Reklamodawcy ograniczają wydatki w telewizji. Budżety na początku kwietnia spadły o 25 proc.

Cennikowe wpływy reklamowe telewizji w pierwszym tygodniu kwietnia br. względem analogicznego okresu rok wcześniej zmniejszyły się o 25 proc. Spośród poszczególnych sektorów najwięcej straciły żywność, sprzedaż, telekomunikacja, finanse oraz motoryzacja i transport. Kilka sektorów zanotowało wzrosty, w tym m.in. produkty zdrowotne i leki oraz rozrywka i kultura.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

Cennikowe wydatki na spoty reklamowe (bez rabatów) we wszystkich stacjach telewizyjnych w Polsce w okresie od 1 do 7 kwietnia 2020 roku wyniosły łącznie 458,48 mln zł, co oznacza spadek względem okresu od 1 do 7 kwietnia ub.r. o 25 proc. - wynika z udostępnionej udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl analizy One House, która została opracowane na podstawie danych Nielsen Audience Measurement.

Spadki wpływów reklamowych odnotowały wszystkie główne stacje telewizyjne. Najwięcej stracił Polsat - 33 proc. Strata TVN wyniosła 25 proc., TVP1 - 17 proc., a TVP2 - 13 proc.

- W przypadku Polsatu i TVN spadek ten jest większy względem spadku łącznej długości bloków reklamowych. Świadczy to o tym, że czasu reklamowego sprzedano mniej ale też 1 sekunda tego czasu była tańsza - obie stacje zareagowały więc widoczną obniżką cen cennikowych. W przypadku wpływów z komunikacji spotowej w TVP tendencja jest odwrotna - spadek wpływów był mniejszy niż spadek łącznej długości bloków reklamowych - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, head of media w agencji One House. - Miejmy jednak na uwadze, że powyższe opracowanie zostało sporządzone w oparciu o ceny cennikowe nie uwzględniające rabatów ani alternatywnych sposobów zakupu jak pakiet - w związku z czym może być mylące - dodaje.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-telewizji-marzec-2020-tvp1-lider-m-jak-milosc-hit,7170725308815489a ##

Jak wynika z analizy, większość stacji znajdujących się w top 20 zanotowała spadki wpływów. Zyskały trzy stacje - Polsat News - 584 proc. (duży wzrost oglądalności stacji związany z epidemią koronawirusa), TVP Seriale - 33 proc. i AXN - 9 proc.

Z kolei łączny koszt cennikowy z komunikacji sponsorskiej w analizowanym okresie we wszystkich stacjach zmniejszył się o 17 proc. do 49,75 mln zł. Wśród głównych stacji wyraźne spadki odnotowały Polsat (31 proc.), TVN (28 proc.) i TVP1 (26 proc.). Dużym wzrostem pochwalić się mogła Dwójka (51 proc.).

grafika

Średnia cena 30-sekundowego spotu w okresie od 1 do 7 kwietnia br. względem 1-7 kwietnia ub.r. w TVN spadła o 21 proc., a w TVN - o 7 proc. Jednocyfrowymi wzrostami pochwalić się mogą stacje TVP. W przypadku Jedynki był to 1 proc., a Dwójki - 6 proc.

- Polsat i TVN zareagowały na sytuację na rynku redukcją średniej ceny cennikowej. Większej redukcji dokonał TVN. Potwierdza to tezę, że oba kanały sprzedały mniej, a dodatkowo - sprzedany czas reklamowy miał niższą cennikową wartość niż w analogicznym okresie wcześniejszego roku - informuje nas Baczyńska. - Analizując zmianę średniej ceny spotu i korektę dokonaną przez poszczególne Biura Reklamy wydaje się, że  Biuro Reklamy TVN zareagowało na obecną sytuację najbardziej zdecydowanie w obawie przed odpływem budżetów reklamowych, Biuro Reklamy Polsat - mimo korekty „w dół” stara się wykorzystać te punkty w ramówce które cieszą się obecnie większą popularnością wśród widzów - analizuje ekspertka.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marki-w-koronawirusie-reklamowo-egzamin-zdaja-sieci-handlowe-i-telekomy-opinie,7170721337170049a ##

O 822 proc. wzrosła cena cennikowa reklam w Polsacie News. - Biuro Reklamy Telewizji Polsat zareagowało natychmiastowo na wzrost widowni kanału korygując cenę. W TVN24 tak dużej zależności nie widać - średnia cena 30” spotu wzrosła nieznacznie. Stacja nie skorygowała ceny pomimo znacznego wzrostu udziałów w rynku widowni - częściowo można tłumaczyć to faktem wysokiej średniej ceny spotu w tej stacji w czasach „przed pandemią” - zdradza nam Baczyńska.

