemy teraz w pełni skoncentrować się na sercu naszego segmentu turystycznego – wycieczkach pakietowych i podróżach krajowych. To tam widzimy największy potencjał wzrostu, innowacji i satysfakcji klienta – uzasadnia w komunikacie Adam Rogaliński, wiceprezes Wirtualnej Polski Holding ds. rozwoju korporacyjnego.
Zgodnie z warunkami transakcji, wartość przedsiębiorstwa właściciela Fluege.de została określona na ok. 42,3 mln euro, czyli przy obecnym kursie 178,9 mln zł. Ostateczna cena zakupu zostanie skorygowana na podstawie kapitału obrotowego netto i zadłużenia netto spółki na dzień zamknięcia transakcji.

Na realizację transakcji musi zgodzić się Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii w Niemczech.
– Postrzegamy Fluege.de jako cenne strategiczne dopasowanie, które jest zgodne z naszymi długoterminowymi celami, przyciągnięci silną rozpoznawalnością marki i lojalną bazą użytkowników. W pełni ufamy lokalnemu zespołowi zarządzającemu, że poprowadzi firmę do kolejnej fazy wzrostu i jesteśmy gotowi dzielić się naszym azjatyckim know-how rynkowym, jeśli zespół uzna to za wspierające tę podróż. Naszym celem jest przyczynianie się do zwiększania wartości dla europejskich podróżnych i partnerów – podkreśla Joyce Li, chief capital officer w Tongcheng Travel.
Właściciel Fluege.de został przejęty przez Wirtualną Polskę Holding w kwietniu br. jako część koncernu Invia Group. Firma za 100 proc. jego udziałów zapłaciła ok. 240 mln euro. Do Invia Group należą też platforma Ab-in-den-Urlaub (działające w regionie DACH), Invia (w regionie CEE) oraz funkcjonująca w naszym kraju Travelplanet.

Wirtualna Polska woli pakiety turystyczne od lotów
W komunikacie Wirtualnej Polski podkreślono, że decyzja o sprzedaży właściciela Fluege.de wynika ze strategii zakładającej koncentrację na działalności w obszarze pakietów turystycznych oraz turystyki krajowej, realizowanej w ramach segmentu turystycznego.
Firma wylicza, że jej kluczowymi markami w tym segmencie są Invia, Ab-in-den-Urlaub.de, Szallas.hu, Wakacje.pl i Travelplanet.pl.
Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski, zauważył na LinkedIn, że Invia Flights Germany została wyceniona na 9-krotność swojego zysku EBITDA z 2024 roku (ok. 4,7 mln euro).
Zaś w porównaniu z kwotą zapłaconą wiosną za Invia Group wycena Fluege.de poszła w górę o ok. 10 mln euro.

Ile Wirtualna Polska zarabia w turystyce
Jak już informowaliśmy, w efekcie przejęcia Invia Group przychody pionu turystycznego Wirtualnej Polski Holding w trzecim kwartale 2025 roku poszybowały rok do roku o 135,1 proc. do 490,02 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA – z 85,33 mln do 182,27 mln zł.
W ujęciu pro forma, czyli bez uwzględniania wyników Invia Group i kupionej jesienią ub.r. Creative Eye, przychody pionu turystycznego zwiększyły się r/r o 9 proc. do 447,61 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA – o 12 proc. do 163,36 mln.











