W minionym roku wydatki na reklamę w czterech głównych mediach wyniosły ponad 10 657 984 tys. zł, czyli szacunkowo o około 5 proc. więcej niż w 2002 roku - wynika z danych Expert Monitor.
Największy wzrost przychodów z reklam zanotowało Radio (+17,5% *). Stacje najwyraźniej zmniejszyły ilość kampanii własnych, gdyż łączne wpływy bez autopromocji zwiększyły się aż o +20%*. Niewielki wzrost był udziałem Telewizji (około +2%*), która jednak z roku na rok oddaje część rynku pozostałym mediom. Rynek prasy codziennej zanotował wzrost około +4%*. Drugi, co do wielkości wzrost zanotował rynek magazynów kolorowych (+12%*). Co ciekawe, prawie 1/3 tego wzrostu wygenerowały nowe magazyny wprowadzone na rynek w 2003 roku.
Wydatki na reklamę w mediach (z autopromocją)
Wydatki na reklamę w mediach (bez autopromocji)

W 2003 roku najwięcej wydano na reklamę: systemów telekomunikacyjnych (899,6 mln zł), farmaceutyków i parafarmaceutyków (802,5 mln zł), napojów (687,4 mln zł), środków transportu (608,6 mln zł), książek i wydawnictw (410,2 mln zł), produktów mlecznych (306,5 mln zł), środków do pielęgnacji włosów (280,2 mln zł) oraz czekolady i wyrobów czekoladowych (280,1 mln zł).
Największymi reklamodawcami w 2003 roku byli: Unilever-Bestfoods (295,4 mln zł), Procter&Gamble (262 mln zł), Polska Telefonia Cyfrowa (257,7 mln zł), PTK Centertel (237,2 mln zł), Polkomtel (232,5 mln zł), Nestle (227,9 mln zł), L'Oreal (207,2 mln zł) i Telekomunikacja Polska SA (186,3 mln zł).
Najbardziej reklamowanymi w mediach markami były: Telekomunikacja Polska SA (177,7 mln zł), Plus GSM (167,7 mln zł), Danone (136,8 mln zł), Era (131,5 mln zł), E.Wedel (113,6 mln zł), Idea Centertel (108,7 mln zł), Nivea (104,4 mln zł) i Wrigley's (98,1 mln zł).

* Wyliczenia szacunkowe - dane wymagają urealnienia ze względu na bardzo duży rozwój monitoringu w 2003 roku.
**Kolumna zawiera dane bez uwzględnienia typów reklamy, które nie były monitorowane w 2002 roku. (bez telezakupów i ogłoszeń w telewizji; plansz sponsorskich w radiu; reklam drobnych w prasie)
Opracowano na podstawie danych cennikowych netto bez uwzględniania indywidualnie negocjowanych rabatów.