Pomimo obniżki średniej ceny spotu w Polsacie i TVN koszt reklam przy głównych serwisach informacyjnych wzrósł: za 30-sekundowy spot przy „Wydarzeniach” w Polsacie trzeba zapłacić o 43 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, przy „Faktach” - o 8 proc. więcej. O 25 proc. więcej reklamy kosztowały przy „Panoramie”, a w przypadku „Wiadomości” nastąpił spadek o 6 proc.

grafika

Wypełnienie bloków reklamowych jest znacznie niższe we wszystkich stacjach z tzw. „wielkiej czwórki”. O ile na początku kwietnia 2019 roku było ono bliskie 100 proc., o tyle na początku kwietnia 2020 roku w Polsacie spadło o 23 proc., w TVN - o 16 proc. W przypadku TVP1 strata wyniosła 25 proc., a TVP2 - 28 proc. - A należy zaznaczyć, że mimo wszystko zbliżamy się do Świąt Wielkiej Nocy - mimo spadku aktywności związanej z koronawirusem reklam jest prawdopodobnie i tak nieco więcej, niż byłoby gdybyśmy byli dalej od Świąt. Miejmy też na uwadze, że duża część kampanii w stacjach B4 realizowana jest w pakietowym sposobie zakupu - oznacza to, że w ramach zlecenia Reklamodawca otrzymuje określną liczbę widowni. Jeśli stacja dostarcza więcej widowni niż zamawiano, wypełnienie bloku reklamowego jest wyższe ale nie płynie za nim gotówka - komentuje Baczyńska.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-kanalow-informacyjnych-2019-rok-tvn24,7170773875935361a ##

We wszystkich stacjach „wielkiej czwórki” spadł także łączny czas trwania wszystkich bloków reklamowych. Nieco inaczej sytuacja wygląda jeśli chodzi o sponsoring, gdzie znaczący wzrost długości bloków sponsorskich odnotowała TVP2 (o 31 proc.). - Nie jest to jednak efekt koronawirusa, a długofalowej  zmiany podejścia do sprzedaży sponsoringu w TVP oraz uatrakcyjnienia tego elementu oferty (dotyczy to także kanałów tematycznych) - mówi nasza ekspertka.

grafika

Z zestawienia inwestycji poszczególnych sektorów wynika, że większość z nich odnotowało spadki, a najwięcej w ujęciu procentowym straciły: budownictwo oraz odzież i obuwie (po 82 proc.). W ujęciu wolumenowym największe spadki dotknęły: żywność (24 mln zł), sprzedaż (29 mln zł), telekomunikacja (34 mln zł), finanse (28 mln zł) oraz motoryzacja i transport (31 mln zł).

Duży wzrost wolumenowy widoczny jest przede wszystkim w sektorach: produkty zdrowotne i leki (12 mln zł) oraz rozrywka i kultura (10,5 mln zł). W ujęciu procentowym największe wydatki na sponsoring i kampanie spotowe miała branża marketingowa.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/apap-reklama-koronawirus-pierwsza-kampania-wizerunkowa-wideo-opinie,7170721693890177a ##

Jak informuje nas Katarzyna Baczynska, wśród produktów zdrowotnych i leków najsilniej wspierane są preparaty przeciwbólowe Ibuprom i Apap. Z kolei na wyraźny wzrost w sektorze rozrywki i kultury wpływ mają intensywne kampanie serwisów VOD - Netflixa oraz Playera.

grafika

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/programy-sniadaniowe-ogladalnosc-2019-pytanie-na-sniadanie,7170770372352129a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online